Bu çalışma tezde sosyal ağ örgütlenmesi olarak ele alınan, "Aktör Network Teorisi" ve "Kara Kutu" teorileri aracılığı ile çözümlenmeye çalışılan proje/stüdyo dersinin aktörlerinden birisi olan tasarım öğrencilerine yönelik eğitim bilimlerindeki karşılığına benzer biçimde farklı zeka türlerine bakan tarafı ile bir sınıflandırma yapmayı ve proje/stüdyo derslerinde farklı zeka türlerine sahip tasarım öğrencilerinin genel bir resmini sunabilmeyi amaçlamaktadır. Bu nedenle ilk olarak eğitim bilimleri literatüründeki konu ile ilgili çalışmalar incelendi, ardından da nitel araştırma metodu ile 30 mezun endüstri tasarımcısı ile görüşüldü. Görüşmelerde katılımcılara proje/stüdyo derslerinde en çok tıkanıklık yaşadıkları proje süreçlerinin hangileri olduğuna ve bunun olası nedenlerine yönelik sorular soruldu. Literatürden derlenen bilgiler, nitel araştırma yöntemlerinden yüz yüze yapılan görüşmelerden elde edilen veriler ve araştırmacının deneyimleri bir arada çapraz bir şekilde okunarak bir takım değerlendirmelere ulaşıldı. Bu makale tasarım öğrencilerinin farklı zeka tipleri üzerinden sınıflandırılmasına ve her bir zeka tipindeki tasarım öğrencilerine farklı müdahale stratejileri geliştirilmesine yönelik bir çalışmayı içermektedir.
The study aims at making a classification for design students, one of the actors of the project/studio course, which is considered as social network organization in the thesis, this is tried to be resolved through the "Actor-Network" and "Black Box" theories, with the side that looks at diverse types of intelligence, similar to its counterpart in educational sciences; as well as targeting to confer a general picture of design students with different types of intelligence in project/studio courses. For this reason, firstly the studies on the subject in the educational sciences literature were tested, then 30 graduate industrial designers were interviewed with the qualitative research method. During the interviews, the participants were asked questions about the project processes in which they had the most bottlenecks during their project/studio courses and the potential reasons for this. Several evaluations were reached by cross-reading the information acquired from the literature, the data obtained from the face-to-face interviews from qualitative research methods, and the experiences of the researcher. It is considered that the most critical findings of this research are that most of the students who attend the project/studio courses have varying intelligence types and this is due to different reasons. It is also thought that the study has the potential to create awareness for the classification of design students over various intelligence types and to develop distinctive intervention strategies for each intelligence type and support studies on this subject.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Artificial Intelligence, Software Engineering (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2021 |
Submission Date | July 12, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 3 |
International Journal of 3D Printing Technologies and Digital Industry is lisenced under Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı