Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SANAT PRATİĞİNDE BEDEN METAFORLARI

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 2, 176 - 182, 29.12.2020
https://doi.org/10.22252/ijca.801695

Öz

En yalın ifadeyle metafor; bir nesneyi, baka bir nesneye dayanarak görüp anlamaktır. Metaforlar, aslında uyuşamaz gibi görülen iki formu birleştirip yeni anlamlarla izleyiciye sunulması sanatsal ifadenin yoğunluğunun artmasına ve izleyicini belleğinde sanat eserinin daha fazla kalmasını sağlamaktadır. Metafor, disiplinler arası bir ifade biçimi olarak sanatçıların en çok başvurduğu yöntemlerden birisidir. Umberto Eco, metaforun zihinde başlayan bir düşüncenin cisimleştirilmiş hali olduğunu dile getirir. Sanatçı nesneye yüklediği kavramsal anlamın izleyicinin zihninde canlanmasına yardımcı olur. Geçmiş zamanlardan günümüze kadar ki olan süreçte insan bedeni, sanatçılar için vazgeçilmez ve oldukça sık yorumlanan konular arasında olmuştur. Makalede, zaman içerisinde geleneksel sanat anlayışından uzaklaşarak beden kavramını farklı sanat disiplinlerini kullanarak ortaya çıkaran sanatçıların yapıtlarının çözümlenmesi amaçlanmıştır. Sanatçıların metaforik düşünce sürecini ve sanatsal ifadelerinin aracı olarak metaforu nasıl kullandıkları incelenmiştir. Sanatçıların eserleri üzerinden örneklerle metaforik beden imge oluşumu ve malzeme gibi unsurlarla plastik okumalar yapılması amaçlanmıştır.

Kaynakça

  • Aytekin, C., A., Tokdil, E. Antroposofı̇k Bağlamda Çağdaş Sanatta Otoetnografı̇k Yöntem Ve Otobı̇yografı̇k Olgular. ulakbilge, 2017, Cilt 5, Sayı 9, Volume 5, Issue 9 Bilir, A. Magdalena Abakanowı̇cz ve “Agora” Adlı Yerleştirmesı̇. Anadolu Üniversitesi
  • Danto, A.,C . (2010). Sanatın Sonundan Sonra. (çev: Z. Demirsü), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Eco, U. (2000). Açık Yapıt, (çev: Nilüfer Uğur Dalay). İstanbul: Can Yayınları.
  • Gombrich, E.H. (1992). Sanat ve Yanılsama. (çev: A. Cemal). İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Keşt, Ö. Heykelde Beden İmgelerı̇ne Organı̇k Malzemelerle Soyutlamacı Yaklaşım. Yüksek Lı̇sans Tezı̇ Mersı̇n Ünı̇versı̇tesı̇, Güzel Sanatlar Enstı̇tüsü, Heykel Anasanat Dalı. 2019. Mersin
  • Kılıç, İ. B., Altıntaş. O. Çağdaş Sanatta Metaforı̇k Düşünce. İdil, 2016, cilt 5, sayı 20, volume 5, ıssue 20 185-202
  • Sümer, N. Çağdaş Sanatta Karşı Metaforlar, Yüksek Lisans Tezi, Resim Anasanat Dalı Gazı̇ Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstı̇tüsü. Hazı̇ran.2014
  • Ötkün, C. Eril ve Dişil Yapılanma: Bir Dağ Olarak Anne (Anısh Kapoor), Gazi Üniversitesi Sanat Ve Tasarım Dergisi Cilt 1, sayı 3, 2009
  • Vermez, H. Çağdaş Sanatta Metaforı̇k Nesneler. Yüksek Lisans Tezi. Resim Anasanat Dalı
  • Gürler, Z. Duvarın İzin Verdiği Kadar. Düzce Üniversitesi Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Yayını Cilt 01 > SAYI 01 > ARALIK 2016 Sayfa : 103-124

BODY METAPHORES IN ART PRACTICE

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 2, 176 - 182, 29.12.2020
https://doi.org/10.22252/ijca.801695

Öz

Metaphor in the simplest terms; Seeing an object with respect to an object is understanding. Metaphors, in fact, combining two forms and presenting them to the audience with new meanings increases the density of the work of art and ensures that the work of art remains more in the memory of the audience. Umberto Eco states that metaphor is the embodiment of a thought that begins in the mind. The artist helps to visualize the conceptual meaning he attributes to the object in the mind of the viewer. In the process from past to future, the human body is an indispensable and very full subject for artists. Body metaphors, which started with primitive art's paintings on cave walls, continue to exist in many different disciplines in today's art. In this article, it is aimed to make plastic readings on the artist's works with examples such as metaphorical body image formation and materials.

Kaynakça

  • Aytekin, C., A., Tokdil, E. Antroposofı̇k Bağlamda Çağdaş Sanatta Otoetnografı̇k Yöntem Ve Otobı̇yografı̇k Olgular. ulakbilge, 2017, Cilt 5, Sayı 9, Volume 5, Issue 9 Bilir, A. Magdalena Abakanowı̇cz ve “Agora” Adlı Yerleştirmesı̇. Anadolu Üniversitesi
  • Danto, A.,C . (2010). Sanatın Sonundan Sonra. (çev: Z. Demirsü), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Eco, U. (2000). Açık Yapıt, (çev: Nilüfer Uğur Dalay). İstanbul: Can Yayınları.
  • Gombrich, E.H. (1992). Sanat ve Yanılsama. (çev: A. Cemal). İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Keşt, Ö. Heykelde Beden İmgelerı̇ne Organı̇k Malzemelerle Soyutlamacı Yaklaşım. Yüksek Lı̇sans Tezı̇ Mersı̇n Ünı̇versı̇tesı̇, Güzel Sanatlar Enstı̇tüsü, Heykel Anasanat Dalı. 2019. Mersin
  • Kılıç, İ. B., Altıntaş. O. Çağdaş Sanatta Metaforı̇k Düşünce. İdil, 2016, cilt 5, sayı 20, volume 5, ıssue 20 185-202
  • Sümer, N. Çağdaş Sanatta Karşı Metaforlar, Yüksek Lisans Tezi, Resim Anasanat Dalı Gazı̇ Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstı̇tüsü. Hazı̇ran.2014
  • Ötkün, C. Eril ve Dişil Yapılanma: Bir Dağ Olarak Anne (Anısh Kapoor), Gazi Üniversitesi Sanat Ve Tasarım Dergisi Cilt 1, sayı 3, 2009
  • Vermez, H. Çağdaş Sanatta Metaforı̇k Nesneler. Yüksek Lisans Tezi. Resim Anasanat Dalı
  • Gürler, Z. Duvarın İzin Verdiği Kadar. Düzce Üniversitesi Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Yayını Cilt 01 > SAYI 01 > ARALIK 2016 Sayfa : 103-124
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme
Yazarlar

Dilek Toluyağ 0000-0003-0454-0007

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Toluyağ, D. (2020). SANAT PRATİĞİNDE BEDEN METAFORLARI. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 6(2), 176-182. https://doi.org/10.22252/ijca.801695

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca