The main purpose of this research is to determine the impact of the usage of recycled paper pulp as a creative material among the 6th grade students, in order to develop a consciousness and its impacts on their recycling habits. In this research, an "action research design” has been used, which is an applied method of qualitative research. The subject matter research has been applied on a study group of 22 people for eight (8) weeks during the spring semester of 2015-2016 scholar period. In the action plan, as per the purpose of this research, the paper pulp that has been generated from the waste papers has been used in the creation of two and three dimensional artistic works. Hand crafted paper leaves (collage technic, 3D) has been applied as papier-mâché for animal figures living on the trees (3D) and the food and water cups (3D), followed by an exposition of “Living Tree” theme, built on the package card boards. The research data in the pre and post perception survey, consists of the interview results of students, teachers, researcher diary, and semi-structured focus groups. The frequencies have been sorted into codes, then categorised and content analysis methodology has been used in order to comment on the findings. Considering the findings, it is possible to state that students’ consciousness of recycled paper usage habits have been positively impacted.
Bu araştırmanın temel amacı Ortaokul 6.sınıf Görsel Sanatlar Dersinde geri dönüşümlü kağıt hamurunun yaratım malzemesi olarak kullanımının, öğrencilerde kağıdın geri dönüşümü hakkında bilinçlenmeye ve geri dönüştürme alışkanlıklarına yönelik nasıl bir etkisi olabileceğini belirlemeye çalışmaktır. Araştırmada uygulamalı nitel araştırma yöntemlerinden biri olan eylem araştırması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın uygulaması 2015-2016 eğitim öğretim yılı bahar döneminde sekiz haftalık süreç içerisinde toplam 22 kişiden oluşan bir çalışma grubu ile yapılmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda uygulanan eylem planında atık kağıtların geri kazanımıyla elde edilen kağıt hamuru kullanılarak iki ve üç boyutlu sanatsal çalışmalar gerçekleştirilmiştir. El yapımı yapraklı kağıt (kolaj tekniğiyle, 2D), ağaçlarda yaşayan hayvan figürleri (3D) ve bu hayvanlar için su ve yemek kapları (3D) papier-maché kullanılarak uygulanmış, ardından tüm çalışmalar koli kartonlarından inşa edilen(3D) ağacın üzerinde, “Yaşayan Ağaç” teması çerçevesinde sergilenmiştir. Araştırma verileri ön ve son algı anketi, öğrenci, öğretmen, araştırmacı günlüğü, görüş anketi ve yarı yapılandırılmış odak grup görüşmelerinden oluşmaktadır. Verilerden elde edilen frekanslar kodlara ve daha sonra kategorilere ayrılmış, bulguların yorumlanmasında içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulardan yola çıkarak öğrencilerin, kağıdın geri dönüşümü hakkında bilinçlenmeye ve geri dönüştürme alışkanlıklarında olumlu yönde değişime katkıda bulunduğunu söylemek mümkündür.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 17, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2 Issue: 4 |
Journal of Afro-Eurasian Research (IJAR) is an International refereed journal and published biannually.Authors are responsible for the content and linguistic of their articles. Articles published here could not be used without referring to the Journal. The opinions in the articles published belong to the authors only and do not reflect those of International Journal of Afro-Eurasian Research. All rights reserved.