Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PERFORMANS SANATI VE BEDENİN SINIRLARI

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 1, 44 - 53, 15.08.2022
https://doi.org/10.22252/ijca.1085332

Öz

Savaşların ve devrimlerin, büyük toplumsal olayların sonuçları yönetim, ekonomi, sosyal- kültürel ve sanatta genellikle büyük değişikliklerle sonuçlanmıştır. Birinci dünya savaşı da tüm dünyayı yıkıcı etkisi altına alarak insanlık üzerinde sarılması güç yaralar açmıştır. Bu yıkıcı etki sanatçıların eserlerinde de kendisini göstererek farklı sanat anlayışlarının ortaya çıkmasına neden olmuştur. Dada, kavramsal sanat, happening, arazi sanatı ve arte povera savaş sonrası ortaya çıkan sanat hareketlerinden birkaçıdır. Çoğu zaman sanatçının isyanı olan bu anlayış aynı zamanda karşı çıkış, sanatı ve sanat nesnesini her şeyden ayrı tutmak isteği, kalıplaşmış değerleri yıkma isteği ve direniş olduğu görülmektedir. Artık sanat her yerde ve her şeyde ortaya çıkabilirdi. Bu doğrultuda değişime uğrayan sanat sonunda insan bedeninin sanat malzemesi olarak kullanılmasına kadar gelmiş ve kalıcılık endişesinden kurtularak geleneksel anlatımdan, biçimlendirmeden ve hatta belli mekândan sıyrılarak özgür ve özgün haline kavuşmuştur. Bu araştırmanın amacı, söz konusu sanatın ortaya çıkışı ve temel prensiplerini Yoko Ono, Cris Burden, Josep Beuys ve Maria Abromovic gibi performans sanatçıları üzerinden incelemektir. Araştırmadaki verilerin elde edilmesinde, literatür tarama yöntemi kullanılmıştır. Bu bağlamda bahsi geçen sanatçılarla önceki yıllarda yapılan röportajlardan yola çıkılarak sanat anlayışlarına yönelik bulgular elde edilmiş ve bu veriler doğrultusunda değerlendirmelerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2008). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Bal, Ö. (2020). Atık Porselen Malzeme ile Enstalasyon Uygulamalarında Tiffany Vitray Tekniği. Hacettepe Üniversitesi. Güzel Sanatlar Enstitüsü. Seramik Anasanat Dalı Yüksek Lisans Programı. Sanat Çalışması Raporu. Ankara.
  • Ergin, K. (2015). Permotif Eylemlerle Sanatsal Yıkım ve Şiddetin Araçları. Art-e Sanat Dergisi. Cilt 8. Sayı 16. 302- 313, 307.
  • Erkök, Ö. (2011). Performans Sanatı ve Aktivizm. Yıldız Teknik Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Sanat ve Tasarım Ana Sanat Dalı Yüksek Lisans Programı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul. 48-49.
  • Kamhi, R. (2010). “Vur”. http://arkaarkaya.blogspot.com/2010/02/? E. T. 12.02.2021.
  • Karabaş, P., & İşleyen, F. (2016). Performans Sanatının Doğuşu ve Günümüze Yansımaları. 5. Uluslararası Bilim Kültür ve Spor Kongresi (s. 345-346). Kazakistan: International Journal of Cultural and Social Studies (IntJCSS).
  • Kavrakoğlu, F. (2015). Performansa Sanatı. https://kavrakoglu.com/cagdas-sanata-varis-195-performans-sanati-1/ E. T. 25.12.2021.
  • KhanAcademy. (2015). Sanat Tarihi: http://www.khanacademy.org.tr/sosyal-bilimler-ve-sanat/sanat-tarihi-/global-cagdas-sanat/kavramsal-sanat-ve-performans-sanati/marina-abramovic-performans-sanati-nedir-/8991 E. T. 12.02.2021.
  • Martinez, E. H., & Demiral, A. (2014). 20. ve 21. YY da Sanatta Malzeme Olarak Beden; Performans Sanatı. Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi. Cilt 6. Sayı 6. 180- 201.
  • Pejiç, B. (2000). Bedende Oluş: Marina Abromoviç'in Sanatında Tinsel Olan Üzerine. Anadolu Sanat, Çev. Nahide Yılmaz, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi GSF Yayını, Sayı:13, 156.
  • Şenel, E. (2015). Performans Sanatları ve Sanatçının Anlatım Aracı Olarak Beden. İdil Uluslararası Sanat ve Dil Dergisi. Cilt 4, Sayı 16, 161-182.
  • Warr, T. , Jones, A. (2000) The Artist’s Body (1. Baskı) Phaidon: London.
  • Yılmaz, M. (2006). Postmodernizme Sanat.1. Baskı. Ütopya Yayınları: 127 Sanat Dizisi. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Yılmaz, M. (2012). Sanatın Günceli Güncelin Sanatı. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Yılmaz, M. (2013). Bedenin Gösterisinde Yanılsamadan Gerçek Şiddete- Sanatta Kanlı İçselleştirmeler. İdil Uluslararası Sanat ve Dil Dergisi. Cilt.2, sa.10, 12-26.
  • Yorgancıoğlu, P. (2015). Alternatif sanat anlayışı; Happening. Sanat Dergisi. Cilt 0, Sayı 28, 77– 94.

