Bu çalışmada, otonom mobil aracın diferansiyel sürüşü ile ilgili olarak, robot lokalizasyonu ve haritalaması üzerinde performans çalışması yapılmaktadır. Literatürde bu kavram kısaca SLAM olarak isimlendirilmektedir. Bir robotun belli bir başlangıç noktasından istenilen hedef noktaya gidebilmesi ve o süreç içinde istenilen görevleri yerine getirebilmesi için robotun hareketini gerçekleştireceği bir çevre temsiline yani haritaya ihtiyacı vardır. Robotun düzgün bir haritada gitmesi, navigasyon sürecinde varış süresi ve pürüzsüz bir sürüş için önem arz etmektedir. Robot için harita çıkarma işlemi çeşitli sensörlerin kullanılması ve farklı algoritmaların işlenmesi ile halledilmektedir. Günümüzde robotun haritasının çıkarılması işlemi Robot İşletim Sistemleri (ROS) üzerinde yapılmaktadır. ROS şu an için en güncel versiyon olarak ROS2 ve ROS2 de kullanılan en güncel dağıtım ise Humble dağıtımı olarak geçmektedir. Bu çalışmanın amacı, ROS2 için yapılandırılmış en güncel SLAM paketlerinin karşılaştırmalı performans analizini deneysel ortamda bir araç üzerinde yapmak ve çıktılarını karşılaştırmalı olarak ortaya koymaktır. Deneysel çalışmada, “iRobot” firmasının ROS2 geliştiricileri için üretmiş olduğu Create-3 robotu kullanılmaktadır. Çalışmada robot 3 farklı odada, farklı koşullarda, aynı hız profili ve 3 farklı SLAM paketi kullanarak analiz edilmektedir. Elde edilen sonuçlar çıkarılan haritalarda Yapısal Benzerlik Endeksi Ölçüsü (SSIM) kullanılarak referans haritayla karşılaştırılmakta ve SLAM paketlerinin performansları tespit edilmektedir. Sonuç olarak otonom robotlar için en önemli konulardan biri olan haritalama ile ilgili güncel yaklaşımlar geliştirilmekte ve SLAM yazılım paketleri kullanılarak yöntem ve yazılım konusunda somut çıktılar üretilmektedir.
In this study, a performance analysis is conducted on robot localization and mapping in the context of differential-drive autonomous mobile robots, a field commonly referred to as Simultaneous Localization and Mapping (SLAM). For a mobile robot to move from a starting point to a target location and complete assigned tasks effectively, it requires a reliable environmental representation namely, a map. The creation of such a map is managed through various sensor inputs and algorithmic processes, predominantly implemented within Robot Operating Systems (ROS). With the transition from ROS1 to the more advanced ROS2 framework, SLAM software packages have also evolved. This study evaluates and compares the performance of three SLAM packages Gmapping, Cartographer, and SLAM Toolbox within the ROS2 environment using the Create-3 mobile robot platform, which is specifically developed for ROS2 applications. The experiments are conducted in three different indoor environments with varying characteristics, including a narrow, obstacle-dense room; a corridor; and a wide room with sparse features. All trials are performed using a consistent speed profile and sensor setup. Performance is assessed based on the Structural Similarity Index Measure (SSIM) between the generated maps and manually created reference maps, as well as mapping speed. The results indicate that SLAM Toolbox consistently outperformed the other packages, achieving the highest SSIM values (particularly 0.72 in the wide-room scenario) and delivering more accurate maps in complex environments. Cartographer SLAM performed well in corridor-like spaces but exhibited decreased accuracy in larger, obstacle-rich environments. Gmapping provided relatively stable results but lagged behind in terms of fine-grained mapping precision. These findings demonstrate that SLAM Toolbox is better suited for applications requiring high-accuracy 2D mapping in ROS2-based systems. The study offers a comprehensive comparison framework and concrete performance data, guiding researchers and developers in selecting the most suitable SLAM approach based on environmental conditions and system requirements.
Mobile Robot Robot Operating System Simultaneous Localization and Mapping Kalman Filter Particle Filter Structural Similarity Index Measure
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Automotive Mechatronics and Autonomous Systems |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | February 14, 2025 |
Acceptance Date | July 29, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 14 Issue: 3 |