The primary aim of this study is to review research on calibration within the field of education in Turkey and provide recommendations for future studies. A total of 9 postgraduate theses and 14 articles were analyzed, all of which were accessed through the YÖK National Thesis Center, Google Scholar, and YÖK Academic databases. The analysis focused on categories such as publication types, topics, years, affiliated universities, research methods, sample groups, data collection tools, and analysis techniques. The findings reveal that the first calibration study in Turkey was conducted in 2007, with an increasing number of studies emerging in recent years. Most of the research consists of articles and master’s theses, primarily originating from Boğaziçi University. These studies often focus on examining metacognitive skills and predominantly adopt quantitative methods. Secondary school students are the most commonly studied sample group, with scales being the primary data collection tool and correlation analysis the preferred analysis method. In conclusion, despite its global significance, calibration research remains underexplored in Turkey. The findings of this study highlight critical gaps and provide valuable insights for guiding future research efforts.
Bu çalışmanın temel amacı, Türkiye’de eğitim alanında kalibrasyon üzerine yapılan araştırmaları inceleyerek gelecekteki çalışmalara yönelik öneriler sunmaktır. Bu doğrultuda, YÖK Ulusal Tez Merkezi, Google Scholar ve YÖK Akademik veri tabanlarından erişilen 9 lisansüstü tez ve 14 makale incelenmiştir. Çalışmalarda, yayın türleri, konuları, yılları, yapıldıkları üniversiteler, yöntemler, örneklem grupları, veri toplama araçları ve analiz teknikleri gibi kategorilere odaklanılmıştır. Bulgulara göre, Türkiye’de ilk kalibrasyon çalışması 2007’de yapılmış olup, son yıllarda bu alandaki araştırmalar artmıştır. Çoğunlukla makaleler ve yüksek lisans tezleri yayınlanmış, tezlerin çoğu Boğaziçi Üniversitesi'nden çıkmıştır. Araştırmalar genellikle üst bilişsel becerileri incelemiş, çoğunlukla nicel yöntemler kullanılmıştır. Örneklem grupları ağırlıklı olarak ortaokul öğrencilerinden oluşmuş, veri toplama aracı olarak ölçekler ve analiz yöntemi olarak korelasyon analizleri tercih edilmiştir. Sonuç olarak, uluslararası düzeyde önemi yüksek olan kalibrasyon konusunun Türkiye’de yeterince araştırılmadığı görülmektedir. Bu çalışmanın bulguları, mevcut literatürdeki boşluklara ışık tutarak gelecek araştırmalar için rehber niteliği taşımaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | February 8, 2025 |
Acceptance Date | April 16, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 3 Issue: 1 |