Bu çalışmanın amacı öğrencilerin ve
öğretmenlerinin TEOG (Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş) sistemi hakkındaki
görüşlerini ortaya koymak ve bu görüşler ışığında Ortaöğretime Geçiş
Sisteminden beklentilerini ortaya çıkarmaktır. Çalışmada var olan durum
gözlemlendiği için tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma, Erzurum il merkezinde
uygun örnekleme yöntemiyle seçilmiş 196 TEOG sınavına girmiş dokuzuncu sınıf
öğrencisi ve 77 Fen Bilimleri öğretmeni ile yürütülmüştür. Çalışmada veri
toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen ''TEOG Sistemi
Hakkında Öğretmen Görüşleri Ölçeği'' ve ''TEOG Sistemi Hakkında Öğrenci
Görüşleri Ölçeği'' kullanılmıştır.
Çalışmada Fen Bilimleri öğretmenlerinin
görüşleri ölçeğinin 5 alt faktörü ve bu alt faktörlerin güvenirlikleri ve açıkladığı
varyans değerleri yüzde olarak sırasıyla; TEOG sisteminin getirdiği yeni
uygulamaların değerlendirilmesi (0.748, %15.264),sistemin uygulanış şeklinin
faydaları (0.743,%14.157), eğitim öğretim sürecine katkıları (0.776, %12.102),
sistemin yerleştirme ve değerlendirmeye getirdiği yenilikler (0.666, %10.500),
sınavda MEB kaynaklarının yeterliliği (0.605, %10.024) olarak belirlenmiştir.
Öğrenci görüşleri ölçeğindeki 4 faktör ise öğrencilerin sınav kaygı ve
heyecanına etkisi (0.711,%15.195), eğitim öğretim sürecine katkısı (0.624,
%13.059), uygulanış şekli (0.444, %8.853) ve sınav sorularının
değerlendirilmesidir (0.406,%8,584). Verilerin analizinde veriler normal
dağılım göstermediği için Nonparametrik Testler olan Mann Whitney U Testi ve
Kruskal Wallis Testi kullanılmıştır. Öğretmen görüşlerinden elde edilen
sonuçlara göre TEOG sisteminin müfredatı merkeze alması, merkezi sınava
girmeyen öğrenciler için mazeret sınavı yapılması, öğrencilerin kendi
okullarında sınava girmesi, merkezi sınav sonucunun yazılı sınav yerine geçmesi
sistemin olumlu yönleri olarak görülmüştür. Merkezi sınavlarda sınav düzeltme
faktörünün uygulanmaması ise öğretmenler tarafından ayırt ediciliği azalttığı
için sistemin olumsuz olarak görüş bildirirlerken öğrenciler açısından olumlu
karşılanmıştır. Öğrenciler ayrıca TEOG sisteminde sınavın varlığının olmasının
kendileri için her zaman stres, kaygı ve heyecan oluşturduğunu belirtmişlerdir.
Anahtar Kelimeler:
TEOG
(Temel Eğitimden Orta Öğretime Geçiş)
Sınavı, Ortaöğretime Geçiş Sistemi, Öğretmen Görüşleri, Öğrenci Görüşleri, Görüş
ölçeği
TEOG (Temel Eğitimden Orta Öğretime Geçiş) Sınavı Ortaöğretime Geçiş Sistemi Öğretmen Görüşleri Öğrenci Görüşleri görüş ölçeği
Journal Section | Makale |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 3, 2018 |
Acceptance Date | February 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 1 |