The aim of the research is to examine the opinions of musicians playing the violin in Northern Cyprus on their general musicianship skills. In the research the case study design, one of the qualitative research designs, was used. Easily accessible case sampling, one of the purposive sampling methods, was used to determine the study group in the research. The study group of the research consists of 20 musicians playing the violin in Northern Cyprus and voluntarily participating in the research. In order to collect data in the research, a structured interview form prepared by the researchers and formed to get the opinions of the participants was used. The findings obtained from the participants were analyzed using the descriptive analysis method, one of the qualitative research analysis methods. The data obtained in the descriptive analysis were summarized and interpreted according to the predetermined themes.
As a result of the research, it is understood that the music education and violin education status of the participants affects the violin playing techniques and skills positively. It was concluded that the participants who did not receive a regular and standard violin education could not learn violin techniques regarding their learning methods and preferences, and the reason for this was that the learning took place within the scope of the master-apprentice relationship, and it was related to the quality of the institutions and educators providing amateur violin education.
violin education music education violin techniques amateur violin education professional violin education violin education, music education, violin techniques, amateur violin education, professional violin education
Araştırmanın amacı Kuzey Kıbrıs’ta keman çalan müzisyenlerin keman çalma becerileri arasındaki farkın eğitim durumlarına göre değişiklik gösterme durumunun incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda araştırma nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseni kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Kuzey Kıbrıs’ta keman çalan ve araştırmaya gönüllü olarak katılan 20 müzisyen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak üzere araştırmacılar tarafından hazırlanan ve katılımcıların görüşlerini almak üzere oluşturulmuş yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde katılımcılardan elde edilen bulgular nitel analiz yöntemlerinden betimsel analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir.
Araştırma sonucunda katılımcıların müzik eğitimi ve keman eğitimi alma durumlarının, keman çalma teknik ve becerilerini olumlu yönde etkilediği anlaşılmaktadır. Düzenli ve standart bir keman eğitimi almayan katılımcıların ise öğrenme yöntemleri ve tercihleri ile alakalı olarak keman tekniklerini öğrenemedikleri ve bunun sebebinin ise usta-çırak ilişkisi kapsamında öğrenimin gerçekleşmesi, amatör keman eğitimi veren kurumların ve eğitimcilerin niteliği ile alakalı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
müzik eğitimi Keman eğitimi müzik eğitimi keman teknikleri amatör keman eğitimi mesleki keman eğitimi keman eğitimi, müzik eğitimi, keman teknikleri, amatör keman eğitimi, mesleki keman eğitimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 27 Mayıs 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 1 |