Research Article
BibTex RIS Cite

SES EĞİTİMİNİN TEMEL ÖGELERİ VE ÇEŞİTLİ SÖYLEME TEKNİKLERİNE YÖNELİK UZMAN GÖRÜŞLERİ VE PERFORMANS DEĞERLENDİRME ÖLÇEĞİ ÖRNEĞİ

Year 2017, Volume: 3 Issue: 1, 1 - 18, 15.07.2017
https://doi.org/10.22252/ijca.321534

Abstract

Bu araştırma, ulusal
ve uluslararası literatürde sık kullanıldığı tespit edilen Ses Eğitiminin
Temel Ögelerinin ve Çeşitli Söyleme Tekniklerinin
kazandırılmasında kullanılan belli başlı kavramların yeterli
olup olmadığı konusuna yönelik uzman görüşlerinin
belirlenebilmesi ve “Temel Ögeler ve
Çeşitli Söyleme Teknikleri Performans Değerlendirme Ölçeği”
örneğinin oluşturulması amacıyla yapılmıştır.



Araştırmada Ses Eğitiminin
Temel Ögelerini ve Çeşitli Söyleme Tekniklerini
belirlemek amacıyla,
alanında uzman akademisyen ve sanatçılara yönelik olarak hazırlanan anket
uygulaması ile konuyla ilgili görüşleri alınmıştır. Yapılan
anket görüşmesi sonucunda temel ögelerin: postür, solunum, rezonans,
artikülasyon, diksiyon ve çeşitli söyleme
tekniklerinin:
odaklama, entonasyon nüans, legato staccato, glissando,
tril, vibrato olduğu tespit edilmiştir. Araştırmacı
tarafından örnekleme alınan yedi maddeden oluşan ve 5’li likert tipinde
hazırlanan performans değerlendirme ölçeği hakkında görüşleri alınmak üzere ses
eğitimi alanında uzman akademisyenlere, Türk Müziği ses eğitimi alanında uzman
akademisyenlere ve alanında uzman ses sanatçılarına üçer soru yöneltilmiştir.
Uzman görüşleri aracılığı ile geçerliği sağlanan anketlerin, SPSS güvenilirlik analizi (Reliability Statistics Cronbach's Alpha) sonucu 0.798 yani % 80 gibi bir değer
ile yüksek derecede güvenilir olduğu tespit
edilmiştir. Performans değerlendirme ölçeğinin deneysel süreç aracılığı ile de güvenilirliği
sağlanmıştır. Üç uzman, on iki öğrenci ve yedi adet değişken üzerinden önteste
tabi tutulan öğrencilerin öntest güvenilirlik analizi (Cronbach's
Alpha) % 937 gibi bir değer ile ölçeğin genelde yüksek derecede
güvenilir olduğu sonucu elde edilmiştir. Son teste tabi tutulan öğrencilerin Son
test güvenilirlik analizi (Cronbach's Alpha) %
86 gibi bir değer ile ölçeğin genelde yüksek derecede güvenilir olduğu sonucu
elde edilmiştir.

References

  • 1. Çevik, Suna (1999), Koro Eğitimi Yöntemi ve Teknikleri, Ankara, Yurtrenkleri Yayınevi. 2. Egüz, Saip (1999), Toplu Ses Eğitimi I (Temel Konular), Ankara, Doğuş Matbaacılık ve Tic. Ltd. Şti. 3. Erdoğan, Seda (2008), Ses Eğitimi’ndeki Terminoloji ve Temel Kavramlar Bazında Öğrenci Yeterliliklerinin İncelenmesi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Müzik Öğretmenliği Programı, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. 4. Helvacı, Ayhan (2003), “Ses Eğitiminde Register ve Rezonans”, Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu, Bildiri, s. 124-129, 30-31 Ekim 2003, İnönü Üniversitesi, Malatya. http://muzikegitimcileri.net/bilimsel/bildiri/A-Helvaci.html, Erişim Tarihi: 05.07.2015. 5. Kartal, Mustafa (2009), Ses Teknikleri, İstanbul: Sistem Yayıncılık. 6. Kolçak, Olcay (1998), Ses Eğitimi ve Şarkı Sanatı, İstanbul, Esin Yayınevi. 7. Lax-Vox Tekniğin Uygulanması, http://www.laxvox.com/documents/lax-vox-teknigin-uygulanmasi.pdf, Erişim Tarihi: 07.07.2015. 8. Özdamar, Kazım (2002 ), Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi, Eskişehir, Kaan Kitapevi. 9. Özsan, Esin (2010), Metodik Şan Eğitimi, İstanbul, Moss Kitapsal Basım Yayın ve Dağıtım. 10. Polat, Sibel (2017), Ses Eğitiminin Temel Ögelerinin ve Çeşitli Söyleme Tekniklerinin Kazandırılmasında Makamsal Ezgilere Dayalı Egzersizlerin Kullanılabilirliği, Malatya: İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi. 11. Sabar, Gül (2008), Sesimiz Eğitimi ve Korunması, Pan Yayıncılık, İstanbul. 12. Sipley, L. Kenneth (1993), The Effects Of Vocal Exercıses And Informatıon About The Voıce On The Tone Qualıty And Vocal Self-Image Of Adolescent Female Sıngers, Submitted to the Graduate Faculty of Texas Tech University in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of DOCTOR OF PHILOSOPHY Approved, https://repositories.tdl.org/ttuir/bitstream/handle/2346/11507/31295007615072.pdf?sequence=1Erişim Tarihi: 30.10.2015 13. Şan Egzersizleri, http://www.jokerstore.net/makale/13/san-egzersizleri.html, Erişim Tarihi: 24.07.2015. 14. Töreyin, A. Meral (2008), Ses Eğitimi Temel Kavramlar-İlkeler-Yöntemler, Ankara, Sözkesen Matbaacılık.
Year 2017, Volume: 3 Issue: 1, 1 - 18, 15.07.2017
https://doi.org/10.22252/ijca.321534

