It is noteworthy that most of the research in the field of special education in the Turkish Republic of Northern Cyprus is related to special education services. This situation arises from the inadequacy of policies related to special education in the TRNC education system.
Special education services are not only for individuals in need of special education, but also for the functioning of their parents, teachers, experts and the state. However, if the intellectual, behavioral and emotional processes are not supported by all affected groups, particularly by the family, failure may occur.
This study was conducted with parents of children with special needs in the northern part of Cyprus. It has been investigated whether the needs and expectations are provided in terms of social support. If so, this study aims to determine the extent to which the parents of children with special needs find it to be sufficient. In the TRNC, there has been no study on the parents of individuals receiving special education. Therefore, it is thought that this research may shed light on future research into families with children with special needs. This study is necessary to determine the needs of parents, children and families in need of special education. The ultimate goal of the study is to facilitate physiologically or psychologically effective responses to the various needs of individuals. This can be achieved through the recognition of the target audience. The research was conducted with this awareness. The aim is to provide a source that will shed light on state institutions, special education institutions and related circles. In addition, in order to make parents of children in need of special education feel that they are not alone, it is possible to monitor the necessity of shaping the needs without ignoring the different developing individuals. In total, 161 parents participated in the study, all of whom had at least one child with special needs. It has been determined that these parents have access to the physical and material help they need. However, in the spiritual / psychological sense, the necessary support could not be obtained.
It is seen that the social support they need can be taken from the surrounding environment and relatives. It is also observed that institutional structures that can provide this support in the TRNC are insufficient. In addition to the lack of state institutions working in this field, it can be understood that organizations such as non-governmental organizations, associations and foundations are not sufficient and / or have not reached the desired level. One of the findings of this study is that the state’s efforts to provide social support to these families are insufficient. The inadequacy of studies in this field and the lack of statistical data may be due to the inability to provide effective and efficient parental support. The study covers the whole of 2017 and the first half of 2018.
Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde özel eğitim alanında yapılan araştırmaların çoğunun özel eğitim hizmetleriyle ilişkili olduğu dikkat çeker. Bu durumun KKTC eğitim sisteminde özel eğitime ait politikaların yetersizliğinden kaynaklandığı düşünülmektedir.
Özel eğitim hizmetleri sadece özel eğitime muhtaç olan bireyleri değil, ebeveynleri, öğretmenleri, uzmanları ve devletin işleyişini de kapsayan bir süreçtir. Oysa düşünsel, davranışsal ve duygusal süreçler, etkilenen tüm kesimler tarafından, özellikle de aile tarafından, desteklenmediği müddetçe başarısızlık ortaya çıkabilecektir
Bu araştırma, Kıbrıs’ın kuzeyinde, özel eğitim gereksinimi bulunan çocukların ebeveynleri ile gerçekleştirilmiştir. Onların sosyal destek açısından ihtiyaç ve beklentilerinin sağlanıp sağlanmadığı; sağlanıyorsa ne kadar sağlandığı saptanmaya çalışılmıştır. KKTC’de özel eğitim alan bireylerin ebeveynleri ile ilgili daha önce bu kadar katılımcının bulunduğu bir
çalışmaya rastlanmamıştır. Bu nedenle bu araştırmanın, özel gereksinimli çocuğa sahip ailelerle ilgili gelecekte yapılacak araştırmalara da ışık tutabileceği düşünülmektedir.
Bu çalışmanın ebeveynlerin, özel eğitime muhtaç çocukların ve ailelerin ihtiyaçlarının saptanması için gerekli olduğu düşünülmektedir.
Bireylerin çeşitli ihtiyaçlarına fizyolojik ya da psikolojik olarak etkili karşılık verilebilmesine yardımcı olabilmek çalışmanın nihai amaçlarındandır. Bunu yapabilmek hedef kitlenin iyi tanınması ile mümkündür. Araştırma bu bilinçle gerçekleştirilmiştir.
Devlet kurumlarına, özel eğitim kurumlarına ve ilgili çevrelere ışık tutacak kaynaklardan olması hedeflenmektedir. Ayrıca özel eğitime muhtaç çocukları bulunan ebeveynlerin yalnız olmadıklarını hissetmeleri için farklı gelişen bireyleri göz ardı etmeden, yok saymadan ihtiyaçların şekillendirilebiliyor olmasının gerekliliği izlenebilmektedir.
Araştırmaya 161 ebeveyn katılmıştır. Bunların en az bir özel gereksinimli çocuğu mevcuttur. Bu ebeveynlerin ihtiyaç duyduğu yardımlardan fiziksel ve maddi olanlara erişebildikleri saptanmıştır. Ruhsal/psikolojik anlamda gerekli desteğe ise erişemedikleri oraya çıkmıştır.İhtiyaç duydukları sosyal desteğin, en çok yakın çevre ve akrabalarından alabildikleri görülmektedir. KKTC’de bu desteği sunabilecek kurumsal yapıların yetersiz olduğu görülmektedir. Bu alanda çalışan devlet kurumlarının azlığına ek olarak sivil toplum kuruluşu, dernek, vakıf gibi örgütlenmelerin de yetersiz ve/veya istenilen seviyeye erişmediği anlaşılabilir. Devletin bu ailelere sosyal destek sağlamak hususunda yetersiz olduğu araştırmanın sonuçları arasındadır. Bu alanda yapılan çalışmaların yetersizliği ve istatistik verilerinin bulunmayışı, etkin ve verimli bir ebeveyn desteğine imkân sağlanamamasının nedenlerinden olabilir. Çalışma 2017 yılı ile 2018 yılının ilk yarısını kapsamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 26, 2018 |
Submission Date | September 24, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 1 |