Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİR BAŞKADIR DİZİSİNİN KADIN AKTİVİSTLERİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA

Yıl 2021, , 252 - 258, 26.07.2021
https://doi.org/10.22252/ijca.934324

Öz

Sinema, diğer sanatlar gibi insanı merkeze alan ve insanların yaşantısını başka insanlara göstermeye çalışan ve günümüzde teknolojiden de güç alarak sürekli devinim içinde olan bir unsurdur. Sinemada göç, savaş, doğal afetler, kadın, kadına şiddet gibi her konuda işlenmiş eserlere rastlamak mümkündür. Türk sinema endüstrisi de bu anlamda toplumsal cinsiyet ve kadın temasına çokça değinmiş, sinemayı bir bilim dalı olarak işleyenler de bu konuda çokça çalışma yapmışlardır. Sinemadaki kadın unsuru ise sayısız tema üzerinden perdeye aktarılmıştır. Bir Başkadır dizisi de ele aldığı konu ve karakterler bakımından kadın temaları üzerinden işlenmiştir. Bu anlamda, eserde geçen karakterlerin dünyalarını araştırmanın önemli olduğu düşünülebilir. Eserde, ana kadın karakterler anlamında tek kimlik taşıyan bir kadına rastlanmaması bir rastlantı olmayabilir. Bu durum, eserin senaryosunun oluşturulma safhasında çatışma unsurlarını yaratmak için kullanılan bir senaryo tekniği olarak da düşünülebilir. Nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi tekniği ile oluşturulan bu çalışmada kadın karakterler üzerinden dizinin genel yansıması çıkarılmaya çalışılmıştır. Eserde genel olarak “sorunlu kadın temsilleri” olsa da güçlü kadınların gösterildiği kanısına varılmıştır.

Kaynakça

  • Aksakal, B. S. (2020). Neoliberal & feminist ideoloji ve türk sinemasında evrilen kadın imgesi: melodram kadınlarından özgür kadınlara. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 1645-1667.
  • Ataman, Ö. E. (2002). Sinemada toplumsal cinsiyet rolleri: 1980-1999 yılları arasında Türk sinemasında toplumsal cinsiyet rollerinin sunumu. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Atsüren, G. (2020, 11 12). Aralık 2020 tarihinde https://filmloverss.com/: https://filmloverss.com/bir-baskadir-gorunmez-duvarlar/ adresinden alındı
  • Flynn, S. I. (2011). Family gender roles. Gender roles & equality (s. 64-77). içinde ABD.
  • Gökkuş, B. (2020, 11 18). Ethos "Bir Başka mıdır?". Aralık 2020 tarihinde https://www.artdogistanbul.com/: https://www.artdogistanbul.com/headline/ethos-bir-baska-midir.htm adresinden alındı
  • İbrahimoğlu, M. (2020, 11 18). Bir Başkadır dizisindeki Kürtler AK Partili mi yoksa HDP'li mi? Aralık 2020 tarihinde https://www.indyturk.com/ adresinden alındı
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 62-80.
  • Kay, R. (2007). Gender, equality and difference during and after state socialism. Birleşik Krallık: Spirnger.
  • Odabaş, A. A., & Kısat, B. H. (2020). İnsan haklarını temel alan aktivist örgütlenme. Toplumsal cinsiyet aktivizmi: kuramdan uygulamaya. içinde Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Öz, H. K. (2018, Mart 8). Cumhuriyet dönemi Türk sinemasında kadın temsili. Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi(62), 143-180.
  • Öztürk, D. (2016). Türk sinemasında kara komedi filmlerde kadın temsil: Onur Ünlü filmlerinin çözümlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya .
  • UNICEF. (2004). “Dünya Çocuklarının Durumu 2005, Çocukluk Tehdit Altında”. Ankara: UNICEF Yayınları.

A STUDY ON WOMAN ACTİVİSTS OF BİR BAŞKADIR

Yıl 2021, , 252 - 258, 26.07.2021
https://doi.org/10.22252/ijca.934324

Öz

Cinema, like other arts, is an element that puts people at the center and tries to show people's lives to other people and is constantly in motion by getting strength from technology today. In cinema, it is possible to find works on all subjects such as migration, war, natural disasters, women and violence against women. The Turkish cinema industry has also touched upon the theme of gender and women in this sense, and those who treat cinema as a discipline have done a lot of work on this subject. Gender in cinema has been transferred to the screen over numerous themes. The TV series ‘Bir Başkadır’ is based on female themes in terms of the subject and characters it deals with. In this sense, it can be thought that it is important to investigate the worlds of the characters in the work. It may not be a coincidence that a woman with a single identity in terms of the main female characters is not encountered in the work. This situation can also be considered as a script technique used to create conflict elements during the creation phase of the script of the work. In this study, which was created with the document analysis technique, one of the qualitative research methods, the general reflection of the series was tried to be inferred from the female characters. Although there are “problematic women representations” in general, it is concluded that strong women are shown in the work.

Kaynakça

  • Aksakal, B. S. (2020). Neoliberal & feminist ideoloji ve türk sinemasında evrilen kadın imgesi: melodram kadınlarından özgür kadınlara. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 1645-1667.
  • Ataman, Ö. E. (2002). Sinemada toplumsal cinsiyet rolleri: 1980-1999 yılları arasında Türk sinemasında toplumsal cinsiyet rollerinin sunumu. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Atsüren, G. (2020, 11 12). Aralık 2020 tarihinde https://filmloverss.com/: https://filmloverss.com/bir-baskadir-gorunmez-duvarlar/ adresinden alındı
  • Flynn, S. I. (2011). Family gender roles. Gender roles & equality (s. 64-77). içinde ABD.
  • Gökkuş, B. (2020, 11 18). Ethos "Bir Başka mıdır?". Aralık 2020 tarihinde https://www.artdogistanbul.com/: https://www.artdogistanbul.com/headline/ethos-bir-baska-midir.htm adresinden alındı
  • İbrahimoğlu, M. (2020, 11 18). Bir Başkadır dizisindeki Kürtler AK Partili mi yoksa HDP'li mi? Aralık 2020 tarihinde https://www.indyturk.com/ adresinden alındı
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 62-80.
  • Kay, R. (2007). Gender, equality and difference during and after state socialism. Birleşik Krallık: Spirnger.
  • Odabaş, A. A., & Kısat, B. H. (2020). İnsan haklarını temel alan aktivist örgütlenme. Toplumsal cinsiyet aktivizmi: kuramdan uygulamaya. içinde Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Öz, H. K. (2018, Mart 8). Cumhuriyet dönemi Türk sinemasında kadın temsili. Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi(62), 143-180.
  • Öztürk, D. (2016). Türk sinemasında kara komedi filmlerde kadın temsil: Onur Ünlü filmlerinin çözümlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya .
  • UNICEF. (2004). “Dünya Çocuklarının Durumu 2005, Çocukluk Tehdit Altında”. Ankara: UNICEF Yayınları.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ersin Aycan 0000-0002-1715-9865

Sadık Çalışkan 0000-0001-6899-0424

Yayımlanma Tarihi 26 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Aycan, E., & Çalışkan, S. (2021). BİR BAŞKADIR DİZİSİNİN KADIN AKTİVİSTLERİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 7(1), 252-258. https://doi.org/10.22252/ijca.934324

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca