This study aims to identify
the issues faced in underlining and enhancing the gastronomic identity of
Turkey –not to mention its potential for tourism–, and the promotion of that
identity, in the light of data derived through a review of national academic
studies on tourism focusing on the science of gastronomy. The study focuses on
a number of issues identified through a review of numerous academic studies
carried out in Turkey on a number of issues such as the general knowledge
regarding the science of gastronomy, updating and increasing awareness about
local elements of gastronomy, ascribing meaning to the concept of geographical
indications, gastronomy-related expertise/knowledge among tourist guides, the
role of gastronomy and culinary arts in the marketing of tourism, gastronomy
education at the undergraduate level, production-service-consumption stages of
gastronomy, regional gastronomy, the contribution of domestic tourists to
gastronomic tourism, and the artistic aspects of gastronomy. The issues will be
analyzed also as obstacles to stronger use of the national gastronomic
identity, for tourism promotion.
Bu çalışma gastronomi biliminin merkezde tutulduğu ulusal
düzeyde yapılmış akademik turizm araştırmalarının incelenmesi sonucu elde
edilen bilgiler ışığında; Türkiye’nin turizm potansiyelinin, ülkenin gastronomi
kimliği öne çıkarılarak arttırılması ve tanıtılması noktasında karşılaşılan
sorunları belirlemek amacıyla hazırlanmıştır. Araştırmada genel çerçevede
gastronomi bilimi hakkında bilinmesi gerekenler, yerel gastronomi ögelerinin
güncellenerek bilinirliklerinin arttırılması, coğrafi işaretleme kavramının
anlamlandırılması, turist rehberlerinin gastronomi bilgi-birikimleri, turizm
pazarlamasında gastronomi ve mutfak sanatlarının rolü, lisans düzeyinde
gastronomi eğitimi, gastronominin üretim-servis-tüketim aşamaları, bölgesel
gastronomi, yerli turistlerin gastronomi turizmine katkıları, gastronominin
sanatsal boyutu gibi sayısız başlık
altında toplanması mümkün olan konularda, ülkemizde yapılmış bir çok akademik
çalışmanın değerlendirilmesiyle elde edilen ve ulusal gastronomi kimliğinin
turistik tanıtımda daha güçlü kullanılmasına engel teşkil ettiği düşünülen
problemlerin üzerinde durulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Derleme |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca