Sanattaki ‘mahremiyet’ olgusu; sanatçının özel ve kişisel deneyimleri, duyguları, düşünceleri veya iç dünyasıyla ilişkili bir bağlam içinde kendini göstermiştir. Mahremiyet, çoğu zaman toplum tarafından tabu ya da gizli kalması gereken bir alan olarak kabul edilirken, sanat bu mahrem alanı sorgulayarak kamusal mekanlarda görünür kılmaktadır. Mahremiyetin sınırlarının aşılması, kişisel olanın toplumsal bir deneyime dönüşmesini sağlamaktadır. Mahremiyet, özel alanı simgeleyen ‘ev’ ve ‘yatak odası’ gibi birçok kişisel nesne ve yaşantıyla ilişkilidir. Tematik bağlamda ise duygusal ve bireysel deneyimlerin, sanat üretimlerine dönüştürülerek izleyiciyle kişisel bir bağ kurulmasına olanak tanımaktadır. Sanat tarihinin önemli kimliklerinden olan Marcel Duchamp’ın ve Tracey Emin’in hazır-nesne’sinde, kişisel yorumlarını içeren mahrem olgular görülmektedir. Hazır nesnenin; ilk kez Duchamp tarafından sanat alanına dahil edilmesinin ardından, Tracey Emin’le değişim ve dönüşüme uğrayarak başka açılımlarla ifadesi söz konusudur. Emin, özel yaşamına dairfikirler veren nesneler seçerek kişisel yaşamını feminist bir tavırla ifşa etmiştir. Çalışmanın amacı; Duchamp ve Tracey Emin’in üretimlerini ve hazır-nesneye karşı yaklaşımlarını, mahremiyet olgusu bağlamında irdelemektir. ‘Mahremiyet’ kavramının toplumsal alandaki gizliliği ve dokunulmazlığına karşın, sanatta seyirlik nesneye dönüşümü ve mahrem olanın teşhir edilmesi sonucu; mahremiyet olgusundan söz edilip edilmeyeceği de sorgulanması gereken en önemli konular arasındadır.
The concept of 'privacy' in art has manifested within a context related to the artist's personal and individual experiences, emotions, thoughts, or inner world. Privacy is often seen by society as a taboo or an area that should remain hidden, yet art challenges this private realm by making it visible in public spaces. The crossing of the boundaries of privacy allows the personal to transform into a social experience. Privacy is associated with many personal objects and experiences that symbolize the private space, such as the 'home' and 'bedroom.' In a thematic context, emotional and individual experiences are turned into artistic creations, providing an opportunity to establish a personal connection with the viewer. In the ready-made works of Marcel Duchamp, one of the key figures in art history, and Tracey Emin, the presence of private elements that reflect personal interpretations can be seen. Following Duchamp's introduction of the ready-made into the art world, Tracey Emin has reinterpreted it, transforming it into new expressions. Emin has selected objects that provide insights into her private life, revealing her personal experiences with a feminist stance. The aim of this study is to examine the works of Duchamp and Tracey Emin and their approaches to the ready-made in the context of privacy. The question of whether privacy can still be considered a concept after the transformation of the private into a public spectacle and the exposure of the intimate in art is one of the most critical issues that should be questioned.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Fine Arts, Plastic Arts (Other) |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Early Pub Date | May 20, 2025 |
Publication Date | July 1, 2025 |
Submission Date | April 7, 2025 |
Acceptance Date | May 8, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 1 |