Research Article
BibTex RIS Cite

Examination of the Democratic Attitudes: Gifted-TalentedStudents

Year 2019, Volume: 4 Issue: 4, 670 - 679, 01.10.2019
https://doi.org/10.24331/ijere.628491

Abstract

In this study, opinions of gifted talented students on democratic attitudes were examined. There are 16 students diagnosed with special talent. Qualitative research method and semi-structured interview form were used in the study. Descriptive analysis method was used in the study. During the research process, democratic attitudes of gifted talented students in individual, family, social, environmental and institutional relations were examined. As a result of the research, democratic attitudes; equality, justice, knowing and respecting the rights of others, awareness of their rights and freedoms, taking responsibility and knowing their responsibilities, respect for the right to life, common decision-making and environmental sensitivity have emerged as a result of high. The results of the research were discussed within the scope of the data collected and the results obtained as a result of the analysis.

References

  • Akdoğan, A. A.(2006).Siyasalkültürvesosyalsermayeninkarşılaştırılması Türkiyeiçinbazıçıkarsamalar. AkdenizÜniversitesiİktisadiİdariBilimlerFakültesiDergisi 12,162-187.Allen, M. D.(2005). Teasing out the linkage between public opinion on environmentalism and animal rights.Annual meeting of the midwest political science association, Chicago, IL., 6-7.Büyükkaragöz, S. & Kesici,Ş.(1996). Öğretmenlerinhoşgörüvedemokratiktutumları.EğitimYönetimi, 2 (3).Cılga, İ.(2001). Demokrasiinsanhaklarıkültürüveçocukhakları.MilliEğitimDergisi, 151.Clark, B.(1997).Growing up gifted(5.Ed.) Upper Saddle River , New Jersey, Columbus , Ohio : Merrill.Demirsöz, E.S.(2010).Yaratıcıdramanınöğretmenadaylarınındemokratiktutumlar, bilişüstüfarkındalıklarıveduygusalzekâyeterliliklerineetkisi. Yayımlanmamışdoktoratezi, DokuzEylülÜniversitesi, EğitimBilimleriEnstitüsü, İzmir.Dewey, J.(1937). Democracy and educational administration. School and Society, 45, 457-467.Doğan, İ.(2007).Modern toplumdavatandaşlıkdemokrasiveinsanhakları: İnsanhaklarınınkültüreltemelleri. Ankara, Pegem A Yayıncılık. Emir, S. & Kaya, Z.(2004).Demokrasieğitimiveokulmeclislerineyöneliköğretmengörüşleri. AbantİzzetBaysal ÜniversitesiEğitimFakültesiDergisi, 4.Ertürk, S. (2017). Eğitimde program geliştirme. Ankara, EDGE Akademi.Gezer, K. ,Çokadar, H.-Köse, S. & Bien, K.(2006). Liseöğrencilerininçevreyeyöneliktutumlarınınkarşılaştırılması: BuldanÖrneği. PAÜ EğitimFakültesi Fen BilgisiEğitimiABD.Gülmez, M.(1994). İnsanhaklarıvedemokrasieğitimi (Uluslar arası Belgelerve Türkiye),. Ankara, TODAİE Yayını, 256.Howard-Hamilton, M. F. (1994). An assessmentof moral development in gifted adolescents. Roeper Review, 17, 57 -59.İlğan,A., Karayiğit,D. & Çetin, B.(2013).Ortaokulöğrencilerinin demokratikdeğerleresahipolmadüzeylerininçeşitlideğişkenleregöreincelenmesi, SosyalBilimlerDergisi ,11,97-118.İnceoğlu, M.(2010).Tutum, algıveiletişim.İstanbul, BeykentÜniversitesiYayınları.Karakütük, K.(2001). DemokratikveLaikEğitim, Ankara, ANIYayıncılık.Karataş,Z.(2015). Sosyalbilimlerdenitelaraştırmateknikleri.ManeviTemelliSosyalHizmetAraştırmalarıDergisi,1.Kaymakcan, R.(2007). Birdeğer olarak hoşgörü eğitimi. DeğerlerEğitimiUluslar arası Sempozyumu. İstanbul,DeğerlerEğitimiMerkeziYayınları, 515-531.Koç,B., Altunçul. H. & Filoğlu,G.(2014). Türkiye’deveterinerhekimlerin, veterinerfakültesiöğrencilerininvekanunuygulayıcılarınhayvanhaklarınayöneliktutumlarıüzerinebiraraştırma.İstanbulÜniversitesiVeterinerlikFakültesiDergisi , 40 (2),147-154.Lipson ,I.(1984). Demokratikuygarlık. Ankara , TürkiyeİşBankasıYayınları, 1984.MEB(2018).ÖzelEğitimHizmetleriYönetmeliği.Meier. C., Maier. H., Koselleck. R. & Conze, W. (1972). Demokratie inGescbicbtlicbeGrundbergriffeHistoriscbesLexikonzurpoliticcb-sozialenSpracbe in Deutscbland, BdI. StuttgartMorelock, M. J. &Morrison, K. (1999). Differentiating developmentally appropriate: The multidimensional curriculum model for the young gifted children. Roeper Review, 21(3).Oğurlu,Ü. & Yaman,Y.(2010). Üstünzekâlı/yetenekliçocuklarveiletişim.PamukkaleÜniversitesiEğitimFakültesiDergisi,Sayı 28 ,Temmuz 2010/II, ss. 213-223Oğuzkan, F.(1981).Eğitimterimlerisözlüğü. Ankara, TürkDilKurumuYayınları.Özçelik, D.A. (1989). Test hazırlamakılavuzu. Ankara: ÖSYM Yayınları.Sadık, F. & Sarı,M.(2012).Çocukvedemokrasi: İlköğretimöğrencilerinindemokrasialgılarınınmetaforlararacılığıylaincelenmesi.Uluslar arası CumhuriyetEğitimDergisi,1.Schumpeter, J.A.(2015). Kapitalizm ,sosyalizmvedemokrasi. (Çev. MetinKıratlı), Ankara, TürkTarihKurumuBasımevi.Sartori, G. (1981). Demokrasikuramı.Çev.Deniz Baykal, Ankara ,SiyasiİlimlerTürkDerneği,Yayın No 23.Soydaş,S.& Güven,B.,(2009).Öğrencilerin hayat bilgisi dersinde demokrasi kavramı ile ilgili oluşturdukları metaforların incelenmesi.Kıncal,R.(Ed), International Symposium On Democracy And Democracy Education İn Europe Proceedings,Ankara, NobelYayınDağıtım, June 11-12.Şişman,M.(2006).Eğitimdedemokrasivesosyaladalet: TürkiyeEğitimSistemininDeğişmeyenMiti. TürkEğitimSistemindeYeniParadigmaArayışlarıBildirilerKitabı, 4-5 Kasım, Ankara. EğitimBir-Sen Yayınları, 291-305.Taneri ,P.(2014).Üniversiteöğrencilerinindemokrasinineğitimeyansımalarıhakkındakigörüşleri.TrakyaÜniversitesiEğitimFakültesiDergisi 2014, Cilt 4, Sayı2, 12-27. Uygun, O.(1996). Türkiye’dedemokrasiveinsanhakları. Ankara: TürkiyeveOrtaDoğuAmmeİdaresiEnstitüsüİnsanHaklarıveAraştırmaveDerlemeMerkezi.Yeşil, R. (2001). İlköğretimdüzeyinde okul ve ailenin demokratik davranışlar kazandırmadaki etkisi. YayınlanmamışDoktoraTezi . Atatürk Üniversitesi,SosyalBilimlerEnstitüsü.Yiğittir, S.& Öcal, A.(2010).İlköğretim 6. sınıföğrencilerinindeğeryönelimleri.SelçukÜniversitesiSosyalBilimlerEnstitüsüDergisi. 24, s407-416 Yıldırım, A.,Şimşek, H. (2008).SosyalBilimlerdeNitelAraştırmaYöntemleri. Ankara, SeçkinYayıncılık.
Year 2019, Volume: 4 Issue: 4, 670 - 679, 01.10.2019
https://doi.org/10.24331/ijere.628491

Abstract

References

  • Akdoğan, A. A.(2006).Siyasalkültürvesosyalsermayeninkarşılaştırılması Türkiyeiçinbazıçıkarsamalar. AkdenizÜniversitesiİktisadiİdariBilimlerFakültesiDergisi 12,162-187.Allen, M. D.(2005). Teasing out the linkage between public opinion on environmentalism and animal rights.Annual meeting of the midwest political science association, Chicago, IL., 6-7.Büyükkaragöz, S. & Kesici,Ş.(1996). Öğretmenlerinhoşgörüvedemokratiktutumları.EğitimYönetimi, 2 (3).Cılga, İ.(2001). Demokrasiinsanhaklarıkültürüveçocukhakları.MilliEğitimDergisi, 151.Clark, B.(1997).Growing up gifted(5.Ed.) Upper Saddle River , New Jersey, Columbus , Ohio : Merrill.Demirsöz, E.S.(2010).Yaratıcıdramanınöğretmenadaylarınındemokratiktutumlar, bilişüstüfarkındalıklarıveduygusalzekâyeterliliklerineetkisi. Yayımlanmamışdoktoratezi, DokuzEylülÜniversitesi, EğitimBilimleriEnstitüsü, İzmir.Dewey, J.(1937). Democracy and educational administration. School and Society, 45, 457-467.Doğan, İ.(2007).Modern toplumdavatandaşlıkdemokrasiveinsanhakları: İnsanhaklarınınkültüreltemelleri. Ankara, Pegem A Yayıncılık. Emir, S. & Kaya, Z.(2004).Demokrasieğitimiveokulmeclislerineyöneliköğretmengörüşleri. AbantİzzetBaysal ÜniversitesiEğitimFakültesiDergisi, 4.Ertürk, S. (2017). Eğitimde program geliştirme. Ankara, EDGE Akademi.Gezer, K. ,Çokadar, H.-Köse, S. & Bien, K.(2006). Liseöğrencilerininçevreyeyöneliktutumlarınınkarşılaştırılması: BuldanÖrneği. PAÜ EğitimFakültesi Fen BilgisiEğitimiABD.Gülmez, M.(1994). İnsanhaklarıvedemokrasieğitimi (Uluslar arası Belgelerve Türkiye),. Ankara, TODAİE Yayını, 256.Howard-Hamilton, M. F. (1994). An assessmentof moral development in gifted adolescents. Roeper Review, 17, 57 -59.İlğan,A., Karayiğit,D. & Çetin, B.(2013).Ortaokulöğrencilerinin demokratikdeğerleresahipolmadüzeylerininçeşitlideğişkenleregöreincelenmesi, SosyalBilimlerDergisi ,11,97-118.İnceoğlu, M.(2010).Tutum, algıveiletişim.İstanbul, BeykentÜniversitesiYayınları.Karakütük, K.(2001). DemokratikveLaikEğitim, Ankara, ANIYayıncılık.Karataş,Z.(2015). Sosyalbilimlerdenitelaraştırmateknikleri.ManeviTemelliSosyalHizmetAraştırmalarıDergisi,1.Kaymakcan, R.(2007). Birdeğer olarak hoşgörü eğitimi. DeğerlerEğitimiUluslar arası Sempozyumu. İstanbul,DeğerlerEğitimiMerkeziYayınları, 515-531.Koç,B., Altunçul. H. & Filoğlu,G.(2014). Türkiye’deveterinerhekimlerin, veterinerfakültesiöğrencilerininvekanunuygulayıcılarınhayvanhaklarınayöneliktutumlarıüzerinebiraraştırma.İstanbulÜniversitesiVeterinerlikFakültesiDergisi , 40 (2),147-154.Lipson ,I.(1984). Demokratikuygarlık. Ankara , TürkiyeİşBankasıYayınları, 1984.MEB(2018).ÖzelEğitimHizmetleriYönetmeliği.Meier. C., Maier. H., Koselleck. R. & Conze, W. (1972). Demokratie inGescbicbtlicbeGrundbergriffeHistoriscbesLexikonzurpoliticcb-sozialenSpracbe in Deutscbland, BdI. StuttgartMorelock, M. J. &Morrison, K. (1999). Differentiating developmentally appropriate: The multidimensional curriculum model for the young gifted children. Roeper Review, 21(3).Oğurlu,Ü. & Yaman,Y.(2010). Üstünzekâlı/yetenekliçocuklarveiletişim.PamukkaleÜniversitesiEğitimFakültesiDergisi,Sayı 28 ,Temmuz 2010/II, ss. 213-223Oğuzkan, F.(1981).Eğitimterimlerisözlüğü. Ankara, TürkDilKurumuYayınları.Özçelik, D.A. (1989). Test hazırlamakılavuzu. Ankara: ÖSYM Yayınları.Sadık, F. & Sarı,M.(2012).Çocukvedemokrasi: İlköğretimöğrencilerinindemokrasialgılarınınmetaforlararacılığıylaincelenmesi.Uluslar arası CumhuriyetEğitimDergisi,1.Schumpeter, J.A.(2015). Kapitalizm ,sosyalizmvedemokrasi. (Çev. MetinKıratlı), Ankara, TürkTarihKurumuBasımevi.Sartori, G. (1981). Demokrasikuramı.Çev.Deniz Baykal, Ankara ,SiyasiİlimlerTürkDerneği,Yayın No 23.Soydaş,S.& Güven,B.,(2009).Öğrencilerin hayat bilgisi dersinde demokrasi kavramı ile ilgili oluşturdukları metaforların incelenmesi.Kıncal,R.(Ed), International Symposium On Democracy And Democracy Education İn Europe Proceedings,Ankara, NobelYayınDağıtım, June 11-12.Şişman,M.(2006).Eğitimdedemokrasivesosyaladalet: TürkiyeEğitimSistemininDeğişmeyenMiti. TürkEğitimSistemindeYeniParadigmaArayışlarıBildirilerKitabı, 4-5 Kasım, Ankara. EğitimBir-Sen Yayınları, 291-305.Taneri ,P.(2014).Üniversiteöğrencilerinindemokrasinineğitimeyansımalarıhakkındakigörüşleri.TrakyaÜniversitesiEğitimFakültesiDergisi 2014, Cilt 4, Sayı2, 12-27. Uygun, O.(1996). Türkiye’dedemokrasiveinsanhakları. Ankara: TürkiyeveOrtaDoğuAmmeİdaresiEnstitüsüİnsanHaklarıveAraştırmaveDerlemeMerkezi.Yeşil, R. (2001). İlköğretimdüzeyinde okul ve ailenin demokratik davranışlar kazandırmadaki etkisi. YayınlanmamışDoktoraTezi . Atatürk Üniversitesi,SosyalBilimlerEnstitüsü.Yiğittir, S.& Öcal, A.(2010).İlköğretim 6. sınıföğrencilerinindeğeryönelimleri.SelçukÜniversitesiSosyalBilimlerEnstitüsüDergisi. 24, s407-416 Yıldırım, A.,Şimşek, H. (2008).SosyalBilimlerdeNitelAraştırmaYöntemleri. Ankara, SeçkinYayıncılık.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Serhat Arslan

Bahar Savaş This is me

Publication Date October 1, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 4 Issue: 4

Cite

APA Arslan, S., & Savaş, B. (2019). Examination of the Democratic Attitudes: Gifted-TalentedStudents. International Journal of Educational Research Review, 4(4), 670-679. https://doi.org/10.24331/ijere.628491
AMA Arslan S, Savaş B. Examination of the Democratic Attitudes: Gifted-TalentedStudents. IJERE. October 2019;4(4):670-679. doi:10.24331/ijere.628491
Chicago Arslan, Serhat, and Bahar Savaş. “Examination of the Democratic Attitudes: Gifted-TalentedStudents”. International Journal of Educational Research Review 4, no. 4 (October 2019): 670-79. https://doi.org/10.24331/ijere.628491.
EndNote Arslan S, Savaş B (October 1, 2019) Examination of the Democratic Attitudes: Gifted-TalentedStudents. International Journal of Educational Research Review 4 4 670–679.
IEEE S. Arslan and B. Savaş, “Examination of the Democratic Attitudes: Gifted-TalentedStudents”, IJERE, vol. 4, no. 4, pp. 670–679, 2019, doi: 10.24331/ijere.628491.
ISNAD Arslan, Serhat - Savaş, Bahar. “Examination of the Democratic Attitudes: Gifted-TalentedStudents”. International Journal of Educational Research Review 4/4 (October 2019), 670-679. https://doi.org/10.24331/ijere.628491.
JAMA Arslan S, Savaş B. Examination of the Democratic Attitudes: Gifted-TalentedStudents. IJERE. 2019;4:670–679.
MLA Arslan, Serhat and Bahar Savaş. “Examination of the Democratic Attitudes: Gifted-TalentedStudents”. International Journal of Educational Research Review, vol. 4, no. 4, 2019, pp. 670-9, doi:10.24331/ijere.628491.
Vancouver Arslan S, Savaş B. Examination of the Democratic Attitudes: Gifted-TalentedStudents. IJERE. 2019;4(4):670-9.

International Journal of Educational Research Review (ISSN:2458-9322)
International Journal of Educational Research Review publishes scholarly articles that are of general significance to the education research community and that come from a wide range of areas. The International Journal of Educational Research Review aims to provide a forum for scholarly understanding of the field of education. Articles focus upon concepts, research, review and practices that emphasizes the intersections between education research and other fields, raises new questions, and develops innovative approaches to our understandings of pressing issues.
The range of topics covered in the International Journal of Educational Research Review include; read full aims and scope; https://www.ijere.com/page/journal-scopes
Peer Review Policy: All articles in this journal will undergo initial editor screening, rigorous double-anonymous peer review, and review by the editorial board.
Double-blind peer review
International Journal of Educational Research Review follows a double-blind reviewing procedure. This means that the author will remain anonymous to the reviewers throughout peer review. It is the responsibility of the author to anonymize the manuscript and any associated materials. read full Peer Review Policy; https://www.ijere.com/page/peer-review-policy
Ownership and management
IJERE journal is hosted by Dergipark/Tubitak. IJERE Journal is published with the support of Sakarya University Faculty of Education/TURKEY.
Governing body
Editor in Chief
Dr. Serhat Arslan, Gazi University, Turkey 
read full Governing body /Ownership and management/ Editorial board member ; https://www.ijere.com/page/editorial-board
Copyright and licensing
Copyright Statement
Copyright violation is an important, and possibly related, ethical issue. Authors should check their manuscripts for possible breaches of copyright law (e.g., where permissions are needed for quotations, artwork or tables taken from other publications or from other freely available sources on the Internet) and secure the necessary permissions before submission to International Journal of Educational Research Review.
read full Copyright and licensing; https://www.ijere.com/page/copyright-and-licensing-open-access-statement