Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GRAFFITI ART AND TUNÇ DİNDAŞ IN THE LIGHT OF TECHNOLOGY

Yıl 2024, , 37 - 48, 05.08.2024
https://doi.org/10.22252/ijca.1428529

Öz

Writing and language in the past are at the forefront of people's self-expression and communication methods. It can be considered as an important communication tool, one of the four main elements of hip-hop culture. Graffiti is a wall art that is written, drawn or sprayed. Along with technology, the boundaries of art began to expand, and works of art in virtual universes emerged in contemporary art. Graffiti, which is an artistic production area, has also turned into a new art platform. In the traditional graffiti understanding; Instead of using marker pens or spray paint on the walls, it has become possible to make drawings digitally without risk. However, the technological possibilities provided in the art of digital graffiti can also bring about deficiencies such as reducing the amount of physical and emotional experiences and depriving the experience of living. In this context, an interview was held with Tunç Dindaş, one of the graffiti artists, in order to determine the graffiti artists' approaches to technology and their usage purposes. Tunç Dindaş, nicknamed "Turbo", one of the artists who made a name for himself in the graffiti world, shapes his worksis shaped around Turkish culture and Istanbul. The artist, who prefers technological tools in the production process of his works, continues to expand his traditional work area in the name of real graffiti production. In the research, graffiti art and its interaction with technology; A general evaluation was made by trying to reveal the art of graffiti, the artist's approach to technology, and the intellectual infrastructure of his works, based on what Tunç Dindaş narrated.

Kaynakça

  • Banksy, (2005). Wall and Piece. Pimlico.
  • Bernard, H. (2019). Banksy Dr Vandale et Mr Art. Paris: Editions L'Harmattan.
  • Cooper, M., & Chalfant, H. (1984). Subway art. Holt Paperbacks.
  • Dökmen, Ü. (2005). İletişim Çatışmaları ve Empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Ekiz, D. (2020). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erdoğan, G. (2009). "Kamusal Mekanda Sokak Sanatı: Grafiti; İstanbul, Beyoğlu, Yüksek Kaldırım sokak incelemesi". Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü (Yüksek Lisans Tezi)
  • Gastman, R., & Neelon, C. (2011). The history of American graffiti. Harper Design.
  • Gottlieb, L. (2008). Graffiti Art Styles: A Classification System and Theoretical Analysis. British Library.
  • Güneş, Ş. (2008). Sokak Sanatı. İstanbul: Artes Yayınları.
  • Harikalar. (2023). Dijital Graffiti Duvarı https://harikalar.com/project/graffiti-wall-dijital-graffiti-duvari/ Erişim Tarihi: 24.05.2023.
  • Hunter, G. (2012). Street Art: From Around the World. London: Arcturus Publishing Ltd. İstanbul Teknik Üniversitesi [İTÜ] (2021). Hip Hop ve Sokak Kültürü Kulübü. https://hiphop.itu.edu.tr/krs- onein-anlatimiyla-hip-hopin-9-elementi/ (Erişim tarihi: 24.05.2023)
  • Ryan, H. E. (2016). Political Street Art: Communication, Culture and Resistance in Latin America. Routledge.
  • Şişman, M. C. (2023). Sokak Sanatçısına Qr Kodu ile 1000 Dolar Bağış Yapıldı https://www.milliyet.com.tr/molatik/galeri/sokak-sanatcisina-qr-kodu-ile-1000-dolar-bagis-yapildi-77962/1 Erişim Tarihi: 24.05.2023.
  • Türkoğlu, E. T. (2019). İstanbul’un Duvar Yazıları: Sosyolojik Bir Çözümleme “Eyüp, Tophane, Okmeydanı, Kadıköy ve Cihangir örneği”. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İstanbul Araştırmaları Anabilim Dalı
  • Urbanario (2010). What Does Graffiti Have To Do With Hip-Hop?. https://urbanario.es/en/articulo/what-does-graffiti-have-to-do-with-hip-hop/ Erişim Tarihi: 24.05.2023.

TEKNOLOJİNİN IŞIĞINDA GRAFFİTİ SANATI VE TUNÇ DİNDAŞ

Yıl 2024, , 37 - 48, 05.08.2024
https://doi.org/10.22252/ijca.1428529

Öz

Geçmişten bugüne yazı ve dil, insanın kendini ifade etme ve iletişim kurma yöntemlerinin başında gelmektedir. Grafiti de hip-hop kültürünün dört ana elementinden birini oluşturan önemli bir iletişim aracı olarak kabul edilebilir. Grafiti duvara yazılan, çizilen veya püskürtülerek yapılan bir duvar sanatıdır. Teknolojiyle birlikte sanatın sınırları da genişlemeye başlamış, sanal evrenlerde sanat eserleri çağdaş sanatta görünür olmuştur. Sanatsal üretim alanlarından olan grafiti de yeni bir sanat platformuna dönüşmüştür. Geleneksel grafiti anlayışındaki; duvarlarda marker kalem ya da sprey boya kullanmak yerine, dijital ortamlarda risk almadan çizimler yapmak mümkün hale gelmiştir. Ancak dijital grafiti sanatında sağlanan teknolojik olanaklar fiziksel ve duygusal deneyimlerin önemini azaltabilmesi, olayın ruhunu yaşama tecrübesinden yoksun bırakması gibi eksiklikleri de beraberinde getirebilmektedir. Bu bağlamda grafiti sanatçılarının teknolojiye yaklaşımlarını ve kullanım amaçlarını belirleyebilmeye yönelik olarak grafiti sanatçılarından olan Tunç Dindaş ile görüşme gerçekleştirilmiştir. Grafiti dünyasında isminden çokça söz ettirmiş sanatçılardan biri olan “Turbo” lakabıyla Tunç Dindaş, eserlerini Türk kültürü ve İstanbul etrafında şekillendirmektedir. Eserlerinin üretim sürecinde teknolojik araçları da tercih eden sanatçı, gerçek grafiti ruhunu vermesi adına geleneksel çalışma yöntemini benimsemektedir. Araştırmada, grafiti sanatı ve teknolojiyle etkileşiminden behsedilerek; Tunç Dindaş’ın görüşleri üzerinden grafiti sanatı, sanatçının teknolojiye yaklaşımı, eserlerinin düşünsel alt yapısı açığa çıkarılmaya çalışılarak genel bir değerlendirme yapılmıştır.

Kaynakça

  • Banksy, (2005). Wall and Piece. Pimlico.
  • Bernard, H. (2019). Banksy Dr Vandale et Mr Art. Paris: Editions L'Harmattan.
  • Cooper, M., & Chalfant, H. (1984). Subway art. Holt Paperbacks.
  • Dökmen, Ü. (2005). İletişim Çatışmaları ve Empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Ekiz, D. (2020). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erdoğan, G. (2009). "Kamusal Mekanda Sokak Sanatı: Grafiti; İstanbul, Beyoğlu, Yüksek Kaldırım sokak incelemesi". Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü (Yüksek Lisans Tezi)
  • Gastman, R., & Neelon, C. (2011). The history of American graffiti. Harper Design.
  • Gottlieb, L. (2008). Graffiti Art Styles: A Classification System and Theoretical Analysis. British Library.
  • Güneş, Ş. (2008). Sokak Sanatı. İstanbul: Artes Yayınları.
  • Harikalar. (2023). Dijital Graffiti Duvarı https://harikalar.com/project/graffiti-wall-dijital-graffiti-duvari/ Erişim Tarihi: 24.05.2023.
  • Hunter, G. (2012). Street Art: From Around the World. London: Arcturus Publishing Ltd. İstanbul Teknik Üniversitesi [İTÜ] (2021). Hip Hop ve Sokak Kültürü Kulübü. https://hiphop.itu.edu.tr/krs- onein-anlatimiyla-hip-hopin-9-elementi/ (Erişim tarihi: 24.05.2023)
  • Ryan, H. E. (2016). Political Street Art: Communication, Culture and Resistance in Latin America. Routledge.
  • Şişman, M. C. (2023). Sokak Sanatçısına Qr Kodu ile 1000 Dolar Bağış Yapıldı https://www.milliyet.com.tr/molatik/galeri/sokak-sanatcisina-qr-kodu-ile-1000-dolar-bagis-yapildi-77962/1 Erişim Tarihi: 24.05.2023.
  • Türkoğlu, E. T. (2019). İstanbul’un Duvar Yazıları: Sosyolojik Bir Çözümleme “Eyüp, Tophane, Okmeydanı, Kadıköy ve Cihangir örneği”. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İstanbul Araştırmaları Anabilim Dalı
  • Urbanario (2010). What Does Graffiti Have To Do With Hip-Hop?. https://urbanario.es/en/articulo/what-does-graffiti-have-to-do-with-hip-hop/ Erişim Tarihi: 24.05.2023.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Resim
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Derya Şahin 0000-0002-6814-898X

Kadir Yaman 0009-0006-4781-5647

Erken Görünüm Tarihi 13 Temmuz 2024
Yayımlanma Tarihi 5 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 30 Ocak 2024
Kabul Tarihi 25 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Şahin, D., & Yaman, K. (2024). GRAFFITI ART AND TUNÇ DİNDAŞ IN THE LIGHT OF TECHNOLOGY. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 10(1), 37-48. https://doi.org/10.22252/ijca.1428529

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca