The present study examined perceptions of marketing ethics in the relationships between organizational (industrial) buyers and salespeople, and compared the perspectives of sales personnel and purchasing officers. A quantitative field study was conducted, and a questionnaire form developed by using the relevant literature was applied to a total of 213 professionals, 108 of whom were sales personnel and 105 were purchasing officers, who were determined by convenience sampling. The study revealed that the majority of the participants (84%) declared that their organization had established written or customary ethical codes of conduct. The analysis revealed significant differences in the perceptions and evaluations of sales personnel and purchasing officers in seven of the 19 ethically questionable behaviors that are likely to be encountered in buyer-seller relationships. The analysis further revealed that the age, gender and professional experience of the participants influenced their perspectives on ethically questionable behaviors. The findings indicate that certain behaviors, such as gift giving and hosting, which are prevalent in buyer-seller relationships in industrial markets, can be interpreted differently in terms of ethics. Consequently, it has been determined that the establishment of clear and stringent ethical regulations governing sales and purchaser relations in industrial markets is imperative. Furthermore, it is essential to ensure that employees are routinely trained, informed and monitored on business ethics. Finally, the implementation of deterrent regulations is necessary to prevent unethical practices. The paper also presents suggestions for future research on this subject.
Bu araştırmada örgütsel (endüstriyel) alıcılar ve satışçılar arasındaki ilişkilerde pazarlama etiğine ilişkin algılamalar incelenmiş ve satış personeli ve satın alma görevlilerinin bakışları karşılaştırılmıştır. Bu kapsamda, nicel bir saha araştırması gerçekleştirilmiş, ilgili literatürden faydalanılarak oluşturulan anket formu, kolayda örnekleme yöntemi ile belirlenmiş olan 108’i satış personeli, 105’i satın alma görevlisi toplamda 213 profesyonele uygulanmıştır. Araştırma sonucunda; katılımcıların çoğunluğunun (%84) çalıştıkları kurumda yazılı veya yazılı olmayan etik uygulama kurallarının bulunduğu belirlenmiştir. Alıcı-satıcı ilişkilerinde karşılaşılması muhtemel, etik açıdan sorgulanabilir 19 davranışın 7’sinde satış personeli ve satın alma görevlilerinin algılamaları ve değerlendirmelerinde anlamlı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. Katılımcıların yaşı, cinsiyeti ve mesleki tecrübelerinin de etik açıdan sorgulanabilir davranışlara bakışlarında çeşitli farklılıklar yarattığı belirlenmiştir. Bu bulgular, endüstriyel pazarlarda alıcı-satıcı ilişkilerinde sıklıkla karşılaşılan hediye verme, ağırlama gibi bazı davranışların etik açıdan farklı yorumlanabileceğini göstermektedir. Bu nedenle, endüstriyel pazarlarda satışçı ve satın almacı ilişkilerini düzenleyen açık ve anlaşılır etik kuralların oluşturulması, çalışanların bu konuda düzenli olarak eğitilmesi, bilgilendirilmesi ve takip edilmesi gerektiği ve nihayet etik dışı uygulamaları önleyecek caydırıcı düzenlemelere ihtiyaç duyulduğu değerlendirilmiştir. Bu konuda gelecekte yapılacak araştırmalar için öneriler de sunulmuştur.
Bu araştırma Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü bünyesinde gerçekleştirilen bir Yüksek Lisans Projesinin parçasıdır. Çalışmanın özet hali, 10-13 Eylül 2024 tarihlerinde Romanya'da gerçekleştirilen 10th International EMI Entrepreneurship & Social Sciences Congress 'de sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2025 |
Submission Date | February 5, 2025 |
Acceptance Date | April 5, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 16 |
Journal EMI e-mail Adresi: internationaljournalemi@gmail.com
JOURNAL EMI Creative Commons Attribution 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.