Strategic
cost management is a cost management system that aims to produce better quality
products at lower cost and to increase customer satisfaction. Strategic cost management aims to provide
accurate cost information from one side and provides cost management from the
other side. The integration of cost-effective management practices into
technology-intensive manufacturing environments contributes to the effective
reach of business. In this context, it is aimed to determine the strategic cost
management application levels of manufacturing industry enterprises located in
BIST and to reveal the relationship between business objectives and strategic
cost management practices.
In the scope of the study, a
questionnaire was applied to accounting managers of 181 manufacturing industry
business in BIST. For the analysis of the data, descriptive statistics were
made and correlation analysis method was used in SPSS package program.
As a result of the study, it has
been found out that manufacturing industry enterprises located in Stock
Exchange Istanbul apply strategic cost management techniques and approaches.
They were also found to be sensitive to establishing compatible cost management
systems for business purposes.
Stratejik
maliyet yönetimi, daha düşük maliyetlerle, daha kaliteli ürün üretmeyi ve
müşteri memnuniyetini arttırmayı hedefleyen bir maliyet yönetim sistemidir.
Stratejik maliyet yönetimi bir taraftan doğru maliyet bilgisi sunmayı
hedeflemekte, diğer taraftan da maliyet yönetimini sağlamaktadır. Teknoloji
yoğun üretim ortamlarına uygun maliyet yönetim uygulamalarının entegrasyonu,
işletmelerin amaçlarına etkin bir şekilde ulaşabilmelerine katkı sağlamaktadır.
Bu bağlamda çalışmada, BİST’te yer alan imalat sanayi işletmelerinin stratejik
maliyet yönetimi uygulama düzeylerinin tespit edilmesi ve işletme amaçları ile
stratejik maliyet yönetimi uygulamaları arasındaki ilişkinin ortaya çıkarılması
amaçlanmıştır.
Çalışma
kapsamında BİST’te yer alan 181 imalat sanayi işletmesinin muhasebe
yöneticilerine anket uygulaması gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizi için,
SPSS paket programında tanımlayıcı istatistikler yapılmış ve korelasyon analizi
yöntemi kullanılmıştır.
Çalışma
sonucunda, BİST’te yer alan imalat sanayi işletmelerinin stratejik maliyet
yönetimi uygulama düzeyleri derecelendirilmiş ve işletme amaçlarıyla uyumlu
maliyet yönetim yaklaşımlarını oluşturma konusunda duyarlı oldukları tespit
edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 1 |