Bu çalışmanın amacı ilköğretim okulu müdürlerinin tükenmişlik düzeylerinin analizidir. Bu araştırmanın örneklemeni Niğde ve ilçelerinden toplam 190 (183’ü erkek ve 7’si de bayan) okul müdürü araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırmada veriler, “Maslach Tükenmişlik Envanteri” aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmada veriler SPSS 15.0 programı ile analiz edilmiştir. Araştırmada verilerin çözümlenmesinde aritmetik ortalama, standart sapma, Mann Whitney-U, varyans ve Tukey-HSD testleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları, katılımcıların “orta düzeyde” tükenmişliğe sahip olduğunu göstermektedir. Araştırmada, envanterin düşük kişisel başarı ve duyarsızlaşma alt boyutlarında okul müdürlerinin tükenmişlik düzeyleri arasında cinsiyet değişkeni açısından farklılık tespit edilmiştir. Elde edilen bu sonuna göre, bayan okul müdürleri erkek meslektaşlarına göre daha fazla düşük kişisel başarı hissi ve duyarsızlaşma yaşamaktadırlar. Bir diğer taraftan, okul müdürlerinin mesleki kıdem açısından tükenmişlik düzeylerinde genç okul müdürleri aleyhine bir farklılık saptanmıştır. Okul müdürlerinin tükenmişlik düzeylerinde çalıştıkları yerleşim birimi ile eğitim durumlarına ilişkin aralarında herhangi bir anlamlı farklılık saptanmamıştır. Ancak, okul müdürlerinin tükenmişlik düzeylerine ilişkin olarak eğitim durumu ve çalıştıkları yerleşim birimi değişkenlerindeki aritmetik ortalamalarına bakıldığında, yüksekokul mezunu okul müdürleri daha az düzeyde tükenmişlik yaşarlarken, köy ve kasabada görev yapmakta olan okul müdürleri kent merkezinde görev yapan meslektaşlarına nazaran daha fazla tükenmişlik yaşamaktadırlar
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 3 Issue: 3 |