This study examines the production of biodiesel from cottonseed oil, focusing on its use in diesel engines. The biodiesel was produced through transesterification using sodium hydroxide as a catalyst and methanol as the alcohol, with different fuel blends created by mixing it with diesel fuel. Some blends also included nano manganese dioxide (MnO₂). The properties of the biodiesel, including kinematic viscosity, flammability point, and cetane number, showed improvements with MnO₂ addition, while low temperature filterability limit, pour point, and freezing point decreased. The calorific value was lower compared to diesel, and the addition of MnO₂ did not significantly impact it. SEM analysis revealed MnO₂ nanoparticles with enhanced catalytic properties, which may improve biodiesel performance and reduce emissions. Overall, the study highlights the potential of cottonseed oil biodiesel and the role of MnO₂ nanoparticles in enhancing fuel properties and engine performance.
Bu çalışma, pamuk tohumu yağından biyodizel üretimini inceliyor ve dizel motorlarda kullanımına odaklanıyor. Biyodizel, katalizör olarak sodyum hidroksit ve alkol olarak metanol kullanılarak transesterifikasyon yoluyla üretildi ve dizel yakıtla karıştırılarak farklı yakıt karışımları oluşturuldu. Bazı karışımlara nano manganez dioksit (MnO₂) de eklendi. Biyodizelin kinematik viskozite, yanıcılık noktası ve setan sayısı gibi özellikleri, MnO₂ ilavesiyle iyileşmeler gösterirken, düşük sıcaklıkta filtrelenebilirlik sınırı, akma noktası ve donma noktası azaldı. Kalorifik değer dizel ile karşılaştırıldığında daha düşüktü ve MnO₂ ilavesi bunu önemli ölçüde etkilemedi. SEM analizi, biyodizel performansını artırabilecek ve emisyonları azaltabilecek gelişmiş katalitik özelliklere sahip MnO₂ nanopartiküllerini ortaya koydu. Çalışma genel olarak pamuk tohumu yağı biyodizelinin potansiyelini ve MnO₂ nanopartiküllerinin yakıt özelliklerini ve motor performansını artırmadaki rolünü vurgulamaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Internal Combustion Engines, Automotive Combustion and Fuel Engineering |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | May 4, 2025 |
Acceptance Date | August 4, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 14 Issue: 3 |