Non governmental organizations are an alternative option
for the masses they represents in order to announce their voices
sophisticatedly. If these organizations
work properly, they take a big step for developing the sector where they take
part. These organizations showing awareness to different social events represent
the masses in different platforms. TASPAKON (All Chefs and Pastry Cooks
Confederation) which is a successful example in its area and is the largest non
governmental organization and confederation in both Turkey and the world achieve
significant success’ in the area of gastronomy. It is determined that the detailed
contributions of the non governmental organizations to the area they represents
do not exist in the literature, so for this reason in this study TASPAKON which
is ongoingness and has an important role in sectoral parts of the gastronomy
area is evaluated. The contributions to the gastronomy area from various
aspects of TASPAKON are addressed. The interview with the head of TASPAKON have
been done and in the conclusion of this interview, however the new structuring
of TASPAKON, the sector success of it is revealed.
Sivil toplum kuruluşları temsil ettikleri kitlelerin
seslerini çok yönlü duyurabilmek için alternatif bir seçenek olmaktadır. Bu
kuruluşlar, doğru bir şekilde çalıştıkları takdirde bulundukları sektörün
gelişimi için büyük adımlar atarlar. Farklı konularda toplumsal olaylara
duyarlılık gösteren bu kuruluşlar toplumda destekledikleri kitleleri farklı
platformlarda temsil etmektedir. Alanında başarılı bir örnek teşkil eden
Dünya’da ve Türkiye’de konusunda en büyük mesleki sivil toplum kuruluşu ve de
Konfederasyon olan TAŞPAKON (Tüm Aşçılar ve Pastacılar Konfederasyonu)
gastronomi alanında önemli başarılara imza atmaktadır. Alanyazında sivil toplum
kuruluşlarının temsil ettikleri alana katkılarının detaylı bir şekilde
incelenmediği tespit edilmiş ve bu amaç doğrultusunda bu çalışmada bir süredir
gelişmekte olan gastronomi alanının sektörel ayağında önemli bir rol oynayan
TAŞPAKON değerlendirilmiştir. TAŞPAKON’un gastronomi alanına çeşitli açılardan
yaptığı katkılar ele alınmıştır. TAŞPAKON’un başkanı ile görüşme yapılmış ve bu
görüşmenin neticesinde çok yeni kurulmuş (2015) olan TAŞPAKON’un bu yeni
yapılanmasına rağmen sektörel anlamda gerçekleşen başarısı ortaya konmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Original Scientific Article |
Authors | |
Publication Date | June 27, 2019 |
Submission Date | November 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 1 |