Bir
çalgıyı görsel olarak tanımanın ve teknik özellikleri hakkında bilgi sahibi
olmanın yanında çalgının nasıl icra edildiği ve bu icranın nasıl
öğretilebileceği konusu, müzik eğitiminin en önemli sorunlarındandır. Çalgı
metodları bu sorunun çözümünde yardımcı olacak yardımcı eserlerdir. Türk
musikisi çalgı eğitiminde kullanılan yazılı metodlar XX. yüzyılın başlarına
dayanır. Her sazın yapısına, bünyesine uygun bir icra tarzı vardır. Bunun yanı
sıra her saz icrasının da kendine özgü bir üslubu, bir çalış tavrı vardır.
Betimsel bir modelle ve belgesel
tarama yöntemi ile yürütülen bu
çalışma kapsamında incelenen kanun metodları ve kanun metodlarına giriş olarak
kabul edilebilecek olan belli başlı çalışmalar olarak; Ruhi Ayangil, Yalçın
Tura, Şehvar Beşiroğlu, Ümit Mutlu, Göksel Baktagir, Tahir Aydoğdu, Halil
Karaduman gibi müzisyen ve akademisyenlerin çalışmaları sayılabilir.
Günümüzde
icraların zenginleşmesinden doğan ihtiyaçlar, artık her saz için çok sayıda
metod yazılmasını zorunlu kılmıştır. Bu çalışma kapsamında
incelenen bütün kanun metodları, çalgıların tarihi gelişimi ve çalgıların
tanıtımı ile başlamış daha sonra nota değerlerini ve Türk müziği makamlarını ve
usullerini tanıtmış, az da olsa icra teknikleri ve üslup üzerinde durmuştur. Özellikle
icra teknikleri ve üslup konusunu vurgulayan çalışmaların daha da
yaygınlaştırılması gereklidir. Hemen her metod birkaç alıştırmadan
sonra ağırlıklı bir şekilde saz eserlerimize yer vermektedir. Bu durum bir Türk
müziği enstrümanının eğitiminde saz eserlerinin ne derece önemli olduğuna
işaret ederken, aynı zamanda belki de o düzey ve kalitede etüd yazılamadığının
da bir göstergesi olabilir. Bu nedenle yeni hazırlanacak metodlarda kapsama
alınacak repertuarın teknik ve içerik yapısı, Türk Müziği Çalgı eğitiminde de
üzerinde önemle durulması gereken bir konu olarak karşımıza çıkmaktadır.
Bölüm | Derleme |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 1 |
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca