Research Article
BibTex RIS Cite

ÇOKSESLİ KORO MÜZİĞİNDE KULLANILAN İTALYANCA YAPITLARDAN SEÇİLEN ÖRNEKLERİN TELAFFUZLARI VE TÜRKÇE TERCÜMELERİ İLE İTALYAN DİLİNİN FONETİK ÖZELLİKLERİ

Year 2025, Volume: 11 Issue: 1, 12 - 40, 01.07.2025
https://doi.org/10.22252/ijca.1687942

Abstract

Bu çalışmada, italyan dilinde seslendirilmekte olan çok sesli koro eserlerinden seçilen örneklerin türkçe tercümeleri ve telaffuzları incelenerek, italyan dilinin alfabetik yapısı, temel konuşma, söyleme ve fonetik özelliklerinin tanınması amaçlanmaktadır. Fonetik ve semantik yani ses ve anlam, dilde birbirini tamamlayan iki temel alanıdır. Fonetik kullanım anlamın iletiminde, anlamın bilinmesi de seslerde bir bütün oluşturmaktadır. Araştırmada, seçilen örnek yapıtların önce partisyonları incelenmiş sonra soprano, alto, tenor, bas partieri ile solo’lu yapıtlardaki solo partiler ayrı ayrı incelenerek, ses partilerindeki söz dağılımı çıkarılmıştır. İtalyan alfabesindeki sesli ve sessiz harfler ile harf gruplarının okunuşları ve bileşik sesli harfler ile bileşik sessiz harflerin okunuşları analiz edilerek istenilen sonuçlara ulaşılmıştır. Sonuç olarak; italyan dilinin fonetik özellikleri incelendiğinde harf ve harf gruplarının telaffuzlarında çok dikkatli olunması gerektiği görülmüştür. Örneğin; “c”, “g”, “sc”, “s”, “z” ve “q”. Ayrıca çok sesli koro müziğinde repertuara alınan italyanca eserlerin bu dilin fonetik özelliklerinin geliştirilmesi ile teknik olarak daha nitelikli seslendirme gerçekleşebileceği sonuçlar arasındadır.

References

  • Apaydınlı, K. (2019). “Güzel Sanatlar Lisesi Çok Sesli Koro Ders Kitaplarının İncelenmesi”. Karadeniz 1. Uluslararası Multidisipliner Çalışmalar Kongresi Tam Metin Kitabı.
  • Aksan, D. (2000). Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
  • Çevik, S. (1989), “Okul Korolarında Toplu Konuşma ve Toplu Söyleme Eğitimi”, G.Y.Ö.O., Yayımlanmamış Asistanlık Tezi, Ankara.
  • Çevik, S. (1989), Müzikte Söz Öğesinin Önemi, Dilin Müziğe, Müziğin Dile Etkileri, Kültür ve Turizm Bakanlığı I. Müzik Kongresi Bildirileri, Evren Ofset, Ankara.
  • Çevik, S. (1999), “Koro Eğitimi Yönetimi ve Teknikleri”, Yurtrenkleri Yayınları, Ankara. Ediskun, H. (1963), “Yeni Türk Dilbilgisi”, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 28. Basım, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti., Ankara.
  • Ladefoged, P., Johnson, K. (2021). “A Course in Phonetics (8th ed.)”, Boston: Cengage Learning.
  • Ladefoged P., (2001). Ünlüler ve Ünsüzler: Dillerin Seslerine Giriş. Maldon, Mass. & Oxford: Blackwell Publishers. S. xxii+191.
  • MEB. (2009), “Kendi Kendine Hızlı İtalyanca 1”, Özel Fono Yayınları, İstanbul.
  • Roach, P. (2009). “English Phonetics and Phonology (4th ed.)”. Cambridge: Cambridge University Press. Vardar, B. (1982). Dilbilimin Temel Kavram ve İlkeleri, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
  • Yule, G. (2020). “The Study of Language (7th ed.)”. Cambridge: Cambridge University Press.

