The purpose of this study was to investigate pre-service teachers’ concerns about working in remote areas before they enter teaching profession, and their real life experiences when they start to teach in remote areas in Turkey. Sixteen pre-service teachers were interviewed immediately after their graduation. Then, six teachers started to teach in remote areas. Two more interviews were conducted with six beginning teachers when they finish first and second semester they taught. The phenomenological analysis developed by Moustakas (1994) was used in this study. Findings of this study revealed that pre-service teachers were reluctant to work in remote areas due to social, economical, cultural, and safety problems. When they start to teach in those regions they realized that actual situation is far worse than their initial expectations. They especially struggled to teach children coming from low socioeconomic status and children who did not speak Turkish. Involving low SES parents into their children’s education and lack of social life in a small and closed society were also challenging for beginning teachers.
Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının doğu bölgelerinde çalışmadan önce orada çalışmaya ilişkin endişeleri ve çalışmaya başladıktan sonra doğu bölgelerinde karşılaştıkları sorunları incelemektir. On altı tane okul öncesi öğretmen adayı ile mezuniyetlerinin hemen öncesinde görüşme yapılmıştır. Ardından bu öğretmenlerden 6 tanesi doğu bölgelerinde çalışmaya başlamışlardır. Doğu bölgelerine atanan öğretmenler ile ilk sömestre ve ikinci sömesterin sonunda tekrar görüşme yapılmıştır. Veri analizinde Mostakas’ın geliştirdiği fenemenolojik analiz kullanılmıştır. Çalışmanın bulguları göstermiştir ki öğretmen adayları sosyal, ekonomik, kültürel ve güvenlik sorunları yüzünden doğu bölgelerinde çalışma konusunda son derece isteksizdirler. Doğuda çalışmaya başladıktan sonra ise öğretmenler gerçek durumun beklentilerinden çok daha kötü olduğu görmüşlerdir. En çok zorlandıkları konular sosyo- ekonomik düzeyi çok düşük olan ailelerden gelen çocuklara ve Türkçe bilmeyen çocuklara eğitim vermek olarak ortaya çıkmıştır. Doğuda aile katılımını sağlamak, küçük ve kapalı toplumlardaki sosyal hayat eksikliği de öğretmenleri en çok zorlayan konular arasındadır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 14, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 5 Issue: 3 |