ABSTRACT
Background :
The aim of this study is to evaluate the ‘post core‘videos on YouTube.
Materials and Methods :
YouTube videos were searched with the world ‘post core ‘ and first 50 videos were examined. The language is not English and Turkish videos and insufficient videos were not included in the study. Criteria such as the definition of post core, indications, contraindications,information about the process, cost, expertise required, post cementation, crown preparation, measurement and describing the tools used were used when evaluating the content of the videos. Each criterion was scored between 0-3 by two researchers. According to this rating, the videos were separated into three different (low, medium, high) quality groups.
Results:
31 of the first 50 scanned videos were included in the study. When the distributions were evaluated according to the video uploaders, it was seen that the most videos were uploaded by medical personnel.(n=15, 48.38%) The distribution of videos according to quality groups was found to be 22.58% at a poor level, 74.19% at a moderate level and 3.22% at a high level of quality.
Conclusion :
Most videos have been found to be moderately functional. Analysis according to the quality content, it was found that the significant difference in the crown preparation and GQS values of the videos.(p<0.05)
Keywords:internet; post core; social media;video.
ÖZ
Amaç:
Bu çalışmanın amacı YouTube’daki ‘Post Core’ restorasyonu ile alakalı video içeriklerini değerlendirmektir.
Gereç ve Yöntemler:
YouTube ‘da ‘post core’ yazılarak arama yapılmış ve ilk 50 video değerlendirilmiştir. Dili İngilizce veya Türkçe olmayan ve yetersiz videolar çalışmaya dahil edilmemiştir. Videoların içeriğini değerlendirirken post core’ un tanımı, endikasyonları, kontendikasyonları, işlem hakkında bilgi içermesi, maliyeti, yapılan restorasyonun uzmanlık gerektirmesi, post simantasyonu, kron preparasyonu, ölçü ve kullanılan aletleri anlatması gibi kriterler değerlendirilmiştir. Her bir kriter iki araştırmacı tarafından 0-3 arasında puanlandı. Bu puanlamaya göre videolar üç (düşük ,orta ,yüksek) gruba ayrıldı.
Bulgular :
Çalışma kapsamında taranan ilk 50 videonun 31 ‘i çalışmaya dahil edilmiştir. Videoların yükleyici gruplarına göre dağılımları değerlendirildiğinde en fazla sayıda videonun sağlık personeli tarafından yüklendiği görülmüştür.( n=15 ,%48.38) Videoların kalite gruplarına göre dağılımı %22,58’ i zayıf düzeyde,%74,19’ u orta düzeyde ve %3,22 ‘si yüksek düzeyde olacak şekildedir.
Sonuç:
Videoların çoğunun orta düzeyde yararlılık seviyesinde olduğu tespit edilmiştir.(%74,19) Kalite içeriklerine göre yapılan analizde videoların kron preparasyonu ve uluslararası kalite değerleri (GQS) kategorilerinde anlamlı bir farklılık olduğu tespit edildi.(p<0.05)
Anahtar Kelimeler: internet; post core; sosyal medya;video.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Endodontics, Prosthodontics |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 31, 2024 |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | July 4, 2024 |
Acceptance Date | August 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 4 Issue: 3 |