PHONETIC PROPERTIES OF THE ITALIAN LANGUAGE WITH THE PRONUNCIATIONS AND TURKISH TRANSLATIONS OF SELECTED EXAMPLES OF ITALIAN WORKS USED IN POLYPHONIC CHORAL MUSIC

Year 2025, Volume: 11 Issue: 1, 12 - 40, 01.07.2025
https://doi.org/10.22252/ijca.1687942

Abstract

In this study, it is aimed to recognize the alphabetic structure, basic speaking, singing and phonetic features of the italian language by examining the turkish translations and pronunciations of selected examples of polyphonic choral works performed in italian. Phonetics and semantics, that is, sound and meaning, are two fundamental areas that complement each other in language. The use of phonetics creates a whole in the transmission of meaning, and semantics creates a whole in sounds. In the study, firstly, the scores of the selected sample works were analyzed, and then the distribution of words in the sound parts of the solo works was analyzed separately by analyzing the soprano, alto, tenor, bass parts and solo parts separately. The pronunciation of vowels, consonants and letter groups in the italian alphabet and the pronunciation of compound vowels and compound consonants were analyzed and the desired results were reached. As a result; when the phonetic features of the italian language are analyzed, it is seen that one should be very careful in the pronunciation of letters and letter groups. For example; “c”, “g”, “sc”, “s”, ‘z’ and “q”. In addition, it is among the results obtained that more technically qualified vocalizations can be realized by improving the phonetic features of this language in italian works that are repertoire in polyphonic choral music.

References

  • Apaydınlı, K. (2019). “Güzel Sanatlar Lisesi Çok Sesli Koro Ders Kitaplarının İncelenmesi”. Karadeniz 1. Uluslararası Multidisipliner Çalışmalar Kongresi Tam Metin Kitabı.
  • Aksan, D. (2000). Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
  • Çevik, S. (1989), “Okul Korolarında Toplu Konuşma ve Toplu Söyleme Eğitimi”, G.Y.Ö.O., Yayımlanmamış Asistanlık Tezi, Ankara.
  • Çevik, S. (1989), Müzikte Söz Öğesinin Önemi, Dilin Müziğe, Müziğin Dile Etkileri, Kültür ve Turizm Bakanlığı I. Müzik Kongresi Bildirileri, Evren Ofset, Ankara.
  • Çevik, S. (1999), “Koro Eğitimi Yönetimi ve Teknikleri”, Yurtrenkleri Yayınları, Ankara. Ediskun, H. (1963), “Yeni Türk Dilbilgisi”, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 28. Basım, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti., Ankara.
  • Ladefoged, P., Johnson, K. (2021). “A Course in Phonetics (8th ed.)”, Boston: Cengage Learning.
  • Ladefoged P., (2001). Ünlüler ve Ünsüzler: Dillerin Seslerine Giriş. Maldon, Mass. & Oxford: Blackwell Publishers. S. xxii+191.
  • MEB. (2009), “Kendi Kendine Hızlı İtalyanca 1”, Özel Fono Yayınları, İstanbul.
  • Roach, P. (2009). “English Phonetics and Phonology (4th ed.)”. Cambridge: Cambridge University Press. Vardar, B. (1982). Dilbilimin Temel Kavram ve İlkeleri, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
  • Yule, G. (2020). “The Study of Language (7th ed.)”. Cambridge: Cambridge University Press.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Musicology and Ethnomusicology
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Dilek Moğulbay 0000-0002-6630-9188

Early Pub Date May 20, 2025
Publication Date July 1, 2025
Submission Date April 30, 2025
Acceptance Date May 20, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 11 Issue: 1

Cite

APA Moğulbay, D. (2025). ÇOKSESLİ KORO MÜZİĞİNDE KULLANILAN İTALYANCA YAPITLARDAN SEÇİLEN ÖRNEKLERİN TELAFFUZLARI VE TÜRKÇE TERCÜMELERİ İLE İTALYAN DİLİNİN FONETİK ÖZELLİKLERİ. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 11(1), 12-40. https://doi.org/10.22252/ijca.1687942