In many parts of the world, the blast is a frequent occurrence case. Blast damages humans as well to the property. The physics of blast is very complicated for analysis. Hence, researcher have been studying physics of anti vehicular (AV) mine explosion, explosive interaction with soil, gas expansion, interaction of explosive product with vehicles, human effects from AV mine explosion etc. Many strategies were discussed to mitigate the blast effect. To protect the military vehicle, many design measures are suggested. One of the measures could be the effective design of the shape of vehicle hull, which can dissipate blast energy in effective way. An analytical study on blast energy dissipation through different shaped hull of military vehicle is discussed in this paper. These vehicle hulls have same cross sectional perimeter and length is also kept same. Various responses after blast are studied on these hulls and comparison is done for an effective dissipation of blast energy.
Özet: Dünyanın birçok kısmında patlama sık sık görülen bir durumdur. Patlama varlıklara olduğu kadar insanlara da zarar verir. Patlamanın fiziği analiz için oldukça karmaşıktır. Bu yüzden araştırmacılar taşıt karşıtı (AV) mayın patlaması, toprak ile etkileşimli patlayıcı,gaz patlamaları, araçlar ile patlayıcı ürün etkileşimi AV mayın patlamasından insan etkisi vs. konularda çalışmalar yapmaktadırlar.patlama etkisini hafifletmek için birçok strateji karşılaştırıldı. Askeri araçları korumak için birçok tasarım ölçümleri önerildi. Bu ölçümlerden biri patlama etkisini etkin bir yolla bertaraf edebilen aracın etkili şekil tasarımı olabilir. Askeri araçların farklı şekilleri aracılığıyla olan patlama enerji yitimi üzerine bir analitik çalışma bu çalışmada tartışıldı. Bu araç gövdeleri aynı kesitsel çevreye sahiptir ve uzunluk ta aynı korunur. Patlamadan sonraki çeşitli yanıtlar bu gövdede çalışıldı ve patlama enerjisinin etkin bir yayılımının kıyaslaması yapıldı.
Automotive hull anti vehicular (AV) mine explosion / otomotiv gövdesi araçdışı mayın patlamaları
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2013 |
Submission Date | May 31, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 2 Issue: 4 |