In the context of modern education, the frequent use of distance education has become increasingly evident. The aim of this study is to examine teachers' attitudes toward distance education and their levels of technostress in relation to various variables. To achieve this aim, a survey study was conducted. Additionally, the study employed a causal-comparative method to analyze teachers' attitudes toward distance education and their levels of technostress in the context of different variables. The study group consisted of 286 teachers working in public institutions. Data collection tools included the Teachers’ Techno-stress Levels Defining Scale, the Attitude Scale Towards Distance Education, and a Personal Information Form. In analyzing the data, descriptive analysis, Pearson correlation, independent samples t-test, one-way ANOVA, and Kruskal-Wallis H tests were utilized. The findings revealed that teachers generally exhibited low levels of technostress and held positive attitudes toward distance education. Another result of the study was that as teachers' levels of technostress decreased, their attitudes toward distance education improved. Additionally, it was found that teachers' attitudes toward distance education varied depending on the type of school they worked in and the last program they graduated from. In summary, the research results demonstrated that teachers today possess positive attitudes toward distance education and exhibit low levels of technostress.
Günümüzde eğitim söz konusu olduğunda uzaktan eğitime sıklıkla başvurulduğu görülmektedir. Bu çalışmanın amacı öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik tutumları ile teknostres düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda bir tarama araştırması gerçekleştirilmiştir. Çalışmada ayrıca öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik tutumları ile teknostres düzeylerinin, çeşitli değişkenler bağlamında incelenmesi amacıyla nedensel karşılaştırma yönteminden faydalanılmıştır. Araştırmanının çalışma grubunu kamuya bağlı kurumlarda çalışan 286 öğretmen oluşturmuştur. Veri toplama sürecinde Öğretmenlerin Teknostres Düzeylerini Belirleme Ölçeği, Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz, Pearson Korelasyon, İlişkisiz Örneklemler T-Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi ve Kruskal-Wallis H Testine başvurulmuştur. Araştırma sonucunda öğretmenlerin; teknostres düzeylerinin düşük olduğu ve uzaktan eğitime yönelik olumlu tutuma sahip oldukları belirlenmiştir. Öğretmenlerin teknostres düzeyleri azaldıkça, uzaktan eğitime yönelik tutumlarının da olumlu yönde arttığı araştırma kapsamında ulaşılan bir başka sonuçtur. Araştırmanın bir diğer sonucu ise öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik tutumlarının en son mezun olunan program ile çalışılan okul türüne göre farklılaştığıdır. Özetle, araştırma sonuçları günümüzde öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik olumlu tutuma ve düşük teknostres düzeyine sahip olduklarını göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Technology and Computing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | April 24, 2024 |
Acceptance Date | September 18, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 2 |