Research Article
BibTex RIS Cite

Year 2025, Volume: 40 Issue: 4, 1152 - 1173, 01.10.2025
https://doi.org/10.24988/ije.1459712

Abstract

References

  • Akpınar (2024) Tulum Price. https://www.akpinartulumpeyniri.com/urun/erzincan/
  • Arslaner, A., & Türkmen, Ö. (2020). Erzincan Tulum Cheese. Turkish Journal of Agriculture-Food Science and Technology, 8(4), 932-940.
  • Carlsson Kanyama, A., Hedin, B., & Katzeff, C. (2021). Differences in environmental impact between plant-based alternatives to dairy and dairy products: A systematic literature review. Sustainability, 13(22), 12599. https://doi.org/10.3390/su132212599
  • CLAL (2021). Cheese Production. https://www.clal.it/en/?section=produzioni_parmigiano
  • Cantina . Permagiano Cheese Price. https://cantinadirect.com
  • Coşkun, H. (2002). Süt Teknolojisinde HACCP. Gıda, 27(1), 41-47.
  • Çiftçi, H. S., & Durukan, T. (2020). Erzincan Tulum Peynirinin Tüketici Temelli Marka Değerinin Ölçülmesi. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(1), 122-140.
  • Demirdöğen, S. (2018). Erzincan Tulum Peyniri Kümesinin Rekabet Gücünün Porter’in Elmas Modeli Çerçevesinde İncelenmesi. Social Sciences, 13(2), 54-75.
  • Erdem, S., & Karapinar, B. (2017). Geographical indications and rural development: Insights from Turkey. Economic Perspectives on Craft Foods, 12(4), 33-48.
  • Grasseni, C., & Ayora-Diaz, S. I. (2021). Italian cheese in the global heritage arena. The Cultural Politics of Food, Taste, and Identity: A Global Perspective, 73.
  • Göker, A. Z., & Üçok, T. (2006). Aile işletmeleri ve karar verme süreci, köklü aile işletmelerinde bir uygulama. 2. Aile Isletmeleri Kongresi (pp. 45-57). İstanbul: 2. Aile Isletmeleri Kongresi.
  • Gupta, M., Shaheen M., & Reddy KP. (2018). Qualitative Techniques for Workplace Data Analysis. Hershey, Pennsylvania: IGI Global.
  • Gül, D. (2022). Best 7 cheese in Turkey. https://harbiyiyorum.com/turkiyenin-en-iyi-7-peyniri/
  • Güzeler, N., & Firuza, K. (2020). Doğu Anadolu Bölgesi’nde Üretilen Peynir Çeşitleri. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi, 3(2), 172-184. https://www.migros.com.tr/tulum-peyniri-c-2734.
  • Hennink, M., & Kaiser, B.N. (2022). Determining Saturation in Qualitative Research: Statistical and Conceptual Considerations. Qualitative Research Journal, 22(3), 300-314.
  • Ilgar, R. (2019). Gıda Kültürünün Yansıması: Ezine Peynirinin Türkiye Ekonomisindeki Yeri ve Önemi. Doğu Coğrafya Dergisi, 91-106.
  • Ignatiev, P., & Tsyrfa, I. (2022). What is behind the stunning economic success of the netherlands? the dutch economic miracle: A strategic perspective. Innovation Journal of Social Sciences and Economic Review, 4(4), 10-20.
  • Karaca, O. (2004). Türkiye’de Bölgeler Arası Gelir Farklılıkları: Yakınsama Var Mı? . İstanbul: Türkiye Ekonomi Kurumu Tartışma Metni.
  • Kamber, U. (2008). The traditional cheeses of Turkey: Eastern Anatolia Region. Food Reviews International, 24(1), 148-174. https://doi.org/10.1080/87559120701764589
  • Kulaksız, Y. (2008). Türkiye'de gelişmişlik hizmetleri, personel ve kurum donanımı çeşitlendirilmesi. Ankara : Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü.
  • Lindgren B-M, Lundman B, Graneheim UH. (2020). Abstraction and interpretation of the qualitative content analysis process. International journal of nursing studies, 108, 103632.
  • McSweeney, P. (2004). Biochemistry of cheese ripening. International Journal of Dairy Technology, 57(2-3), 127-144. https://doi.org/10.1111/j.1471-0307.2004.00147.x
  • Nyamakwere, F., Raffrenato, E., & Esposito, G. (2022). Economic feasibility, benefits and challenges of on-farm artisanal cheese making in South Africa. Dairy, 3(4). https://doi.org/10.3390/dairy3040051
  • Özdemir, H. (2012). Türkiye’de İç Göçler Üzerine Genel Bir Değerlendirme. Akademik Bakış Dergisi,30(11), 1-18.
  • Tekinşen, K. K., & Akar, D. (2017). Erzincan Tulum Peyniri. Atatürk Üniversitesi Veteriner Billimler Dergisi, 12(2), 218-226.
  • TÜİK. (2024). Nüfus Sayımı. www.tuik.gov.tr.
  • Ünsal , A. (2009). Türkiye’nin en iyi 10 peyniri.
  • http://suyununsuyu.blogspot.com/2009/09/turkiyenin-en-iyi-10-peyniri.html.
  • Yaşin, M. (2018). Turkey's top 10 cheeses https://www.hurriyet.com.tr/kelebek/hurriyet-cumartesi/mehmet-yasin-secti-en-iyi-10-peynir-36920452

Erzincan Tulum Peynirinin Üretim Ölçekleri ve Dağıtım Kanallarındaki Kısıtlamalar

Year 2025, Volume: 40 Issue: 4, 1152 - 1173, 01.10.2025
https://doi.org/10.24988/ije.1459712

Abstract

Bu çalışma, ayırt edici lezzeti ve üretim teknikleri ile tanınan geleneksel bir Türk peyniri olan Erzincan Tulum peyniri üreticilerinin karşılaştığı zorlukları ve fırsatları araştırmaktadır. Büyüme ve ulusal tanınırlık potansiyeline rağmen, Erzincan Tulum peyniri çeşitli kısıtlamalar nedeniyle büyük ölçüde yerel pazarlara sınırlı kalmıştır. Derinlemesine yapılan 20 üreticiyle röportajlar da dahil olmak üzere niteliksel araştırma yöntemleri kullanarak, bu makale Erzincan Tulum peynirinin ölçeklenebilirliğini, markalaşmasını ve hem ulusal hem de uluslararası dağıtımını engelleyen temel faktörleri inceler. Bulgular, üreticilerin çoğunlukla küçük ölçekli işletmeciler olduğunu ve geleneksel üretim yöntemlerini sürdürme konusunda güçlü bir tercih sergilediklerini, modern iş pratiklerini benimseme konusunda isteksiz olduklarını ve pazar erişimlerini genişletme konusunda önemli bir ilgisizlik ifade ettiklerini ortaya koymuştur. Çalışma, büyümenin üç ana engelini belirlemiştir: modern üretim ve işletme yönetimi pratiklerinde bir bilgi eksikliği, yeni pazar girişimcilerine ve iş ortaklarına karşı güven eksikliği ve yeniliği ve genişlemeyi caydıran bir konfor alanı. Araştırma, Erzincan tulum peynirinin zengin mirası ile çevrimiçi tasvir arasındaki bağlantı kopukluğunu vurgulayarak, geniş kitlelerle etkileşim için değerlendirilmemiş potansiyele işaret etmektedir. Ayrıca, üretimin ölçeklendirilmesi ve daha geniş pazarlara erişim engellerini ele almakta, kurumsal destek ve altyapı iyileştirmelerine olan ihtiyacı vurgulamaktadır. Makale, üreticiler, hükümet ve pazarlamacıları içeren işbirlikçi bir strateji savunmakta, dijital anlatıların peynirin zanaatkar kökleriyle uyumlu hale getirilmesi, dijital hikaye anlatımının geliştirilmesi, lojistiğin optimize edilmesi ve destekleyici bir düzenleyici çerçeve oluşturulması için öneriler sunmaktadır. Bu işbirlikçi çaba, gelenek ile modernliği harmanlamayı ve dijital çağda endüstrinin geleceğini güvence altına almayı amaçlamaktadır.

References

  • Akpınar (2024) Tulum Price. https://www.akpinartulumpeyniri.com/urun/erzincan/
  • Arslaner, A., & Türkmen, Ö. (2020). Erzincan Tulum Cheese. Turkish Journal of Agriculture-Food Science and Technology, 8(4), 932-940.
  • Carlsson Kanyama, A., Hedin, B., & Katzeff, C. (2021). Differences in environmental impact between plant-based alternatives to dairy and dairy products: A systematic literature review. Sustainability, 13(22), 12599. https://doi.org/10.3390/su132212599
  • CLAL (2021). Cheese Production. https://www.clal.it/en/?section=produzioni_parmigiano
  • Cantina . Permagiano Cheese Price. https://cantinadirect.com
  • Coşkun, H. (2002). Süt Teknolojisinde HACCP. Gıda, 27(1), 41-47.
  • Çiftçi, H. S., & Durukan, T. (2020). Erzincan Tulum Peynirinin Tüketici Temelli Marka Değerinin Ölçülmesi. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(1), 122-140.
  • Demirdöğen, S. (2018). Erzincan Tulum Peyniri Kümesinin Rekabet Gücünün Porter’in Elmas Modeli Çerçevesinde İncelenmesi. Social Sciences, 13(2), 54-75.
  • Erdem, S., & Karapinar, B. (2017). Geographical indications and rural development: Insights from Turkey. Economic Perspectives on Craft Foods, 12(4), 33-48.
  • Grasseni, C., & Ayora-Diaz, S. I. (2021). Italian cheese in the global heritage arena. The Cultural Politics of Food, Taste, and Identity: A Global Perspective, 73.
  • Göker, A. Z., & Üçok, T. (2006). Aile işletmeleri ve karar verme süreci, köklü aile işletmelerinde bir uygulama. 2. Aile Isletmeleri Kongresi (pp. 45-57). İstanbul: 2. Aile Isletmeleri Kongresi.
  • Gupta, M., Shaheen M., & Reddy KP. (2018). Qualitative Techniques for Workplace Data Analysis. Hershey, Pennsylvania: IGI Global.
  • Gül, D. (2022). Best 7 cheese in Turkey. https://harbiyiyorum.com/turkiyenin-en-iyi-7-peyniri/
  • Güzeler, N., & Firuza, K. (2020). Doğu Anadolu Bölgesi’nde Üretilen Peynir Çeşitleri. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi, 3(2), 172-184. https://www.migros.com.tr/tulum-peyniri-c-2734.
  • Hennink, M., & Kaiser, B.N. (2022). Determining Saturation in Qualitative Research: Statistical and Conceptual Considerations. Qualitative Research Journal, 22(3), 300-314.
  • Ilgar, R. (2019). Gıda Kültürünün Yansıması: Ezine Peynirinin Türkiye Ekonomisindeki Yeri ve Önemi. Doğu Coğrafya Dergisi, 91-106.
  • Ignatiev, P., & Tsyrfa, I. (2022). What is behind the stunning economic success of the netherlands? the dutch economic miracle: A strategic perspective. Innovation Journal of Social Sciences and Economic Review, 4(4), 10-20.
  • Karaca, O. (2004). Türkiye’de Bölgeler Arası Gelir Farklılıkları: Yakınsama Var Mı? . İstanbul: Türkiye Ekonomi Kurumu Tartışma Metni.
  • Kamber, U. (2008). The traditional cheeses of Turkey: Eastern Anatolia Region. Food Reviews International, 24(1), 148-174. https://doi.org/10.1080/87559120701764589
  • Kulaksız, Y. (2008). Türkiye'de gelişmişlik hizmetleri, personel ve kurum donanımı çeşitlendirilmesi. Ankara : Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü.
  • Lindgren B-M, Lundman B, Graneheim UH. (2020). Abstraction and interpretation of the qualitative content analysis process. International journal of nursing studies, 108, 103632.
  • McSweeney, P. (2004). Biochemistry of cheese ripening. International Journal of Dairy Technology, 57(2-3), 127-144. https://doi.org/10.1111/j.1471-0307.2004.00147.x
  • Nyamakwere, F., Raffrenato, E., & Esposito, G. (2022). Economic feasibility, benefits and challenges of on-farm artisanal cheese making in South Africa. Dairy, 3(4). https://doi.org/10.3390/dairy3040051
  • Özdemir, H. (2012). Türkiye’de İç Göçler Üzerine Genel Bir Değerlendirme. Akademik Bakış Dergisi,30(11), 1-18.
  • Tekinşen, K. K., & Akar, D. (2017). Erzincan Tulum Peyniri. Atatürk Üniversitesi Veteriner Billimler Dergisi, 12(2), 218-226.
  • TÜİK. (2024). Nüfus Sayımı. www.tuik.gov.tr.
  • Ünsal , A. (2009). Türkiye’nin en iyi 10 peyniri.
  • http://suyununsuyu.blogspot.com/2009/09/turkiyenin-en-iyi-10-peyniri.html.
  • Yaşin, M. (2018). Turkey's top 10 cheeses https://www.hurriyet.com.tr/kelebek/hurriyet-cumartesi/mehmet-yasin-secti-en-iyi-10-peynir-36920452

Constraints On Production Scales And Distribution Channels Of Erzincan Tulum Cheese

Year 2025, Volume: 40 Issue: 4, 1152 - 1173, 01.10.2025
https://doi.org/10.24988/ije.1459712

Abstract

This study investigates the challenges and opportunities faced by producers of Erzincan Tulum cheese, a traditional Turkish cheese known for its distinctive flavor and production techniques. Despite its potential for growth and national recognition, Erzincan Tulum cheese remains primarily confined to local markets because of various constraints. Through qualitative research methods, including in-depth interviews with 20 producers, this article explores the underlying factors hindering the scalability, branding, and distribution of Erzincan Tulum cheese nationally and internationally.
The findings reveal that producers are predominantly small-scale operators who strongly prefer maintaining traditional production methods, show reluctance towards adopting modern business practices, and express a significant lack of interest in expanding their market reach. The study identifies three main barriers to growth: a knowledge gap in modern production and business management practices, a lack of trust in new market entrants and business partners, and a comfort zone that discourages innovation and expansion.
The research highlights a disconnect between Erzincan tulum cheese's rich heritage and its online portrayal, pointing to the untapped potential for engaging wider audiences. Additionally, it addresses the logistical and regulatory obstacles to scaling production and accessing broader markets, emphasizing the need for institutional support and infrastructure improvements. The paper advocates for a collaborative strategy involving producers, government, and marketers to align digital narratives with the cheese's artisanal roots, offering recommendations to enhance digital storytelling, optimize logistics, and create a supportive regulatory framework. This collaborative effort aims to blend tradition with modernity, securing the industry's future in the digital age.

References

  • Akpınar (2024) Tulum Price. https://www.akpinartulumpeyniri.com/urun/erzincan/
  • Arslaner, A., & Türkmen, Ö. (2020). Erzincan Tulum Cheese. Turkish Journal of Agriculture-Food Science and Technology, 8(4), 932-940.
  • Carlsson Kanyama, A., Hedin, B., & Katzeff, C. (2021). Differences in environmental impact between plant-based alternatives to dairy and dairy products: A systematic literature review. Sustainability, 13(22), 12599. https://doi.org/10.3390/su132212599
  • CLAL (2021). Cheese Production. https://www.clal.it/en/?section=produzioni_parmigiano
  • Cantina . Permagiano Cheese Price. https://cantinadirect.com
  • Coşkun, H. (2002). Süt Teknolojisinde HACCP. Gıda, 27(1), 41-47.
  • Çiftçi, H. S., & Durukan, T. (2020). Erzincan Tulum Peynirinin Tüketici Temelli Marka Değerinin Ölçülmesi. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(1), 122-140.
  • Demirdöğen, S. (2018). Erzincan Tulum Peyniri Kümesinin Rekabet Gücünün Porter’in Elmas Modeli Çerçevesinde İncelenmesi. Social Sciences, 13(2), 54-75.
  • Erdem, S., & Karapinar, B. (2017). Geographical indications and rural development: Insights from Turkey. Economic Perspectives on Craft Foods, 12(4), 33-48.
  • Grasseni, C., & Ayora-Diaz, S. I. (2021). Italian cheese in the global heritage arena. The Cultural Politics of Food, Taste, and Identity: A Global Perspective, 73.
  • Göker, A. Z., & Üçok, T. (2006). Aile işletmeleri ve karar verme süreci, köklü aile işletmelerinde bir uygulama. 2. Aile Isletmeleri Kongresi (pp. 45-57). İstanbul: 2. Aile Isletmeleri Kongresi.
  • Gupta, M., Shaheen M., & Reddy KP. (2018). Qualitative Techniques for Workplace Data Analysis. Hershey, Pennsylvania: IGI Global.
  • Gül, D. (2022). Best 7 cheese in Turkey. https://harbiyiyorum.com/turkiyenin-en-iyi-7-peyniri/
  • Güzeler, N., & Firuza, K. (2020). Doğu Anadolu Bölgesi’nde Üretilen Peynir Çeşitleri. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi, 3(2), 172-184. https://www.migros.com.tr/tulum-peyniri-c-2734.
  • Hennink, M., & Kaiser, B.N. (2022). Determining Saturation in Qualitative Research: Statistical and Conceptual Considerations. Qualitative Research Journal, 22(3), 300-314.
  • Ilgar, R. (2019). Gıda Kültürünün Yansıması: Ezine Peynirinin Türkiye Ekonomisindeki Yeri ve Önemi. Doğu Coğrafya Dergisi, 91-106.
  • Ignatiev, P., & Tsyrfa, I. (2022). What is behind the stunning economic success of the netherlands? the dutch economic miracle: A strategic perspective. Innovation Journal of Social Sciences and Economic Review, 4(4), 10-20.
  • Karaca, O. (2004). Türkiye’de Bölgeler Arası Gelir Farklılıkları: Yakınsama Var Mı? . İstanbul: Türkiye Ekonomi Kurumu Tartışma Metni.
  • Kamber, U. (2008). The traditional cheeses of Turkey: Eastern Anatolia Region. Food Reviews International, 24(1), 148-174. https://doi.org/10.1080/87559120701764589
  • Kulaksız, Y. (2008). Türkiye'de gelişmişlik hizmetleri, personel ve kurum donanımı çeşitlendirilmesi. Ankara : Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü.
  • Lindgren B-M, Lundman B, Graneheim UH. (2020). Abstraction and interpretation of the qualitative content analysis process. International journal of nursing studies, 108, 103632.
  • McSweeney, P. (2004). Biochemistry of cheese ripening. International Journal of Dairy Technology, 57(2-3), 127-144. https://doi.org/10.1111/j.1471-0307.2004.00147.x
  • Nyamakwere, F., Raffrenato, E., & Esposito, G. (2022). Economic feasibility, benefits and challenges of on-farm artisanal cheese making in South Africa. Dairy, 3(4). https://doi.org/10.3390/dairy3040051
  • Özdemir, H. (2012). Türkiye’de İç Göçler Üzerine Genel Bir Değerlendirme. Akademik Bakış Dergisi,30(11), 1-18.
  • Tekinşen, K. K., & Akar, D. (2017). Erzincan Tulum Peyniri. Atatürk Üniversitesi Veteriner Billimler Dergisi, 12(2), 218-226.
  • TÜİK. (2024). Nüfus Sayımı. www.tuik.gov.tr.
  • Ünsal , A. (2009). Türkiye’nin en iyi 10 peyniri.
  • http://suyununsuyu.blogspot.com/2009/09/turkiyenin-en-iyi-10-peyniri.html.
  • Yaşin, M. (2018). Turkey's top 10 cheeses https://www.hurriyet.com.tr/kelebek/hurriyet-cumartesi/mehmet-yasin-secti-en-iyi-10-peynir-36920452
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Regional Economy, Developmental Economy - Micro, Agricultural Economics
Journal Section Articles
Authors

Mustafa Şeref Akın 0000-0002-1850-9118

Seher Büşra Tokay 0000-0001-7924-008X

Early Pub Date October 1, 2025
Publication Date October 1, 2025
Submission Date March 27, 2024
Acceptance Date April 18, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 40 Issue: 4

Cite

APA Akın, M. Ş., & Tokay, S. B. (2025). Constraints On Production Scales And Distribution Channels Of Erzincan Tulum Cheese. İzmir İktisat Dergisi, 40(4), 1152-1173. https://doi.org/10.24988/ije.1459712
İzmir Journal of Economics
is indexed and abstracted by
TR-DİZİN, DOAJ, EBSCO, ERIH PLUS, Index Copernicus, Ulrich’s Periodicals Directory, EconLit, Harvard Hollis, Google Scholar, OAJI, SOBIAD, CiteFactor, OJOP, Araştırmax, WordCat, OpenAIRE, Base, IAD, Academindex

Dokuz Eylul University Publishing House Web Page
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/

Journal Contact Details Page
https://dergipark.org.tr/en/pub/ije/contacts