Abstract

References

  • 1. Çevik, Suna (1999), Koro Eğitimi Yöntemi ve Teknikleri, Ankara, Yurtrenkleri Yayınevi. 2. Egüz, Saip (1999), Toplu Ses Eğitimi I (Temel Konular), Ankara, Doğuş Matbaacılık ve Tic. Ltd. Şti. 3. Erdoğan, Seda (2008), Ses Eğitimi’ndeki Terminoloji ve Temel Kavramlar Bazında Öğrenci Yeterliliklerinin İncelenmesi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Müzik Öğretmenliği Programı, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. 4. Helvacı, Ayhan (2003), “Ses Eğitiminde Register ve Rezonans”, Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu, Bildiri, s. 124-129, 30-31 Ekim 2003, İnönü Üniversitesi, Malatya. http://muzikegitimcileri.net/bilimsel/bildiri/A-Helvaci.html, Erişim Tarihi: 05.07.2015. 5. Kartal, Mustafa (2009), Ses Teknikleri, İstanbul: Sistem Yayıncılık. 6. Kolçak, Olcay (1998), Ses Eğitimi ve Şarkı Sanatı, İstanbul, Esin Yayınevi. 7. Lax-Vox Tekniğin Uygulanması, http://www.laxvox.com/documents/lax-vox-teknigin-uygulanmasi.pdf, Erişim Tarihi: 07.07.2015. 8. Özdamar, Kazım (2002 ), Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi, Eskişehir, Kaan Kitapevi. 9. Özsan, Esin (2010), Metodik Şan Eğitimi, İstanbul, Moss Kitapsal Basım Yayın ve Dağıtım. 10. Polat, Sibel (2017), Ses Eğitiminin Temel Ögelerinin ve Çeşitli Söyleme Tekniklerinin Kazandırılmasında Makamsal Ezgilere Dayalı Egzersizlerin Kullanılabilirliği, Malatya: İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi. 11. Sabar, Gül (2008), Sesimiz Eğitimi ve Korunması, Pan Yayıncılık, İstanbul. 12. Sipley, L. Kenneth (1993), The Effects Of Vocal Exercıses And Informatıon About The Voıce On The Tone Qualıty And Vocal Self-Image Of Adolescent Female Sıngers, Submitted to the Graduate Faculty of Texas Tech University in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of DOCTOR OF PHILOSOPHY Approved, https://repositories.tdl.org/ttuir/bitstream/handle/2346/11507/31295007615072.pdf?sequence=1Erişim Tarihi: 30.10.2015 13. Şan Egzersizleri, http://www.jokerstore.net/makale/13/san-egzersizleri.html, Erişim Tarihi: 24.07.2015. 14. Töreyin, A. Meral (2008), Ses Eğitimi Temel Kavramlar-İlkeler-Yöntemler, Ankara, Sözkesen Matbaacılık.
There are 1 citations in total.

Details

Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Sibel Polat

Publication Date July 15, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Polat, S. (2017). SES EĞİTİMİNİN TEMEL ÖGELERİ VE ÇEŞİTLİ SÖYLEME TEKNİKLERİNE YÖNELİK UZMAN GÖRÜŞLERİ VE PERFORMANS DEĞERLENDİRME ÖLÇEĞİ ÖRNEĞİ. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 3(1), 1-18. https://doi.org/10.22252/ijca.321534