Shah
Ismail; in addition to being shah of the Safevî Government and sheikh of the
Safeviyye dervish order, is a divan poet. His pen name is Hatâyî in poems. He
lived in the end of the 15. century and in the beginning of the 16. century in
Azerbaijan area. His poems’ themes are these: love for Allah – Muhammed – Ali,
love for a darling, Ca’ferî sect, Kerbela event, Twelve imams, beliefs of the
dervish order, unity of the existence. Shiâ ideology is laying the base for
some Hatâyî’s poems. For this resason, Hatâyî’s poems have propagandist quality
besides aesthetic quality.
In
this article, our aim is indicate to Hatâyî’s propagandist poems. We want to
show that: How Hatâyî use his poems for his religious and political ideas?
Şah
İsmail, Safeviyye tarikatinin şeyhi ve Safevi Devleti’nin şahı olduğu gibi aynı
zamanda Hatâyî mahlaslı bir şairdir. 15. yüzyılın sonu ile 16. yüzyılın başında
yaşayan Azeri sahası divan şairi Hatâyî, şiirlerinde Allah - Muhamed – Ali
sevgisini, Ca’ferî mezhebini, Kerbela vak’asını, on iki imamı, tarikat
inançlarını, vahdet-i vücûd düşüncesini, tasavvufu ve beşerî aşkı konu alan
şiirler yazmıştır. Şiîlik ideolojisini, kurduğu devletin temeline yerleştiren
Şah İsmail, bazı şiirlerinde bu inanç ve düşüncesini yansıtmıştır. Bu sebeple
onun şiirlerinde divan şiirinin estetik özellikleri yanında propagandist bir
nitelik de görülmektedir.
Makalemizde,
Şah İsmail’in divan şiirini kendi ideolojisi için nasıl araç olarak
kullandığını ortaya koymayı amaçladık. Hatâyî Divanı’yla sınırladığımız
araştırmamızın temel hipotezi şudur: Şah İsmail, siyasi amaçlarına ulaşmak
için, bazı şiirlerinde propaganda yapmakta; böylelikle Sünnîlerle savaşmaları
konusunda müritlerini motive etmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 6 |
All rights reserved. International Journal of Afro-Eurasian Research (IJAR) is an International refereed journal and published biannually. Authors are responsible for the content and linguistic of their articles. Articles published here could not be used without referring to the Journal. The opinions in the articles published belong to the authors only and do not reflect those of International Journal of Afro-Eurasian Research.