The aim of this study is to examine the Ardahan Folk Songs in the TRT repertoire in terms of musical characteristics and values education. The case study design, which is one of the qualitative research designs, was used in the research. For this purpose, 24 folk songs in the TRT repertoire were examined and analyzed in terms of their structural features and values education. As a result of the research; the songs examined consist of Uşşak, Hüseyni, Segâh, Hicaz and Çargâh makam scales; It has been determined that simple, compound and mixed methods are used in folk songs. However, it has been seen that the value of love comes to the fore in the folk songs that are discussed in terms of subject-theme-values, while subjects such as love-love, separation, migration, hometown, destiny, lament, love of animals are discussed. In addition, in line with the results obtained from the research, it has been suggested that since the province of Ardahan is one of the regions where the Minstrelsy Tradition is intensely kept alive, the regional folk songs that are not included in the TRT Repertoire can be compiled and analyzed in depth in terms of both values education and musical characteristics, thus contributing to the field.
Bu çalışmanın amacı, TRT repertuvarında yer alan Ardahan Türkülerinin, müziksel özellikler ve değerler eğitimi açısından incelenmesidir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden biri olan durum çalışması deseni kullanılmıştır. Bu amaçla, TRT repertuvarında yer alan 24 adet türkü yapısal özellikleri ve değerler eğitimi boyutuyla incelenmiş ve analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda; incelenen türkülerin Uşşak, Hüseyni, Segâh, Hicaz ve Çargâh makamı dizilerinden oluştuğu; türkülerde basit, birleşik ve karma usullerin kullanıldığı tespit edilmiştir. Bununla birlikte konu-tema-değerler eğitimi açısından ele alınan türkülerde aşk-sevda, ayrılık, göç, gurbet, kader, ağıt, hayvan sevgisi gibi konular işlenirken sevgi değerinin ön plana çıktığı görülmüştür. Ayrıca araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda, Ardahan ilinin Âşıklık Geleneğinin yoğun yaşatıldığı yörelerden biri olması sebebiyle TRT Repertuvarı dışında kalan yöre türkülerinin de derlenerek hem değerler eğitimi hem de müziksel özellikleri bakımında derinlemesine incelenerek alana katkı sunması sağlanabilir önerisi getirilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik Eğitimi, Müzik (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 3 Ocak 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 5 Ocak 2024 |
Gönderilme Tarihi | 18 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 1 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 9 Sayı: 2 |
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca