Research Article
BibTex RIS Cite

Does The Servant Leadership Behaviors of Cabin Chiefs Effect on The Level of Job Satisfaction of Cabin Attendants? A Research in An Full- Service Carrier

Year 2021, Volume: 36 Issue: 4, 789 - 810, 31.12.2021
https://doi.org/10.24988/ije.778345

Abstract

In this study, by considering the organizational structure, culture, and human resources practices of the airline companies that adopt the full-service carrier business model, the effect of servant leadership on the job satisfaction level of the cabin crew is investigated. In the research conducted using SPSS 22 and AMOS 24 statistic package programs, it was observed that displaying servant leadership behaviors by the cabin chiefs have not any significant effect on the job satisfaction of the cabin attendants. In the full-service carrier airline, which is usually structured in a formal shape, numerous procedures and work instructions are published with the influence of organizational culture and human resources practices. Thus, there is not a suitable work environment for cabin chiefs to display servant leadership behaviors.

References

  • Adıgüzel, Z., Özçınar, M. F., ve Karadal, H. (2020), ‘‘Does Servant Leadership Moderate The Link Between Strategic Human Resource Management On Rule Breaking And Job Satisfaction?’’, European Research on Management and Business Economics, 26(2), 103- 110
  • Akdil, A., ve Akpınar, A.T. (2016), ‘‘Classification Of Passenger Airlines in Turkey Based On Porter’s Generic Strategies. Porter'in Jeneric Stratejilerine Dayalı Olarak Türkiye'deki Havayollarının Sınıflandırılması’’, IMDA 25. World Business Congress, Londra
  • Akova, İ., ve Hasdemir, Ö. (2019), ‘‘Job Satisfaction, Quality of Life Levels, and Other Factors Affecting Physicians Working in Primary Health Care Institutions (Sivas)’’, Erciyes Med J., 4(1), 69.
  • Akpınar, A. T., ve Erdağ, T. (2018), ‘‘Sustainable Performance Assessment System Model Suggestion for Cabin Crew in Different Airlines’’, CUDES 2018 7. International Congress on Current Debates in Social Science Programme & Abstract Book, İstanbul, 91
  • Akyüz, B., ve Eren, M. Ş. (2013), ‘‘Hizmetkâr Liderlik Davranışlarının Eğitim Sektörü Üzerindeki Etkisine Yönelik Teorik Bir Çalışma’’, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 8(2), 191- 205
  • Al-Asadi, R., Shahnawaz, M., Abidi, ve O., Dzenopoljac, V. (2019), ‘‘Impact ff Servant Leadership on Intrinsic and Extrinsic Job Satisfaction’’, Leadership and Organization Development Journal, 40(4), 472- 484
  • Albright, J. J., ve Park, H. M. (2009), ‘‘Confirmatory Factor Analysis Using Amos, LISREL, Mplus, and SAS/STAT CALIS Working Paper’’, The University Information Technology Services (UITS) Center for Statistical and Mathematical Computing, Indiana University
  • Assael, H. (1990), Marketing: Principles and Strategy, The Dryden Press, Orlando
  • Austın, A.E., ve Gamson, Z.F. (1983), ‘‘Academic Workplace: New Demands, Heightened Tensions’’, Higher Education Research Report, George Washington University, Washington
  • Avcı, A. (2015), ‘‘Dönüşümcü ve İşlemci Liderlik Stilleri: Kavramsal Çerçevesi ve Eğitim Örgütleri Açısından Etkileri’’, FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, (5), 85-108.
  • Avram, B. (2017),‘‘The Hybrid Airline Model. Generating Quality for Passengers’’,Expert Journal of Business and Management,5(2),149- 154.
  • Barbuto, J., ve Wheeler, D. (2006), ‘‘Scale Development and Construct Clarification of Servant Leadership’’, Group & Organization Management, 31(3), 300–326.
  • Baş, M. (2019), ‘‘Bağlantılı K Örneklem ile Parametrik Olmayan Cochran Q Testi: Bist 100 Uygulaması’ Uluslararası Afro- Avrasya Araştırmaları Dergisi, 4(8), 94- 107
  • Baş, T., ve Ardıç, K. (2002), ‘‘Yüksek Öğretimde İş Tatmini ve Tatminsizliği’’, İktisat İşletme ve Finans İnceleme- Araştırma, 17(198), 73.
  • Başusta, N. B., ve Gelbal, S. (2015), ‘‘Gruplararası Karşılaştırmalarda Ölçme Değişmezliğinin Test Edilmesi: PISA Öğrenci Anketi Örneği’’, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(4), 80-90.
  • Baycan, A. (1985). ‘‘An Analysis of Several Aspects of Job Satisfaction Between Different Occupational Groups’’, Yüksek Lisans Tezi, Boğaziçi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Bayyurt, N., ve Kılıç, C. H. (2017), ‘‘Liderlik Tarzının Örgüt Bağlılığına Etkisi: Bir Hastane Araştırması’’, İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 5(2), 1-13
  • Bieger, T., ve Agosti, S. (2005), ‘‘Business Model in the Airline Sector. Evolution and Perspectives’’, Strategic Management in the Aviation Industry, (Ed. Delfman, W., Baum, H. Auerbach, S. ve Albers, S.), Ashgate Publishing Limited, Hampshire
  • Bolat, T., Bolat, O. İ., ve Yüksel, M. (2016), ‘‘Hizmetkar Liderlik ve Psikolojik Güçlendirme İlişkisi: Örgüt Kültürünün Düzenleyici Etkisi’’, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 19(36- 1), 75- 104
  • Bruce, W., ve Blackburn, J.W. (1992), Balancing Job Satisfaction and Performance, Quorum, New York
  • Canöz, N. (2017), ‘‘Türkiye’deki Havayolu İşletmelerinin Hizmet Anlayışlarının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma’’, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 20(2), 194.
  • Cerev, G. (2018), ‘‘İş Güvenliği Uzmanlarının Genel, İçsel ve Dışşal İş Tatmin Düzeylerinin İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma’’, Yönetim Bilimleri Dergisi, 16(32), 97- 98.
  • Çapık, C. (2014), ‘‘Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmalarında Doğrulayıcı Faktör Analizinin Kullanımı’’, Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 17(3), 196- 205
  • Çınar, O., Karcıoğlu, ve F., Akdaş, K. (2016), ‘‘İş Yaşamında İş Tatmini, Örgütsel Özdeşleme ve İşten Ayrılma Niyeti İlişkisi: Erzurum’da Bir Kamu Kurumu Örneği’’, Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 4(3), 121- 136.
  • Dapula, G. F., ve Castano, M. C. N. (2017), ‘‘Core Self-Evaluations, Job Satisfaction, Transformational and Servant Leadership Model in The Roman Catholic Education System’’, Asian Journal of University Education, 13(2), 2
  • Demir, E., Saatçioğlu, Ö., ve İmrol, F. (2016), ‘‘Uluslararası Dergilerde Yayımlanan Eğitim Araştırmalarının Normallik Varsayımları Açısından İncelenmesi’’, Curr Res Educ, 2(3), 130-148
  • Dennis, S. R., ve Bocarnea, M. C. (2006), ‘‘Development of the Servant Leadership Assessment Instrument’’, Leadership and Organization Development Journal, 26 (7/ 8), 600–615.
  • Divya, S., ve Suganthi, L. (2018), ‘‘Influence of Transformational-Servant Leadership Styles and Justice Perceptions on Employee Burnout: A Moderated Mediation Model’’, Int. J. Business Innovation and Research, 15(1), 121.
  • Doğan, İ. (2015), ‘‘Farklı Veri Yapısı ve Örneklem Büyüklüklerinde Yapısal Eşitlik Modellerinin Geçerliği ve Güvenirliğinin Değerlendirilmesi’’, Doktora Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir
  • Duffy, D. L. (1998), ‘‘Customer Loyalty Strategies’’, Journal of Consumer Marketing, 15(5), 439.
  • Ehrhart, M. G. (2004), ‘‘Leadership and Procedural Justice Climate as Antecedents of Unit‐Level Organizational Citizenship Behavior’’, Personnel Physcology, (57), 73.
  • Erdağ, T. (2019), ‘‘Performans Değerlendirmenin Hizmet Sektöründe Yeri ve Önemi: Artan Transfer Nedeniyle Farklı Havayollarında Kabin Görevlilerine Yönelik Sürdürülebilir Performans Değerlendirme Sistem Modeli Önerisi’’, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli
  • Eren, F., ve Yalçıntaş, M. (2017), ‘‘Hizmetkar Liderlik ile İş Tatmini Arasındaki İlişki: Bir Havayolu Şirketi Örneği’’, UİİİD-IJEAS (16. UİK Özel Sayısı), 859.
  • Ertürk, A. (2019), Çağdaş Liderlik Yaklaşımları- Hizmetkâr Liderlik, Ruhsal Liderlik ve Kuantum Liderlik, Eğitim Yönetiminde Liderlik 3. Baskı, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara
  • Farrington, S. M., ve Lillah, R. (2019), ‘‘Servant Leadership And Job Satisfaction Within Private Healthcare Practices’’, Leadership in Health Services, 32(1), 148- 167
  • George, D., ve Mallery, M. (2010), SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10. Baskı), Pearson, Boston
  • Gerede, E. (2015), ‘‘Havayolu Taşımacılığı ve Ekonomik Düzenlemeler Teori ve Türkiye Uygulaması. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) Yayın No: HUD/ T-01’’, T.C. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, Art Ofset Matbaacılık Ltd. Şti.
  • González, J. V., ve Garazo, T. G. (2006), ‘‘Structural Relationships Between Organizational Service Orientation, Contact Employee Job Satisfaction And Citizenship Behavior’’, International Journal of Service Industry Management, 17(1), 23- 50
  • Görkem, O., ve Yağcı, K. (2016), ‘‘Hava Yolu Yolcularının Kabiniçi Hizmet Algılarının Değerlendirmesi: Türk Hava Yolları Örneği’’, İşletme Araştırmaları Dergisi, 8(1): 432- 447
  • Gürbüz, E., ve Ergülen, A. (2006), ‘‘Hizmet Kalitesinin Ölçümü ve Grönroos Modeli Üzerine Bir Araştırma’’, İ.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, (35): 174.
  • Herzberg, F., Mausner, B., ve Snyderman, B. B. (1959), The Motivation to Work, John Wiley & Sons, New York
  • https://www.iata.org/en/iata-repository/publications/economic-reports/social-distancing-would-make-most-airlines-financially-unviable/ (02.08. 2020)
  • http://web.shgm.gov.tr/documents/sivilhavacilik/files/mevzuat/sektorel/yonetmelikler/shy_safa__yonetmelik_formatina_uygun_hale_getirilmesi_.pdf, (02.08.2020)
  • http://web.shgm.gov.tr/tr/havacilik-personeli/2138-kabin-memuru, (02.08.2020a)
  • http://web.shgm.gov.tr/documents/sivilhavacilik/files/mevzuat/sektorel/talimatlar/SHT_CC.pdf, (03.08.2020b)
  • İbiş, S., Batman, O., ve Sarıışık M. (2014), ‘‘Sık Uçan Yolcu Programlarının Müşteri Sadakati Üzerindeki Etkisi: THY Miles& Smiles Uygulaması ve Kullanıcıları Örneği’’, 12. Uluslararası Türk Dünyası Sosyal Bilimler Kongresi, İstanbul
  • İlhan, M., ve Çetin, B. (2013), ‘‘Çevrimiçi Öğrenmeye Yönelik Hazır Bulunuşluk Ölçeği’nin (ÇÖHBÖ) Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması’’, Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 3(2), 72- 101
  • Jenkins, M., ve Stewart, A. C., (2010), ‘‘The Importance of A Servant Leader Orientation’’, Health Care Management Review, 35 (1), 46- 54
  • Kahveci, H., ve Aypay, A. (2012), ‘‘Hizmetkâr Örgütlerde Örgütsel Liderlik Değerlendirme Ölçeği: Türk Kültürüne Uyarlama, Dil Geçerliği ve Faktör Yapısının İncelenmesi’’, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 19-42
  • Kalaycı, Ş. (2010), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri (Vol. 5), Asil Yayın Dağıtım, Ankara
  • Karagöz, Y. (2010), ‘‘Nonparametrik Tekniklerin Güç ve Etkinlikleri’’, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(33), 18- 40
  • Karagülle, A. Ö. (t.y.), ‘‘Sivil Havacılık’’, AUZEF İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Sivil Hava Ulaştırmacılığı İşletmeciliği Ön Lisans Programı, http://auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/sivilhava_ao/sivilhavacilik.pdf, (03.08.2020)
  • Kaya, D.S. (2015), ‘‘Havayolu Yolcu Taşımacılığı Sektörü’’, Türkiye İş Bankası, https://ekonomi.isbank.com.tr/ContentManagement/Documents/sr201608_havayoluyolcutasimaciligi.pdf, (02.08. 2020)
  • Kazançoğlu, İ. (2011), ‘‘Havayolu Firmalarında Müşteri Sadakatinin Yaratılmasında Kurum İmajının ve Algılanan Hizmet Kalitesinin Etkisi’’, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, 130-158
  • Kılıç, K.C., ve Aydın, Y. (2016), ‘‘Hizmetkâr Liderlik Ölçeğinin Türkçe Uyarlaması: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması’’, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi 18 (30): 106 – 113.
  • Kim, B. G. (2013), ‘‘Effects of Leadership Type of Hotel Enterprises on Job Satisfaction and Turnover Intention’’, Journal of Tourism Sciences of Korea, (37), 237–258
  • Kim, J. H., ve Kim, M- K. (2017), ‘‘The Influence of Captains' Servant Leadership on Leader Trust, Job Satisfaction, and Job Performance in a Marine Industry’’, International Journal of Economic Perspectives, 11(2), 490.
  • Koch, B. (2010), ‘‘Aviation Strategy and Business Model’’, Introduction to Aviation Management, (Ed. Wald, A., Fay, C. ve Gleich, R.) LIT Verlag, Berlin, 154
  • Korkmaz, M., Aras, G., Yücel, A. S., ve, S. (2013), ‘‘Sivil Havacılık Sektöründe Kabin Personelinin Algıladıkları Liderlik Stilleri ve İş Tatmini Üzerindeki İlişkileri: Türk Hava Yolları Örneği’’, The Journal of Academic Social Science Studies, 6(7): 697-714.
  • Ku, E. C. S., Chen, F., ve Wei, K. (2014), ‘‘Transition Process Activities and Team Efficacy of Flight Attendants’’, Journal of Air Transport Management, (40), 124.
  • Laub, J. A. (1999), ‘‘Assessing the Servant Organization Development of the Servant Organizational Leadership Assessment (SOLA) Instrument’’, Doktora Tezi, Florida Atlantik Üniversitesi, Boca Raton, Florida
  • Liden, R. C., Wayne, S. J., Zhao, H., ve Henderson, D. (2008), ‘‘Servant leadership: Development of a Multidimensional Measure and Multi-Level Assessment’’, The Leadership Quarterly, (19), 161–177.
  • Levent, F. (2014), ‘‘Yönetim Teorileri ve Yeni Yönetim Yaklaşımları’’, Eğitim Yönetimi, (Ed. Çelikten, M. ve Özbaş, M.), Lisans Yayıncılık, İstanbul
  • Locke, E. A. (1976), ‘‘The Nature and Causes of Job Satisfaction’’, Handbook of Industrial and Organizational Psychology, (Ed. Dunnette, M. D.), Rand McNally, Chicago
  • Luk, L. A. (2018), ‘‘Assessment of a Leadership Enhancement Program for Nursing Managers of An Acute General Hospital in Hong Kong’’, The Open Nursing Journal, 12, 133-141
  • Mccann, J. T., Graves, D., ve Cox, L. (2014), ‘‘Servant Leadership, Employee Satisfaction, and Organizational Performance in Rural Community Hospitals’’, International Journal of Business and Management, 9(10), 28- 38
  • Mumford, E. (1972), ‘‘Job Satisfaction: A Method of Analysis’’, Personnel Review, 1(3), 48-57
  • Neubert, M. J., Hunter, E. M., ve Tolentino, R. C. (2016), A Servant Leader and Their Stakeholders: When Does Organizational Structure Enhance A Leader's Influence? ’’, The Leadership Quarterly, 27, 896- 910
  • Northouse, P.G., ve Lee, M. (2019), Leadership Case Studies in Education (2. Baskı), SAGE Publications, Thousand Oaks, CA
  • Önen, V. (2016), ‘‘Geleneksel Havayolları ile Düşük Maliyetli Taşıyıcılar Arasındaki Stratejik Yönetim ve Pazarlama Karması Farklılıklarının İçerik Analizi, THY-Pegasus Karşılaştırması’’, International Journal of Academic Value Studies, 2 (6): 63-94
  • Özaydın, M. M., ve Özdemir, Ö. (2014), ‘‘Çalışanların Bireysel Özelliklerinin İş Tatmini Üzerindeki Etkileri: Bir Kamu Bankası Örneği’’, İşletme Araştırmaları Dergisi, 6(1), 253.
  • Özsoy, E., Uslu, O., Karakiraz, A., ve Aras, M. (2014), ‘‘İş Tatmininin Ölçümünde Ölçek Kullanımı: Lisansüstü Tezleri Üzerinden Bir İnceleme’’, İşletme Araştırmaları Dergisi, 6(1), 239.
  • Page, D., ve Wong, T. P. P. (2000), ‘‘A Conceptual Framework for Measuring Servant-Leadership’’, The Human Factor in Shaping The Course of History and Development, (Ed. Adjibolooso, S. B-S. K.), University Press of America.
  • Patterson, K. (2003), ‘‘Servant Leadership: A Theoretical Model’’, School of Leadership Studies, Regent University, https://www.regent.edu/acad/global/publications/sl_proceedings/2003/patterson_servant_leadership.pdf/ (02.08.2020)
  • Porter, M. E. (1985), Competitive Advantage Creating and Sustaining Superior Performance, The Free Press A Division of A1acmillan, Inc., New York
  • Quarstein, V. A., Mcafee, R. B., ve Glassman, M. (1992), ‘‘The Situational Occurrences Theory of Job Satisfaction’’, Human Relations, 45(8): 859-873
  • Reinke, S. J. (2003), ‘‘Does The Form Really Matter? Leadership, Trust, and Acceptance of the Performance Appraisal Process’’, Review of Public Personnel Administration, 27- 29
  • Rouby, I. (2018), ‘‘A New Business Model: Low Cost Carriers (The Case of EasyJet) ’’, Global Review of Research in Tourism, Hospitality and Leisure Management (GRRTHLM), 4(1), 608- 631
  • Russell, R. F., ve Gregory Stone, A. (2002), ‘‘A Review of Servant Leadership Attributes: Developing a Practical Model’’, Leadership ve Organization Development Journal, 23(3), 145-157
  • Schmitt, D., ve Gollnick, V. (2016), Air Transport System, SpringerVerlag, Viyana
  • Shaw, S. (2007), Airline Marketing and Management, Ashgate Publishing Company, Burlington
  • Soysal, A., ve Tan, M. (2013), ‘‘İş Tatminini Etkileyen Faktörlerle İlgili Hizmet Sektöründe Yapılan Bir Araştırma: Kilis İli Kamu ve Özel Banka Personeli Örneği’’, Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 6(2), 45-63
  • Spears, L. C. (2010), ‘‘Character and Servant Leadership: Ten Characteristics of Effective, Caring Leaders’’, The Journal of Virtues & Leadership, 1(1), 25-30
  • Taşçı, D., ve Yalçınkaya, A. (2015), ‘‘Havayolu Sektöründe Yeni Bir İş Modeli: Bağlı Düşük Maliyetli Havayolu (Airline Within Airline) Modeli ve Anadolujet Örneği Bağlamında Bir Karşılaştırma’’, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 10(2), 177- 201
  • Tokmak, M. (2018), ‘‘Yöneticilerin Hizmetkâr Liderlik Davranışlarının Çalışanlar Tarafından Algılanma Düzeylerine Yönelik Bir Araştırma’’, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 32(4), 959- 978
  • Ürü Sanı, F. O., Çalışkan, S. C., Atan Ö., ve Yozgat, U. (2013), ‘‘Öğretim Üyelerinin Hizmetkâr Liderlik Davranışları ve Ardılları Üzerine Bir Araştırma’’, Ege Akademik Bakış, 13(1), 63- 82
  • Van Dierendonck, ve D., Nuijten, I. (2011), ‘‘The Servant Leadership Survey: Development and Validation of a Multidimensional Measure’’, J Bus Psychol, (26), 249- 267
  • Weiss, D. J., Dawis, R. V., England, G. W., ve Lofquist, L. H. (1967), ‘‘Manual for the Minnesota Satisfaction Questionnaire’’, Minnesota Studies in Vocational Rehabilitation, University of Minnesota, Industrial Relations Center, Minneapolis
  • Wit, J. G., ve Zuidberg, J. (2012), ‘‘The Growth Limits of The Low Cost Carrier Model’’, Journal of Air Transport Management, (21), 20.
  • Yaşlıoğlu, M. M. (2017), ‘‘Sosyal Bilimlerde Faktör Analizi ve Geçerlilik: Keşfedici ve Doğrulayıcı Faktör Analizlerinin Kullanılması’’, Istanbul Business Research, 46, 74-85.
  • Yazgan, A. E., ve Yiğit, S. (2013), ‘‘Türk Sivil Havacılık Sektörünün Uluslararası Rekabetçilik Düzeyinin Analizi’’, Selçuk Ünivertesi İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, (25), 421- 445
  • Yeşil, A. (2018), ‘‘Örgütlerde Değişimin Önemi ve Değişim Yönetimi Üzerine Kavramsal Bir Değerlendirme’’, Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(5), 307-323
  • Yıldız, B. (2016), ‘‘Hizmetkâr Liderlik Algısının Lider-Üye Etkileşimi Üzerindeki Etkisi: Kamu Sektörü Çalışanları Üzerine Bir Araştırma’’, Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(14), 503
  • Yıldız, F., ve Marşap, A. (2019), ‘‘Sağlık Kuruluşlarında İnsan Kaynakları Yönetimi ve İş Tatmininin Örgütsel Bağlılık Üzerine Etkisine Yönelik Bir Araştırma’’, International Social Sciences Studies Journal, 5(51), 7036- 7050
  • Yılmaz, H. (2014), ‘‘Bilgi Liderliğinin İşletme Performansı Üzerine Etkilerinin Değerlendirilmesi’’ Optimum Journal of Economics and Management Sciences, 1(1), 51- 68.

Kabin Amirlerinin Hizmetkar Liderlik Davranışları Kabin Memurlarının İş Tatmin Düzeyi Üzerinde Etkili midir? Tam Hizmet Sağlayıcı Bir Havayolu İşletmesinde Araştırma

Year 2021, Volume: 36 Issue: 4, 789 - 810, 31.12.2021
https://doi.org/10.24988/ije.778345

Abstract

Bu çalışmada tam hizmet sağlayıcı iş modelini benimseyen havayolu işletmelerinin örgüt yapısı, kültürü ve insan kaynakları uygulamaları dikkate alınarak kabin görevlilerinin iş tatmin düzeyinde hizmetkar liderliğin etkisi araştırılmıştır. SPSS 22 ve AMOS 24 istatistik paket programları kullanılarak yapılan araştırmada kabin amirlerinin hizmetkar liderlik davranışları sergilemesinin kabin memurlarının iş tatmini üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı görülmüştür. Genellikle formal bir şekilde yapılandırılan tam hizmet sağlayıcı havayolu işletmelerinde örgüt kültürü ve insan kaynakları uygulamalarının etkisiyle çok sayıda prosedür ve çalışma talimatı yayınlanmaktadır. Bu nedenle kabin amirlerinin hizmetkar liderlik davranışları sergilemesine uygun bir çalışma ortamı bulunmamaktadır.

References

  • Adıgüzel, Z., Özçınar, M. F., ve Karadal, H. (2020), ‘‘Does Servant Leadership Moderate The Link Between Strategic Human Resource Management On Rule Breaking And Job Satisfaction?’’, European Research on Management and Business Economics, 26(2), 103- 110
  • Akdil, A., ve Akpınar, A.T. (2016), ‘‘Classification Of Passenger Airlines in Turkey Based On Porter’s Generic Strategies. Porter'in Jeneric Stratejilerine Dayalı Olarak Türkiye'deki Havayollarının Sınıflandırılması’’, IMDA 25. World Business Congress, Londra
  • Akova, İ., ve Hasdemir, Ö. (2019), ‘‘Job Satisfaction, Quality of Life Levels, and Other Factors Affecting Physicians Working in Primary Health Care Institutions (Sivas)’’, Erciyes Med J., 4(1), 69.
  • Akpınar, A. T., ve Erdağ, T. (2018), ‘‘Sustainable Performance Assessment System Model Suggestion for Cabin Crew in Different Airlines’’, CUDES 2018 7. International Congress on Current Debates in Social Science Programme & Abstract Book, İstanbul, 91
  • Akyüz, B., ve Eren, M. Ş. (2013), ‘‘Hizmetkâr Liderlik Davranışlarının Eğitim Sektörü Üzerindeki Etkisine Yönelik Teorik Bir Çalışma’’, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 8(2), 191- 205
  • Al-Asadi, R., Shahnawaz, M., Abidi, ve O., Dzenopoljac, V. (2019), ‘‘Impact ff Servant Leadership on Intrinsic and Extrinsic Job Satisfaction’’, Leadership and Organization Development Journal, 40(4), 472- 484
  • Albright, J. J., ve Park, H. M. (2009), ‘‘Confirmatory Factor Analysis Using Amos, LISREL, Mplus, and SAS/STAT CALIS Working Paper’’, The University Information Technology Services (UITS) Center for Statistical and Mathematical Computing, Indiana University
  • Assael, H. (1990), Marketing: Principles and Strategy, The Dryden Press, Orlando
  • Austın, A.E., ve Gamson, Z.F. (1983), ‘‘Academic Workplace: New Demands, Heightened Tensions’’, Higher Education Research Report, George Washington University, Washington
  • Avcı, A. (2015), ‘‘Dönüşümcü ve İşlemci Liderlik Stilleri: Kavramsal Çerçevesi ve Eğitim Örgütleri Açısından Etkileri’’, FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, (5), 85-108.
  • Avram, B. (2017),‘‘The Hybrid Airline Model. Generating Quality for Passengers’’,Expert Journal of Business and Management,5(2),149- 154.
  • Barbuto, J., ve Wheeler, D. (2006), ‘‘Scale Development and Construct Clarification of Servant Leadership’’, Group & Organization Management, 31(3), 300–326.
  • Baş, M. (2019), ‘‘Bağlantılı K Örneklem ile Parametrik Olmayan Cochran Q Testi: Bist 100 Uygulaması’ Uluslararası Afro- Avrasya Araştırmaları Dergisi, 4(8), 94- 107
  • Baş, T., ve Ardıç, K. (2002), ‘‘Yüksek Öğretimde İş Tatmini ve Tatminsizliği’’, İktisat İşletme ve Finans İnceleme- Araştırma, 17(198), 73.
  • Başusta, N. B., ve Gelbal, S. (2015), ‘‘Gruplararası Karşılaştırmalarda Ölçme Değişmezliğinin Test Edilmesi: PISA Öğrenci Anketi Örneği’’, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(4), 80-90.
  • Baycan, A. (1985). ‘‘An Analysis of Several Aspects of Job Satisfaction Between Different Occupational Groups’’, Yüksek Lisans Tezi, Boğaziçi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Bayyurt, N., ve Kılıç, C. H. (2017), ‘‘Liderlik Tarzının Örgüt Bağlılığına Etkisi: Bir Hastane Araştırması’’, İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 5(2), 1-13
  • Bieger, T., ve Agosti, S. (2005), ‘‘Business Model in the Airline Sector. Evolution and Perspectives’’, Strategic Management in the Aviation Industry, (Ed. Delfman, W., Baum, H. Auerbach, S. ve Albers, S.), Ashgate Publishing Limited, Hampshire
  • Bolat, T., Bolat, O. İ., ve Yüksel, M. (2016), ‘‘Hizmetkar Liderlik ve Psikolojik Güçlendirme İlişkisi: Örgüt Kültürünün Düzenleyici Etkisi’’, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 19(36- 1), 75- 104
  • Bruce, W., ve Blackburn, J.W. (1992), Balancing Job Satisfaction and Performance, Quorum, New York
  • Canöz, N. (2017), ‘‘Türkiye’deki Havayolu İşletmelerinin Hizmet Anlayışlarının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma’’, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 20(2), 194.
  • Cerev, G. (2018), ‘‘İş Güvenliği Uzmanlarının Genel, İçsel ve Dışşal İş Tatmin Düzeylerinin İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma’’, Yönetim Bilimleri Dergisi, 16(32), 97- 98.
  • Çapık, C. (2014), ‘‘Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmalarında Doğrulayıcı Faktör Analizinin Kullanımı’’, Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 17(3), 196- 205
  • Çınar, O., Karcıoğlu, ve F., Akdaş, K. (2016), ‘‘İş Yaşamında İş Tatmini, Örgütsel Özdeşleme ve İşten Ayrılma Niyeti İlişkisi: Erzurum’da Bir Kamu Kurumu Örneği’’, Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 4(3), 121- 136.
  • Dapula, G. F., ve Castano, M. C. N. (2017), ‘‘Core Self-Evaluations, Job Satisfaction, Transformational and Servant Leadership Model in The Roman Catholic Education System’’, Asian Journal of University Education, 13(2), 2
  • Demir, E., Saatçioğlu, Ö., ve İmrol, F. (2016), ‘‘Uluslararası Dergilerde Yayımlanan Eğitim Araştırmalarının Normallik Varsayımları Açısından İncelenmesi’’, Curr Res Educ, 2(3), 130-148
  • Dennis, S. R., ve Bocarnea, M. C. (2006), ‘‘Development of the Servant Leadership Assessment Instrument’’, Leadership and Organization Development Journal, 26 (7/ 8), 600–615.
  • Divya, S., ve Suganthi, L. (2018), ‘‘Influence of Transformational-Servant Leadership Styles and Justice Perceptions on Employee Burnout: A Moderated Mediation Model’’, Int. J. Business Innovation and Research, 15(1), 121.
  • Doğan, İ. (2015), ‘‘Farklı Veri Yapısı ve Örneklem Büyüklüklerinde Yapısal Eşitlik Modellerinin Geçerliği ve Güvenirliğinin Değerlendirilmesi’’, Doktora Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir
  • Duffy, D. L. (1998), ‘‘Customer Loyalty Strategies’’, Journal of Consumer Marketing, 15(5), 439.
  • Ehrhart, M. G. (2004), ‘‘Leadership and Procedural Justice Climate as Antecedents of Unit‐Level Organizational Citizenship Behavior’’, Personnel Physcology, (57), 73.
  • Erdağ, T. (2019), ‘‘Performans Değerlendirmenin Hizmet Sektöründe Yeri ve Önemi: Artan Transfer Nedeniyle Farklı Havayollarında Kabin Görevlilerine Yönelik Sürdürülebilir Performans Değerlendirme Sistem Modeli Önerisi’’, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli
  • Eren, F., ve Yalçıntaş, M. (2017), ‘‘Hizmetkar Liderlik ile İş Tatmini Arasındaki İlişki: Bir Havayolu Şirketi Örneği’’, UİİİD-IJEAS (16. UİK Özel Sayısı), 859.
  • Ertürk, A. (2019), Çağdaş Liderlik Yaklaşımları- Hizmetkâr Liderlik, Ruhsal Liderlik ve Kuantum Liderlik, Eğitim Yönetiminde Liderlik 3. Baskı, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara
  • Farrington, S. M., ve Lillah, R. (2019), ‘‘Servant Leadership And Job Satisfaction Within Private Healthcare Practices’’, Leadership in Health Services, 32(1), 148- 167
  • George, D., ve Mallery, M. (2010), SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10. Baskı), Pearson, Boston
  • Gerede, E. (2015), ‘‘Havayolu Taşımacılığı ve Ekonomik Düzenlemeler Teori ve Türkiye Uygulaması. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) Yayın No: HUD/ T-01’’, T.C. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, Art Ofset Matbaacılık Ltd. Şti.
  • González, J. V., ve Garazo, T. G. (2006), ‘‘Structural Relationships Between Organizational Service Orientation, Contact Employee Job Satisfaction And Citizenship Behavior’’, International Journal of Service Industry Management, 17(1), 23- 50
  • Görkem, O., ve Yağcı, K. (2016), ‘‘Hava Yolu Yolcularının Kabiniçi Hizmet Algılarının Değerlendirmesi: Türk Hava Yolları Örneği’’, İşletme Araştırmaları Dergisi, 8(1): 432- 447
  • Gürbüz, E., ve Ergülen, A. (2006), ‘‘Hizmet Kalitesinin Ölçümü ve Grönroos Modeli Üzerine Bir Araştırma’’, İ.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, (35): 174.
  • Herzberg, F., Mausner, B., ve Snyderman, B. B. (1959), The Motivation to Work, John Wiley & Sons, New York
  • https://www.iata.org/en/iata-repository/publications/economic-reports/social-distancing-would-make-most-airlines-financially-unviable/ (02.08. 2020)
  • http://web.shgm.gov.tr/documents/sivilhavacilik/files/mevzuat/sektorel/yonetmelikler/shy_safa__yonetmelik_formatina_uygun_hale_getirilmesi_.pdf, (02.08.2020)
  • http://web.shgm.gov.tr/tr/havacilik-personeli/2138-kabin-memuru, (02.08.2020a)
  • http://web.shgm.gov.tr/documents/sivilhavacilik/files/mevzuat/sektorel/talimatlar/SHT_CC.pdf, (03.08.2020b)
  • İbiş, S., Batman, O., ve Sarıışık M. (2014), ‘‘Sık Uçan Yolcu Programlarının Müşteri Sadakati Üzerindeki Etkisi: THY Miles& Smiles Uygulaması ve Kullanıcıları Örneği’’, 12. Uluslararası Türk Dünyası Sosyal Bilimler Kongresi, İstanbul
  • İlhan, M., ve Çetin, B. (2013), ‘‘Çevrimiçi Öğrenmeye Yönelik Hazır Bulunuşluk Ölçeği’nin (ÇÖHBÖ) Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması’’, Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 3(2), 72- 101
  • Jenkins, M., ve Stewart, A. C., (2010), ‘‘The Importance of A Servant Leader Orientation’’, Health Care Management Review, 35 (1), 46- 54
  • Kahveci, H., ve Aypay, A. (2012), ‘‘Hizmetkâr Örgütlerde Örgütsel Liderlik Değerlendirme Ölçeği: Türk Kültürüne Uyarlama, Dil Geçerliği ve Faktör Yapısının İncelenmesi’’, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 19-42
  • Kalaycı, Ş. (2010), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri (Vol. 5), Asil Yayın Dağıtım, Ankara
  • Karagöz, Y. (2010), ‘‘Nonparametrik Tekniklerin Güç ve Etkinlikleri’’, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(33), 18- 40
  • Karagülle, A. Ö. (t.y.), ‘‘Sivil Havacılık’’, AUZEF İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Sivil Hava Ulaştırmacılığı İşletmeciliği Ön Lisans Programı, http://auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/sivilhava_ao/sivilhavacilik.pdf, (03.08.2020)
  • Kaya, D.S. (2015), ‘‘Havayolu Yolcu Taşımacılığı Sektörü’’, Türkiye İş Bankası, https://ekonomi.isbank.com.tr/ContentManagement/Documents/sr201608_havayoluyolcutasimaciligi.pdf, (02.08. 2020)
  • Kazançoğlu, İ. (2011), ‘‘Havayolu Firmalarında Müşteri Sadakatinin Yaratılmasında Kurum İmajının ve Algılanan Hizmet Kalitesinin Etkisi’’, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, 130-158
  • Kılıç, K.C., ve Aydın, Y. (2016), ‘‘Hizmetkâr Liderlik Ölçeğinin Türkçe Uyarlaması: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması’’, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi 18 (30): 106 – 113.
  • Kim, B. G. (2013), ‘‘Effects of Leadership Type of Hotel Enterprises on Job Satisfaction and Turnover Intention’’, Journal of Tourism Sciences of Korea, (37), 237–258
  • Kim, J. H., ve Kim, M- K. (2017), ‘‘The Influence of Captains' Servant Leadership on Leader Trust, Job Satisfaction, and Job Performance in a Marine Industry’’, International Journal of Economic Perspectives, 11(2), 490.
  • Koch, B. (2010), ‘‘Aviation Strategy and Business Model’’, Introduction to Aviation Management, (Ed. Wald, A., Fay, C. ve Gleich, R.) LIT Verlag, Berlin, 154
  • Korkmaz, M., Aras, G., Yücel, A. S., ve, S. (2013), ‘‘Sivil Havacılık Sektöründe Kabin Personelinin Algıladıkları Liderlik Stilleri ve İş Tatmini Üzerindeki İlişkileri: Türk Hava Yolları Örneği’’, The Journal of Academic Social Science Studies, 6(7): 697-714.
  • Ku, E. C. S., Chen, F., ve Wei, K. (2014), ‘‘Transition Process Activities and Team Efficacy of Flight Attendants’’, Journal of Air Transport Management, (40), 124.
  • Laub, J. A. (1999), ‘‘Assessing the Servant Organization Development of the Servant Organizational Leadership Assessment (SOLA) Instrument’’, Doktora Tezi, Florida Atlantik Üniversitesi, Boca Raton, Florida
  • Liden, R. C., Wayne, S. J., Zhao, H., ve Henderson, D. (2008), ‘‘Servant leadership: Development of a Multidimensional Measure and Multi-Level Assessment’’, The Leadership Quarterly, (19), 161–177.
  • Levent, F. (2014), ‘‘Yönetim Teorileri ve Yeni Yönetim Yaklaşımları’’, Eğitim Yönetimi, (Ed. Çelikten, M. ve Özbaş, M.), Lisans Yayıncılık, İstanbul
  • Locke, E. A. (1976), ‘‘The Nature and Causes of Job Satisfaction’’, Handbook of Industrial and Organizational Psychology, (Ed. Dunnette, M. D.), Rand McNally, Chicago
  • Luk, L. A. (2018), ‘‘Assessment of a Leadership Enhancement Program for Nursing Managers of An Acute General Hospital in Hong Kong’’, The Open Nursing Journal, 12, 133-141
  • Mccann, J. T., Graves, D., ve Cox, L. (2014), ‘‘Servant Leadership, Employee Satisfaction, and Organizational Performance in Rural Community Hospitals’’, International Journal of Business and Management, 9(10), 28- 38
  • Mumford, E. (1972), ‘‘Job Satisfaction: A Method of Analysis’’, Personnel Review, 1(3), 48-57
  • Neubert, M. J., Hunter, E. M., ve Tolentino, R. C. (2016), A Servant Leader and Their Stakeholders: When Does Organizational Structure Enhance A Leader's Influence? ’’, The Leadership Quarterly, 27, 896- 910
  • Northouse, P.G., ve Lee, M. (2019), Leadership Case Studies in Education (2. Baskı), SAGE Publications, Thousand Oaks, CA
  • Önen, V. (2016), ‘‘Geleneksel Havayolları ile Düşük Maliyetli Taşıyıcılar Arasındaki Stratejik Yönetim ve Pazarlama Karması Farklılıklarının İçerik Analizi, THY-Pegasus Karşılaştırması’’, International Journal of Academic Value Studies, 2 (6): 63-94
  • Özaydın, M. M., ve Özdemir, Ö. (2014), ‘‘Çalışanların Bireysel Özelliklerinin İş Tatmini Üzerindeki Etkileri: Bir Kamu Bankası Örneği’’, İşletme Araştırmaları Dergisi, 6(1), 253.
  • Özsoy, E., Uslu, O., Karakiraz, A., ve Aras, M. (2014), ‘‘İş Tatmininin Ölçümünde Ölçek Kullanımı: Lisansüstü Tezleri Üzerinden Bir İnceleme’’, İşletme Araştırmaları Dergisi, 6(1), 239.
  • Page, D., ve Wong, T. P. P. (2000), ‘‘A Conceptual Framework for Measuring Servant-Leadership’’, The Human Factor in Shaping The Course of History and Development, (Ed. Adjibolooso, S. B-S. K.), University Press of America.
  • Patterson, K. (2003), ‘‘Servant Leadership: A Theoretical Model’’, School of Leadership Studies, Regent University, https://www.regent.edu/acad/global/publications/sl_proceedings/2003/patterson_servant_leadership.pdf/ (02.08.2020)
  • Porter, M. E. (1985), Competitive Advantage Creating and Sustaining Superior Performance, The Free Press A Division of A1acmillan, Inc., New York
  • Quarstein, V. A., Mcafee, R. B., ve Glassman, M. (1992), ‘‘The Situational Occurrences Theory of Job Satisfaction’’, Human Relations, 45(8): 859-873
  • Reinke, S. J. (2003), ‘‘Does The Form Really Matter? Leadership, Trust, and Acceptance of the Performance Appraisal Process’’, Review of Public Personnel Administration, 27- 29
  • Rouby, I. (2018), ‘‘A New Business Model: Low Cost Carriers (The Case of EasyJet) ’’, Global Review of Research in Tourism, Hospitality and Leisure Management (GRRTHLM), 4(1), 608- 631
  • Russell, R. F., ve Gregory Stone, A. (2002), ‘‘A Review of Servant Leadership Attributes: Developing a Practical Model’’, Leadership ve Organization Development Journal, 23(3), 145-157
  • Schmitt, D., ve Gollnick, V. (2016), Air Transport System, SpringerVerlag, Viyana
  • Shaw, S. (2007), Airline Marketing and Management, Ashgate Publishing Company, Burlington
  • Soysal, A., ve Tan, M. (2013), ‘‘İş Tatminini Etkileyen Faktörlerle İlgili Hizmet Sektöründe Yapılan Bir Araştırma: Kilis İli Kamu ve Özel Banka Personeli Örneği’’, Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 6(2), 45-63
  • Spears, L. C. (2010), ‘‘Character and Servant Leadership: Ten Characteristics of Effective, Caring Leaders’’, The Journal of Virtues & Leadership, 1(1), 25-30
  • Taşçı, D., ve Yalçınkaya, A. (2015), ‘‘Havayolu Sektöründe Yeni Bir İş Modeli: Bağlı Düşük Maliyetli Havayolu (Airline Within Airline) Modeli ve Anadolujet Örneği Bağlamında Bir Karşılaştırma’’, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 10(2), 177- 201
  • Tokmak, M. (2018), ‘‘Yöneticilerin Hizmetkâr Liderlik Davranışlarının Çalışanlar Tarafından Algılanma Düzeylerine Yönelik Bir Araştırma’’, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 32(4), 959- 978
  • Ürü Sanı, F. O., Çalışkan, S. C., Atan Ö., ve Yozgat, U. (2013), ‘‘Öğretim Üyelerinin Hizmetkâr Liderlik Davranışları ve Ardılları Üzerine Bir Araştırma’’, Ege Akademik Bakış, 13(1), 63- 82
  • Van Dierendonck, ve D., Nuijten, I. (2011), ‘‘The Servant Leadership Survey: Development and Validation of a Multidimensional Measure’’, J Bus Psychol, (26), 249- 267
  • Weiss, D. J., Dawis, R. V., England, G. W., ve Lofquist, L. H. (1967), ‘‘Manual for the Minnesota Satisfaction Questionnaire’’, Minnesota Studies in Vocational Rehabilitation, University of Minnesota, Industrial Relations Center, Minneapolis
  • Wit, J. G., ve Zuidberg, J. (2012), ‘‘The Growth Limits of The Low Cost Carrier Model’’, Journal of Air Transport Management, (21), 20.
  • Yaşlıoğlu, M. M. (2017), ‘‘Sosyal Bilimlerde Faktör Analizi ve Geçerlilik: Keşfedici ve Doğrulayıcı Faktör Analizlerinin Kullanılması’’, Istanbul Business Research, 46, 74-85.
  • Yazgan, A. E., ve Yiğit, S. (2013), ‘‘Türk Sivil Havacılık Sektörünün Uluslararası Rekabetçilik Düzeyinin Analizi’’, Selçuk Ünivertesi İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, (25), 421- 445
  • Yeşil, A. (2018), ‘‘Örgütlerde Değişimin Önemi ve Değişim Yönetimi Üzerine Kavramsal Bir Değerlendirme’’, Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(5), 307-323
  • Yıldız, B. (2016), ‘‘Hizmetkâr Liderlik Algısının Lider-Üye Etkileşimi Üzerindeki Etkisi: Kamu Sektörü Çalışanları Üzerine Bir Araştırma’’, Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(14), 503
  • Yıldız, F., ve Marşap, A. (2019), ‘‘Sağlık Kuruluşlarında İnsan Kaynakları Yönetimi ve İş Tatmininin Örgütsel Bağlılık Üzerine Etkisine Yönelik Bir Araştırma’’, International Social Sciences Studies Journal, 5(51), 7036- 7050
  • Yılmaz, H. (2014), ‘‘Bilgi Liderliğinin İşletme Performansı Üzerine Etkilerinin Değerlendirilmesi’’ Optimum Journal of Economics and Management Sciences, 1(1), 51- 68.
There are 95 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Articles
Authors

Teoman Erdağ 0000-0002-3829-7546

Cem Arslantaş 0000-0001-9113-8731

Publication Date December 31, 2021
Submission Date August 9, 2020
Acceptance Date September 2, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 36 Issue: 4

Cite

APA Erdağ, T., & Arslantaş, C. (2021). Kabin Amirlerinin Hizmetkar Liderlik Davranışları Kabin Memurlarının İş Tatmin Düzeyi Üzerinde Etkili midir? Tam Hizmet Sağlayıcı Bir Havayolu İşletmesinde Araştırma. İzmir İktisat Dergisi, 36(4), 789-810. https://doi.org/10.24988/ije.778345

İzmir İktisat Dergisi
TR-DİZİN, DOAJ, EBSCO, ERIH PLUS, Index Copernicus, Ulrich’s Periodicals Directory, EconLit, Harvard Hollis, Google Scholar, OAJI, SOBIAD, CiteFactor, OJOP, Araştırmax, WordCat, OpenAIRE, Base, IAD, Academindex
tarafından taranmaktadır.

Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınevi Web Sitesi
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/

Dergi İletişim Bilgileri Sayfası
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ije/contacts


İZMİR İKTİSAT DERGİSİ 2022 yılı 37. cilt 1. sayı ile birlikte sadece elektronik olarak yayınlanmaya başlamıştır.