Bu çalışmanın amacı ergenlerde internet bağımlılığı, akran baskısı ve sosyal destek ilişkisinin incelenmesidir. Araştırmanın örneklemini Mersindeki çeşitli liselerin 9 ve 10. sınıflarından seçilen 558 ergen (290 kız 268 erkek) oluşturmaktadır. İnternet bağımlılığı ile ilgili veriler Young (1998) tarafından geliştirilen ve Bayraktar (2001) tarafından Türkçe’ye uyarlanan İnternet Bağımlılık Ölçeği ile akran baskısı ile ilgili veriler Kıran (2002) tarafından geliştirilen Akran Baskısı Ölçeği ile ve sosyal destek düzeyleri ile ilgili veriler ise Yıldırım (1997) tarafından geliştirilen Algılanan Sosyal Destek Ölçeği ile toplanmıştır. İnternet bağımlılığı, akran baskısı ve sosyal destek arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla ergenlerin internet bağımlılığı ölçeği puanlarına, cinsiyet-akran baskısı (düşük-orta-yüksek), cinsiyetarkadaş desteği (düşük-orta-yüksek), cinsiyet-aile desteği (düşük-orta-yüksek) ve cinsiyetöğretmen desteği (düşük-orta-yüksek) olmak üzere dört farklı varyans analizi uygulanmıştır. Akran baskısı ve sosyal destek puanlarına göre grubun düşük-orta-yüksek olmak üzere üçe bölünmesinde 0,5 standart sapma kesme noktası olarak alınmıştır. Bulgular, akran baskısı düzeyleri düştükçe ergenlerin internet bağımlılığı düzeylerinin de azaldığını göstermektedir. Ayrıca, aile ve öğretmen desteği arttıkça internet bağımlılığı puanlarının düştüğü de gözlenmiştir. Ayrıca, internet bağımlılığı puanlarının cinsiyete göre değiştiği, kızların internet bağımlılığı puanlarının erkeklerden daha düşük olduğu görülmüştür. Diğer yandan, internet bağımlılığı puanları ile arkadaş desteği arasında ilişki tespit edilmemiştir. Bulgular alanyazın ışığında tartışılmıştır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 1 Issue: 2 |