Financial literacy is very important in terms of managing the financial resources of individuals. Because more and more financial information is needed to cope daily with risks in a globalized world. Universities also take care that their students have more knowledge, especially in the financial arena, as well as in other areas. In this study, our goal is to determine the attitude and literacy of financial literacy of university students. For this purpose, a questionnaire was identified as a data collection tool, and 524 students were educated at the Selcuk University in the Faculty of Economics. To determine whether there is a link between the demographic characteristics of students and the level of financial literacy, the data obtained are subject to statistical analysis. In this survey, we found that there was a meaningful difference in financial literacy in terms of expenditure, attitude and perception sub-dimensions in terms of gender variation. At the same time students whose family live in the towns they are more attitudinal financial issue. In terms of income level, in the dimension of the attitude of financial literacy there is a significant difference between the students with high incidence and the others.
Finansal okuryazarlık bireylerin maddi kaynaklarının yönetimi açısından çok önemlidir. Çünkü gün geçtikçe globalleşen dünyada risklerle başa çıkabilmek için finansal bilgilere daha fazla ihtiyaç duyulmaktadır. Üniversiteler de eğitim verdikleri öğrencilerine birçok alanda olduğu gibi, özellikle finansal konularda yeterince bilgi sahibi olabilmeleri için özen göstermektedirler. Yapılan bu çalışmadaki amaç, üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık tutum ve davranışlarını tespit edilmesidir. Bunun için veri toplama aracı olarak anket yöntemi belirlenmiş ve Selçuk Üniversite’sinin İİBF`de eğitim gören 524 öğrenciye uygulanmıştır. Öğrencilerin demografik özellikleri ile finansal okuryazarlık düzeyi arasında bir farklılık olup olmadığının belirlenmesi için, elde edilen veriler istatistiksel analizlere tabii tutulmuştur. Yapmış olduğumuz bu araştırmada finansal okuryazarlığın harcama, tutum ve algı alt boyutlarında cinsiyet değişkeni bakımından anlamlı bir farklılık ortaya çıkmıştır. Aynı zamanda ailesi kasabada yaşayan öğrenciler finansal konuda daha tutumsal davranmaktadırlar. Gelir düzeyi açısından ise finansal okuryazarlığın tutum boyutunda yüksek gelire sahip öğrenciler ile diğerleri arasında anlamlı bir farklılık görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 3 Issue: 1 |