Metaphors are defined as
“the language of experiences/ the language of concepts” since they put meaning
on individuals’ personal experiences. Accounting encompasses not only numbers
that measure the results of business activities but also texts that interpret
these numbers in a systematical perspective. Accounting, thus, is known as the
“financial language of businesses”. This study aims to examine the perceptions
of accounting students about the concept of accounting through numerous
metaphors like color, animal, food, season, game, flower and object. In
2017-2018 spring semester, in order to achieve this goal, 377 students in
Bilecik Şeyh Edebali University Faculty of Economic and Administrative
Sciences, enrolled in the accounting course, from departments such as Business,
Finance, Finance and Management Information Systems were asked the survey
question: “If accounting were a (color, animal, food, season, game, flower,
object), it would be….”, because ….”. Content analysis for the data gathered
was performed. The qualitative analysis of the results revealed that the most
commonly used metaphors for each category were “black, cat, broccoli, winter,
hide-and-seek, cactus and calculator”, respectively. When metaphors for both
categories were divided as positive and negative; positive metaphors were
“green, dog, bread, spring, chess, rose and calculator” while negative ones
were “black, cat, broccoli, winter, hide-and-seek, cactus and calculator”,
respectively. It was observed that about 47% of the participant students wanted
to work in accounting business. According to the Chi-square analysis between
the students’ ideas about choosing the job and the meanings they attached on
metaphors, statistical difference was found p≤ 0,05 on all the color, animal,
food, season, game, flower and object metaphors. Furthermore, the conceptual
category with the highest number of metaphors concerning accounting by the
participant students was “accounting as a challenging, boring and complicated
course” and the second category in rank was “accounting as a necessary,
beneficial and important course”.
Metaforlar, bireylerin kişisel
tecrübelerine anlam vermeleri bakımından “tecrübelerin dili/kavramların dili”
olarak tanımlanmaktadır. Muhasebe ise, hem işletme faaliyetlerinin sonuçlarını
ölçen rakamları hem de bu rakamları sistematik bir perspektif doğrultusunda
yorumlayan metinleri kapsamaktadır. Böylelikle de, “işletmelerin finansal dili”
olarak ifade edilmektedir. Çalışmanın amacı, muhasebe eğitimi alan
öğrencilerin muhasebe kavramına yönelik algılarını renk, hayvan, besin türü,
mevsim, oyun, çiçek ve eşya metaforları aracılığıyla incelemektir. Bu amaç
doğrultusunda, 2017-2018 öğretim yılı bahar döneminde Bilecik Şeyh Edebali
Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesinde İşletme, İktisat, Maliye
ve Yönetim Bilişim Sistemleri bölümlerinde öğrenim gören ve muhasebe dersini
alan toplam 377 öğrenciden “Eğer muhasebe bir (renk hayvan, besin türü, mevsim,
oyun, çiçek ve eşya) olsaydı, “….” olurdu. Çünkü “….” cümlelerini tamamlamaları
istenmiştir. Elde edilen veriler için içerik analizi uygulanmıştır. Verilerin
nitel analizi sonucunda muhasebe eğitimi alan öğrencilerin her bir kategori
için en yaygın olarak kullandıkları metaforlar sırayla “siyah, kedi, brokoli,
kış, saklambaç, kaktüs ve hesap makinesi” olmuştur. Her kategori için oluşturulan
metaforlar olumlu ve olumsuz olarak ayrıldığında ise olumlu metaforlar
sırasıyla “yeşil, köpek, ekmek, ilkbahar, santranç, gül ve hesap makinesi” iken
olumsuz metaforlar ise sırasıyla “ siyah, kedi, brokoli, kış, saklambaç, kaktüs
ve hesap makinesi” olmuştur. Araştırmaya katılan öğrencilerin yaklaşık %
47’sinin ileride muhasebeyle ilgili bir mesleği seçme düşünceleri olduğu
belirtilmiştir. Öğrencilerin mesleği seçme düşünceleri ile oluşturulan
metaforlara yükledikleri anlamlar arasında ki-kare analizi sonucunda renk,
hayvan, besin türü, mevsim, oyun, çiçek ve eşya metaforlarının tamamında
istatistiki olarak farklılık p≤ 0,05 olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca
araştırmaya katılan öğrencilerin muhasebe kavramına ilişkin en fazla metafor oluşan kavramsal
kategori “zor, sıkıcı ve karmaşık bir ders olarak muhasebe” ve ikinci kategori
ise; “gerekli, faydalı ve önemli bir ders olarak muhasebe” kategorileri
olmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 1 |