Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A STUDY ON THE TRANSPOSITION PRACTICE OF THE NEY INSTRUMENT IN THE ORCESTRA

Yıl 2023, , 239 - 256, 05.01.2024
https://doi.org/10.22252/ijca.1411065

Öz

In addition to being an important tradition based on the human voice with its spoken works, traditional Turkish music also offers freedom to instrumentalists in various forms. When we look at instrumental music and improvisations as a place where performers can showcase their experience and skills, there is no need to move away from the traditional path and look for innovations. Ney, which has existed for thousands of years, shows it's presence in modern music apart from the traditional style. This change of the ney sound, which has almost become a "need", has turned into a process of existence with the search for innovation by its performers. This research deals with the musical approach of the Ney instrument in orchestration, which is sought after in western music orchestras and has become an important voice in these orchestras in the transformation of modern music. The impacts of societal and cultural changes on a traditional instrument such as Ney and it’s subsequent consequences on it’s musical progress and historical development were analyzed in this research.

Kaynakça

  • Arın, Ayça, Ney Çalgısının Çağdaş Müzikte Kullanım Olanakları, Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Müzik Anasanat Dalı, Samsun, 2021. Akdoğu, Onur, Türk Mûsikîsi Nazariyatı Dersleri, s.25, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1991 Bardakçı, Murat, Maragalı Abdülkadir, s.47, Pan Yayıncılık, İstanbul, 1986. Boran İlke, Yıldız Şenürkmez, Kıvılcım (2010) Kültürel Tarih Işığında Çoksesli Batı Müziği, S.84, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. Çetinkaya, Yalçın (1995) İhvân-ı Safâ'da Müzik Düşüncesi, s.43, İnsan Yayınlan, İstanbul. Erguner, Süleyman, Yrd. Doç. Dr. Ney Metod, s.32-34, İstanbul, 2002

NEY ÇALGISININ ORKESTRA İÇİNDE TRANSPOZE ÇALINMASI

Yıl 2023, , 239 - 256, 05.01.2024
https://doi.org/10.22252/ijca.1411065

Öz

Geleneksel Türk müziği, sözlü eserleriyle insan sesine dayanan önemli bir gelenek olmasının yanı sıra enstrümanistlere de çeşitli formlarda özgürlük alanı sunmaktadır. Saz eserlerine ve taksimlere sazendelerin tecrübeleri ve becerilerini sergileyebildikleri bir yer olarak bakarsak, geleneksel örgüden uzaklaşmamıza ve yenilikler aramamıza gerek kalmamaktadır. Binlerce yıllık tarihiyle varlığını sürdüren Ney, geleneksel üslubun haricinde modern müzik içerisinde varlığını göstermektedir. Ney sesinin adeta bir “ihtiyaç” haline gelen bu değişimi, icracılarının yenilik arayışları ile var olabilme sürecine dönüşmüştür. Bu araştırma, modernleşen müziğin dönüşümünde, batı müziği orkestraları içinde aranan ve bu orkestralarda önemli bir ses haline gelen Ney çalgısının orkestrasyon içindeki müzikal yaklaşımını ele almaktadır. Bu araştırmada, toplumsal ve kültürel değişimlerin, geleneksel bir çalgı olan Ney’in müzikal sürecindeki etkileşimi ve tarihsel gelişimi analiz edilmiştir.

Kaynakça

  • Arın, Ayça, Ney Çalgısının Çağdaş Müzikte Kullanım Olanakları, Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Müzik Anasanat Dalı, Samsun, 2021. Akdoğu, Onur, Türk Mûsikîsi Nazariyatı Dersleri, s.25, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1991 Bardakçı, Murat, Maragalı Abdülkadir, s.47, Pan Yayıncılık, İstanbul, 1986. Boran İlke, Yıldız Şenürkmez, Kıvılcım (2010) Kültürel Tarih Işığında Çoksesli Batı Müziği, S.84, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. Çetinkaya, Yalçın (1995) İhvân-ı Safâ'da Müzik Düşüncesi, s.43, İnsan Yayınlan, İstanbul. Erguner, Süleyman, Yrd. Doç. Dr. Ney Metod, s.32-34, İstanbul, 2002
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik Performansı
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sinem Hondoroğlu 0009-0004-5176-9917

Turan Sağer 0000-0002-1059-678X

Erken Görünüm Tarihi 3 Ocak 2024
Yayımlanma Tarihi 5 Ocak 2024
Gönderilme Tarihi 27 Aralık 2023
Kabul Tarihi 1 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Hondoroğlu, S., & Sağer, T. (2024). NEY ÇALGISININ ORKESTRA İÇİNDE TRANSPOZE ÇALINMASI. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 9(2), 239-256. https://doi.org/10.22252/ijca.1411065

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca