Research Article
BibTex RIS Cite

Vatandaşların Malatya’da Düzenlenen Fuar ve Festivallerin Sosyal Etkisine Karşı Tutumları

Year 2017, Volume: 3 Issue: 2, 1 - 13, 25.12.2017
https://doi.org/10.22252/ijca.365247

Abstract

Etkinlik turizminin önemli bir parçası olan fuarlar ve festivaller,
şehirlerin turizm açısından gelişmesi için önemli etkinliklerdir. Turizmin
uluslararası hareketliliği, bu tür uluslararası etkinliklerin
pazarlanabilmesini kolaylaştırmaktadır. Bu etkinlikler, özellikle yerel veya
ulusal yönetimler tarafından düzenlendiği gibi, bağımsız olarak özel işletmeler
tarafından da yürütülmektedir. Şayet bu etkinlikler, gerek kamu kurumları
gerekse etkinlik organizasyonu şirketleri tarafından doğru bir şekilde
yönetilirse başarılı olabilir. Bu başarının sağlanabilmesi için fuar ve
festivallerin yerel halk üzerindeki çevresel ve ekonomik etkilerinin olduğu
kadar sosyal etkisinin de anlaşılması gerekmektedir. Bu çalışmada elde edilen
verilere göre, fuarlar ve festivallerin sosyal etkisi için tüm faktörler
bakımından erkek ve kadınlar arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark
bulunmamaktadır. 30 yaş ve altı vatandaşlar, 31 yaş ve üstündekilerine göre
fuar ve festivallerin daha yüksek toplumsal ve kültürel fayda sağladığını
düşünmektedirler. Ön lisans, lisans ve lisansüstü eğitim düzeyindeki vatandaşların,
kültürel fayda faktörüne algısı ilk ve ortaokul düzeyindeki vatandaşlara göre
daha yüksektir.

References

  • Argan, M. (2007). Eğlence Pazarlaması. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Atak, O., Tatar, S. & Tunaseli, A. (2017). Kültürel miras oluşumunda festivallerin yeri ve önemi: Fethiye müzik köyü üzerine bir değerlendirme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(52), 1396-1409.
  • Bagiran, D. & Kurgun, H. (2016). A research on social impacts of the Foça Rock Festival: The validity of the Festival Social Impact Attitude Scale, Current Issues in Tourism, 19(9), 930-948.
  • Bilgili, B., Yağmur, Ö. & Yazarkan, H. (2012). Turistik ürün olarak festivallerin etkinlik ve verimliliği üzerine bir araştırma (Erzurum-Oltu Kırdağ Festivali örneği). Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 2(2), 117-124.
  • Binbaşıoğlu, H. (2017). Müzik Festivalleri ve Turizm. İç. Ü. İmik (Ed.), Farklı Disiplinlerde Müzik, Ankara: Gece Kitaplığı, ss. 181-198.
  • Burgan, B. & Mules, T. (1992). Economic impact of sporting events. Annals of Tourism Research, 19 (4), 700-710.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Dalgın, T., Atak, O. & Çeken, H. (2016). Festivallerin bir kırsal turizm çekiciliği olarak önemi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(47), 1179-1184.
  • Daniels, M.J., Norman, W.C. & Henry, M.S. (2004). Estimating income effects of a sport tourism event. Annals of Tourism Research, 31(1), 180-199.
  • Dávid, L. (2009). Environmental Impacts of Events. İç. R. Raj & J. Musgrave (Ed.), Event management and sustainability, Wallingford: Cabi, ss. 66-75.
  • Delamere, T.A. (1998). Development of a scale to measure local resident attitudes toward the social impact of community festivals. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Alberta: University of Alberta.
  • Delamere, T.A. (2001). Development of a scale to measure resident attitudes toward the social impact of community festivals, part II: Verification of the scale. Event Management, 7, 25-38.
  • Delamere, T.A., Wankel, L.M. & Hinch, T.D. (2001). Development of a scale to measure resident attitudes toward the social impact of community festivals, part I: Item generation and purification of the measure. Event Management, 7(1), 11-24.
  • Dinaburgskaya, K. & Ekner, P. (2010). Social impacts of the way out west festival on the residents of the city of Göteborg. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gothenburg: University of Gothenburg, School of Business, Economics and Law.
  • Dwyer, L., Forsyth, P. & Spurr, R. (2006). Assessing the economic impacts of events: A computable general equilibrium approach, Journal of Travel Research, 45(1), 59-66.
  • Fredline, L., Jago, L. & Deery, M. (2003). The development of a generic scale to measure the social impacts of events. Event Management, 8(1), 23-37.
  • Gelan, A. (2003). Local economic impacts: The British Open. Annals of Tourism Research, 30(2), 406-425.
  • Getz, D. (1991). Festivals, Special Events, and Tourism. New York: Van Nostrand Reinhold.
  • Getz, D. (2005). Event Management and Event Tourism. New York: Cognizant.
  • Getz, D. (2007). Event Studies: Theory, Research and Policy for Planned Events. Oxford: Butterworth-Heinemann.
  • Getz, D. (2008). Event tourism: Definition, evolution, and research. Tourism Management, 29, 403-428.
  • Kafkas, M.E. & Binbaşıoğlu, H. (2015). Olimpiyat oyunları etki ölçeği’nin (OOEÖ-uzun versiyon) geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 26(2), 279-289.
  • Kargiglioğlu, Ş. & Kabacık, B. (2017). Gastronomi turizmi kapsamında Urla enginar festivaline gelen turistlerin festival hakkındaki görüşleri. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(3), 409-421.
  • Kızılırmak, İ. (2006), Türkiye’de düzenlenen yerel etkinliklerin turistik çekicilik olarak kullanılmasına yönelik bir inceleme. Sosyal Bilimler Dergisi, 15, 181-196.
  • Kim, K. & Uysal, M. (2003). Perceived socio-economic impacts of festivals and events among organizers. Journal of Hospitality & Leisure Marketing, 10(3-4), 159-171.
  • Kim, W., Jun, H.M., Walker, M. & Drane, D. (2015). Evaluating the perceived social impacts of hosting large-scale sport tourism events: Scale development and validation. Tourism Management, 48, 21-32.
  • Kozak, N., Kozak, M.A. & Kozak, M. (2010). Genel Turizm: İlkeler-Kavramlar. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • MacKay, K., Barbe, D., Van Winkle, C.M. & Halpenny, E. (2017). Social media activity in a festival context: Temporal and content analysis. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 29(2), 669-689.
  • Malatya Kültür AŞ (2017). Fuarlarımız, http://www.malatyakultur.com/fuarlarimiz (Erişim tarihi: 10.11.2017).
  • Malatya Kültür Turizm İl Müdürlüğü (2017). Malatya’daki Festivaller Fuarlar ve Yerel Etkinlikler, http://www.malatyakulturturizm.gov.tr/ (Erişim tarihi: 10.11.2017).
  • Malatya Valiliği (2017). Malatya’da Belirli Günler, http://www.malatya.gov.tr/malatyada-belirli-gunler (Erişim tarihi: 10.11.2017).
  • Musgrave, J. & Raj, R. (2009). Introduction to a Conceptual Framework for Sustainable Events. İç. R. Raj & J. Musgrave (Ed.), Event management and sustainability, Wallingford: Cabi, ss. 1-12.
  • Polat, S., Polat, S.A. & Halis, M. (2013). Kent kimliği kapsamında festivallerin değerlendirilmesi: Uluslararası Altın Safran Film Festivali örneği. Turizm ve Araştırma, 1(2), 14-25.
  • Raj, R. & Vignali, C. (2010). Creating local experiences of cultural tourism through sustainable festivals. European Journal of Tourism, Hospitality and Recreation, 1(1), 51-67.
  • Richards, G. (2007). The Festivalization of Society or the Socialization of Festivals? The Case of Catalunya. İç. G. Richards (Ed.), Cultural Tourism: Global and Local Perspectives. Binghampton: Haworth Press.
  • Rihova, I., Buhalis, D., Moital, M. & Goutthro, M.B. (2015). Social Constructions of Value: Marketing Considerations for the Context of Event and Festival Visitation. İç. O. Moufakkir & T. Pernecky (Eds.), Ideological, Social and Cultural Aspects of Events, Wallingford: CAB International, ss. 74-85.
  • Sarı, C. (2016). Antalya’da fuarlar, festivaller ve yayla şenliklerinin alternatif turizmin gelişmesindeki rolü. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 95-111.
  • Sert, A.N. (2017). Festivallerin yerel halk üzerindeki sosyal etkileri: Beypazarı örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 38, 187-199.
  • Small, K. (2007a). Social dimensions of community festivals: An application of factor analysis in the development of the social impact perception (SIP) scale. Event Management, 11, 45-55.
  • Small, K. (2007b). Understanding the social impacts of festivals on communities. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Sydney: University of Western Sydney.
  • Small, K., Edwards, D. & Sheridan, L. (2005). A flexible framework for evaluating the socio-cultural impacts of a (small) festival. International Journal of Event Management Research, 1(1), 66-77.
  • Tassiopoulos, D. & Johnson, D. (2009). Social Impacts of Events. İç. R. Raj & J. Musgrave (Ed.), Event management and sustainability, Wallingford: Cabi, ss. 76-89.
  • Teo, P. (1994). Assessing socio-cultural impacts: The case of Singapore, Tourism Management, 15 (2), 126-136.
  • VanWinkle, C.M., Cairns, A. MacKay, K.J. & Halpenny, E.A. (2016). Mobile device use at festivals: Opportunities for value creation, International Journal of Event and Festival Management, 7(3), 201-218.
  • VanWinkle, C.M., Woosnam, K.M. & Mohamed, M. (2013). Sense of community and festival attendance. Event Management, 17, 155-163.
  • Wood, E.H. (2006). Measuring the social impacts of local authority events: A pilot study for a civic pride scale. International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 11, 165-179.
  • Woosnam, K.M., VanWinkle, C.M. & An, S. (2013). Confirming the festival social impact attitude scale in the context of a rural Texas cultural festival. Event Management, 17, 257-270.
  • Yıldız, S.B. & Polat, E. (2016). Yerel halkın Eskişehir’de düzenlenen festivallerin etkilerine yönelik algıları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4(2), 40-62.
  • Yılmaz, B.E. (2015). Bireylerin kültürel etkinliklere katılım motivasyonları: Mersin uluslararası müzik festivali 2013 katılımcıları üzerinde bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yolal, M. (2017). Türkiye’nin etkinlik turizmi potansiyelinin değerlendirilmesi. ÇATALHÖYÜK Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2, 35-51.
  • Yolal, M., Çetinel, F. & Uysal, M. (2009). An examination of festival motivation and perceived benefits relationship: Eskişehir international festival. Journal of Convention & Event Tourism, 10(4), 276-291.
Year 2017, Volume: 3 Issue: 2, 1 - 13, 25.12.2017
https://doi.org/10.22252/ijca.365247

Abstract

References

  • Argan, M. (2007). Eğlence Pazarlaması. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Atak, O., Tatar, S. & Tunaseli, A. (2017). Kültürel miras oluşumunda festivallerin yeri ve önemi: Fethiye müzik köyü üzerine bir değerlendirme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(52), 1396-1409.
  • Bagiran, D. & Kurgun, H. (2016). A research on social impacts of the Foça Rock Festival: The validity of the Festival Social Impact Attitude Scale, Current Issues in Tourism, 19(9), 930-948.
  • Bilgili, B., Yağmur, Ö. & Yazarkan, H. (2012). Turistik ürün olarak festivallerin etkinlik ve verimliliği üzerine bir araştırma (Erzurum-Oltu Kırdağ Festivali örneği). Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 2(2), 117-124.
  • Binbaşıoğlu, H. (2017). Müzik Festivalleri ve Turizm. İç. Ü. İmik (Ed.), Farklı Disiplinlerde Müzik, Ankara: Gece Kitaplığı, ss. 181-198.
  • Burgan, B. & Mules, T. (1992). Economic impact of sporting events. Annals of Tourism Research, 19 (4), 700-710.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Dalgın, T., Atak, O. & Çeken, H. (2016). Festivallerin bir kırsal turizm çekiciliği olarak önemi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(47), 1179-1184.
  • Daniels, M.J., Norman, W.C. & Henry, M.S. (2004). Estimating income effects of a sport tourism event. Annals of Tourism Research, 31(1), 180-199.
  • Dávid, L. (2009). Environmental Impacts of Events. İç. R. Raj & J. Musgrave (Ed.), Event management and sustainability, Wallingford: Cabi, ss. 66-75.
  • Delamere, T.A. (1998). Development of a scale to measure local resident attitudes toward the social impact of community festivals. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Alberta: University of Alberta.
  • Delamere, T.A. (2001). Development of a scale to measure resident attitudes toward the social impact of community festivals, part II: Verification of the scale. Event Management, 7, 25-38.
  • Delamere, T.A., Wankel, L.M. & Hinch, T.D. (2001). Development of a scale to measure resident attitudes toward the social impact of community festivals, part I: Item generation and purification of the measure. Event Management, 7(1), 11-24.
  • Dinaburgskaya, K. & Ekner, P. (2010). Social impacts of the way out west festival on the residents of the city of Göteborg. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gothenburg: University of Gothenburg, School of Business, Economics and Law.
  • Dwyer, L., Forsyth, P. & Spurr, R. (2006). Assessing the economic impacts of events: A computable general equilibrium approach, Journal of Travel Research, 45(1), 59-66.
  • Fredline, L., Jago, L. & Deery, M. (2003). The development of a generic scale to measure the social impacts of events. Event Management, 8(1), 23-37.
  • Gelan, A. (2003). Local economic impacts: The British Open. Annals of Tourism Research, 30(2), 406-425.
  • Getz, D. (1991). Festivals, Special Events, and Tourism. New York: Van Nostrand Reinhold.
  • Getz, D. (2005). Event Management and Event Tourism. New York: Cognizant.
  • Getz, D. (2007). Event Studies: Theory, Research and Policy for Planned Events. Oxford: Butterworth-Heinemann.
  • Getz, D. (2008). Event tourism: Definition, evolution, and research. Tourism Management, 29, 403-428.
  • Kafkas, M.E. & Binbaşıoğlu, H. (2015). Olimpiyat oyunları etki ölçeği’nin (OOEÖ-uzun versiyon) geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 26(2), 279-289.
  • Kargiglioğlu, Ş. & Kabacık, B. (2017). Gastronomi turizmi kapsamında Urla enginar festivaline gelen turistlerin festival hakkındaki görüşleri. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(3), 409-421.
  • Kızılırmak, İ. (2006), Türkiye’de düzenlenen yerel etkinliklerin turistik çekicilik olarak kullanılmasına yönelik bir inceleme. Sosyal Bilimler Dergisi, 15, 181-196.
  • Kim, K. & Uysal, M. (2003). Perceived socio-economic impacts of festivals and events among organizers. Journal of Hospitality & Leisure Marketing, 10(3-4), 159-171.
  • Kim, W., Jun, H.M., Walker, M. & Drane, D. (2015). Evaluating the perceived social impacts of hosting large-scale sport tourism events: Scale development and validation. Tourism Management, 48, 21-32.
  • Kozak, N., Kozak, M.A. & Kozak, M. (2010). Genel Turizm: İlkeler-Kavramlar. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • MacKay, K., Barbe, D., Van Winkle, C.M. & Halpenny, E. (2017). Social media activity in a festival context: Temporal and content analysis. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 29(2), 669-689.
  • Malatya Kültür AŞ (2017). Fuarlarımız, http://www.malatyakultur.com/fuarlarimiz (Erişim tarihi: 10.11.2017).
  • Malatya Kültür Turizm İl Müdürlüğü (2017). Malatya’daki Festivaller Fuarlar ve Yerel Etkinlikler, http://www.malatyakulturturizm.gov.tr/ (Erişim tarihi: 10.11.2017).
  • Malatya Valiliği (2017). Malatya’da Belirli Günler, http://www.malatya.gov.tr/malatyada-belirli-gunler (Erişim tarihi: 10.11.2017).
  • Musgrave, J. & Raj, R. (2009). Introduction to a Conceptual Framework for Sustainable Events. İç. R. Raj & J. Musgrave (Ed.), Event management and sustainability, Wallingford: Cabi, ss. 1-12.
  • Polat, S., Polat, S.A. & Halis, M. (2013). Kent kimliği kapsamında festivallerin değerlendirilmesi: Uluslararası Altın Safran Film Festivali örneği. Turizm ve Araştırma, 1(2), 14-25.
  • Raj, R. & Vignali, C. (2010). Creating local experiences of cultural tourism through sustainable festivals. European Journal of Tourism, Hospitality and Recreation, 1(1), 51-67.
  • Richards, G. (2007). The Festivalization of Society or the Socialization of Festivals? The Case of Catalunya. İç. G. Richards (Ed.), Cultural Tourism: Global and Local Perspectives. Binghampton: Haworth Press.
  • Rihova, I., Buhalis, D., Moital, M. & Goutthro, M.B. (2015). Social Constructions of Value: Marketing Considerations for the Context of Event and Festival Visitation. İç. O. Moufakkir & T. Pernecky (Eds.), Ideological, Social and Cultural Aspects of Events, Wallingford: CAB International, ss. 74-85.
  • Sarı, C. (2016). Antalya’da fuarlar, festivaller ve yayla şenliklerinin alternatif turizmin gelişmesindeki rolü. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 95-111.
  • Sert, A.N. (2017). Festivallerin yerel halk üzerindeki sosyal etkileri: Beypazarı örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 38, 187-199.
  • Small, K. (2007a). Social dimensions of community festivals: An application of factor analysis in the development of the social impact perception (SIP) scale. Event Management, 11, 45-55.
  • Small, K. (2007b). Understanding the social impacts of festivals on communities. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Sydney: University of Western Sydney.
  • Small, K., Edwards, D. & Sheridan, L. (2005). A flexible framework for evaluating the socio-cultural impacts of a (small) festival. International Journal of Event Management Research, 1(1), 66-77.
  • Tassiopoulos, D. & Johnson, D. (2009). Social Impacts of Events. İç. R. Raj & J. Musgrave (Ed.), Event management and sustainability, Wallingford: Cabi, ss. 76-89.
  • Teo, P. (1994). Assessing socio-cultural impacts: The case of Singapore, Tourism Management, 15 (2), 126-136.
  • VanWinkle, C.M., Cairns, A. MacKay, K.J. & Halpenny, E.A. (2016). Mobile device use at festivals: Opportunities for value creation, International Journal of Event and Festival Management, 7(3), 201-218.
  • VanWinkle, C.M., Woosnam, K.M. & Mohamed, M. (2013). Sense of community and festival attendance. Event Management, 17, 155-163.
  • Wood, E.H. (2006). Measuring the social impacts of local authority events: A pilot study for a civic pride scale. International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 11, 165-179.
  • Woosnam, K.M., VanWinkle, C.M. & An, S. (2013). Confirming the festival social impact attitude scale in the context of a rural Texas cultural festival. Event Management, 17, 257-270.
  • Yıldız, S.B. & Polat, E. (2016). Yerel halkın Eskişehir’de düzenlenen festivallerin etkilerine yönelik algıları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4(2), 40-62.
  • Yılmaz, B.E. (2015). Bireylerin kültürel etkinliklere katılım motivasyonları: Mersin uluslararası müzik festivali 2013 katılımcıları üzerinde bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yolal, M. (2017). Türkiye’nin etkinlik turizmi potansiyelinin değerlendirilmesi. ÇATALHÖYÜK Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2, 35-51.
  • Yolal, M., Çetinel, F. & Uysal, M. (2009). An examination of festival motivation and perceived benefits relationship: Eskişehir international festival. Journal of Convention & Event Tourism, 10(4), 276-291.
There are 51 citations in total.

Details

Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Hulisi Binbaşıoğlu 0000-0001-7488-8450

Bahadır Gültekin This is me

Publication Date December 25, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Binbaşıoğlu, H., & Gültekin, B. (2017). Vatandaşların Malatya’da Düzenlenen Fuar ve Festivallerin Sosyal Etkisine Karşı Tutumları. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 3(2), 1-13. https://doi.org/10.22252/ijca.365247