This study introduces a novel Generative Artificial Intelligence (GAI) platform designed to streamline the peer review process. By analyzing a case study of 10 scientific articles, we demonstrate that GAI effectively evaluates article quality and pinpoints specific areas requiring improvement. Our platform achieves an average similarity of 63.6% with human reviewers, enabling the automation of routine evaluation tasks while enhancing both efficiency and objectivity. By drawing on recent generative AI benchmarks across research support, educational assessments, reviewer matching, and large-scale application studies, we demonstrate a focused, practically validated solution that not only aligns with but slightly outperforms general GAI performance levels, offering a transformative approach to real-world manuscript evaluation.
19506.24-PD
Bu çalışmada, hakem değerlendirme sürecini kolaylaştırmak için üretken yapay zeka (GAI) kullanan yeni bir platform tanıtılmaktadır. GAI'nin makale kalitesini etkili bir şekilde değerlendirme ve iyileştirme için kilit alanları belirleme kabiliyetini, 10 bilimsel makaleden oluşan bir vaka çalışmasını analiz ederek gösteriyoruz. Bulgularımız, GAI'nin değerlendirmeleri ile insan hakemlerin değerlendirmeleri arasında %63,6'lık bir benzerlik ortalamasıyla güçlü bir korelasyon olduğunu ortaya koyuyor ve GAI'nin ilk incelemeler için değerli bir araç olarak hizmet edebileceğini gösteriyor. Bu platform, rutin görevleri otomatikleştirerek ve objektif geri bildirim sağlayarak, geleneksel akran değerlendirmesinin zaman kısıtlamaları ve öznellik gibi zorluklarını ele almaktadır. Bu ilerleme, bilimsel araştırma değerlendirmesinin verimliliğini ve güvenilirliğini önemli ölçüde artırma potansiyeline sahiptir.
19506.24-PD
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Measurement and Evaluation in Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | 19506.24-PD |
Early Pub Date | October 1, 2025 |
Publication Date | October 10, 2025 |
Submission Date | November 22, 2024 |
Acceptance Date | August 1, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 4 |