THE ART OF PERFORMANCE AND THE LIMITS OF THE BODY

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 1, 44 - 53, 15.08.2022
https://doi.org/10.22252/ijca.1085332

Öz

The consequences of wars and revolutions, of great social events, have often resulted in major changes in government, economy, social-cultural and art. The First World War, by taking the whole world under its devastating effect, inflicted wounds on humanity that are difficult to heal. This destructive effect also showed itself in the works of artists and led to the emergence of different artistic understandings. Dada, conceptual art, happening, land art and arte povera are some of the art movements that emerged after the war. It is seen that this understanding, which is often the artist's rebellion, is also an opposition, a desire to keep art and art objects separate from everything, a desire to destroy stereotyped values and resistance. Now art could appear anywhere and in anything. Art, which has undergone changes in this direction, eventually came to the use of the human body as an art material and got rid of the concern of permanence and got free and original by getting rid of traditional expression, shaping and even a certain place. The purpose of this research is to examine the emergence and basic principles of the art in question through performance artists such as Yoko Ono, Cris Burden, Josep Beuys and Maria Abramovic. The literature review method was used to obtain the data in the study. In this context, based on the interviews made with the mentioned artists in previous years, findings regarding their understanding of art were obtained and evaluations were made in line with these data.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2008). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Bal, Ö. (2020). Atık Porselen Malzeme ile Enstalasyon Uygulamalarında Tiffany Vitray Tekniği. Hacettepe Üniversitesi. Güzel Sanatlar Enstitüsü. Seramik Anasanat Dalı Yüksek Lisans Programı. Sanat Çalışması Raporu. Ankara.
  • Ergin, K. (2015). Permotif Eylemlerle Sanatsal Yıkım ve Şiddetin Araçları. Art-e Sanat Dergisi. Cilt 8. Sayı 16. 302- 313, 307.
  • Erkök, Ö. (2011). Performans Sanatı ve Aktivizm. Yıldız Teknik Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Sanat ve Tasarım Ana Sanat Dalı Yüksek Lisans Programı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul. 48-49.
  • Kamhi, R. (2010). “Vur”. http://arkaarkaya.blogspot.com/2010/02/? E. T. 12.02.2021.
  • Karabaş, P., & İşleyen, F. (2016). Performans Sanatının Doğuşu ve Günümüze Yansımaları. 5. Uluslararası Bilim Kültür ve Spor Kongresi (s. 345-346). Kazakistan: International Journal of Cultural and Social Studies (IntJCSS).
  • Kavrakoğlu, F. (2015). Performansa Sanatı. https://kavrakoglu.com/cagdas-sanata-varis-195-performans-sanati-1/ E. T. 25.12.2021.
  • KhanAcademy. (2015). Sanat Tarihi: http://www.khanacademy.org.tr/sosyal-bilimler-ve-sanat/sanat-tarihi-/global-cagdas-sanat/kavramsal-sanat-ve-performans-sanati/marina-abramovic-performans-sanati-nedir-/8991 E. T. 12.02.2021.
  • Martinez, E. H., & Demiral, A. (2014). 20. ve 21. YY da Sanatta Malzeme Olarak Beden; Performans Sanatı. Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi. Cilt 6. Sayı 6. 180- 201.
  • Pejiç, B. (2000). Bedende Oluş: Marina Abromoviç'in Sanatında Tinsel Olan Üzerine. Anadolu Sanat, Çev. Nahide Yılmaz, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi GSF Yayını, Sayı:13, 156.
  • Şenel, E. (2015). Performans Sanatları ve Sanatçının Anlatım Aracı Olarak Beden. İdil Uluslararası Sanat ve Dil Dergisi. Cilt 4, Sayı 16, 161-182.
  • Warr, T. , Jones, A. (2000) The Artist’s Body (1. Baskı) Phaidon: London.
  • Yılmaz, M. (2006). Postmodernizme Sanat.1. Baskı. Ütopya Yayınları: 127 Sanat Dizisi. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Yılmaz, M. (2012). Sanatın Günceli Güncelin Sanatı. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Yılmaz, M. (2013). Bedenin Gösterisinde Yanılsamadan Gerçek Şiddete- Sanatta Kanlı İçselleştirmeler. İdil Uluslararası Sanat ve Dil Dergisi. Cilt.2, sa.10, 12-26.
  • Yorgancıoğlu, P. (2015). Alternatif sanat anlayışı; Happening. Sanat Dergisi. Cilt 0, Sayı 28, 77– 94.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Meral Batur 0000-0002-1421-4371

Elif Kuyucuk 0000-0002-9823-1813

Erken Görünüm Tarihi 1 Ağustos 2022
Yayımlanma Tarihi 15 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Batur, M., & Kuyucuk, E. (2022). PERFORMANS SANATI VE BEDENİN SINIRLARI. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 8(1), 44-53. https://doi.org/10.22252/ijca.1085332

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca