Bu
çalışmanın amacı Öğrenci Kariyer Yapılandırma Envanteri’nin (ÖKYE) Türkçeye
uyarlanarak üniversite öğrencileri için geçerlik ve güvenirliğinin
incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu Dokuz Eylül Üniversitesi’nde
öğrenim gören 309 öğrenci (161 kadın, 158 erkek) oluşturmaktadır. ÖKYE’ nin
geçerlik çalışması kapsamında doğrulayıcı faktör analizi yapılmış ve eş değer
ölçek geçerliği incelenmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda üç faktörlü
yapının uyum indekslerinin daha iyi olduğu belirlenmiştir. Eş değer ölçek
geçerliği sonucunda da ÖKYE’ nin alt boyutları ile Kariyer Uyum Yetenekleri
Ölçeği’ nin alt boyutları arasında pozitif yönde istatistiksel olarak anlamlı
ilişkiler bulunmuştur. Ölçeğin Cronbach alfa güvenirlik katsayısı .87
bulunurken Belirginleştirme” alt boyutu için α= .65, “Keşfetme” alt boyutu için
α= .72 ve “Hazır Olma” ve “Karar verme” alt boyutu için α= .87 olarak
bulunmuştur. Sonuç olarak üniversite öğrencilerinin kariyer seçimi konusunda
tutumlarını, yeterliliklerini ve inançlarını ölçmede Öğrenci Kariyer
Yapılandırma Envanteri’ nin yeterli geçerlik ve güvenirlik değerlerine sahip
olduğu söylenebilir.
The aim of this study was to adapt the Student
Career Construction Inventory (SCCI) into Turkish language and examine the
reliability and validity among university students. After completing
translation and back translation studies, SCCI was administered 309 students
(161 female and 158 male) from Dokuz Eylül University. In order to assess the
validity of the SCCI, confirmatory factor analysis and concurrent validity were
conducted. Results indicated that three-factor structure better fit data.
Regarding concurrent validity SCCI and their subscales are positively
correlated with the sub-dimensions of the Career Adapt Ability Scale. The
Cronbach alpha internal consistency coefficent was .65 for Crystallizing
subscale, .72 for Exploring subscale, .87 for Deciding subscale and .87 for all
the scale. As a result, SCCI has enough validity and reliability values form
easuring attitudes, qualifications and beliefs of universty students about
career choice.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 20, 2018 |
Submission Date | November 5, 2017 |
Acceptance Date | March 28, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 2 |
İş ve İnsan Dergisi (e-ISSN 2148-967X) Creative Commons Alıntı-LisansDevam 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.