Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2025, Volume: 6 Issue: 1, 72 - 89
https://doi.org/10.5281/zenodo.15075340

Abstract

References

  • Akkaş-Baysal, E., & Ocak, G. (2021). Opinions of the teachers on the compensation of learning loss caused by covid-19 outbreak. Kastamonu Eğitim Dergisi, 29(4), 173-184. https://doi.org/10.24106/kefdergi.811834
  • Alkan, N., & Özdemir, S. M. (2023). Uzaktan eğitim sürecinde ilkokul öğrencilerinin matematik dersi öğrenme kayıplarına ilişkin öğretmen görüşleri. Eğitim Ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 10(2), 196-223. https://doi.org/10.51725/etad.1397515
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı (6. baskı). Sakarya.
  • Arı, A. (2004). Yaz tatili öğrenme kaybı. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 243-258.
  • Arı, A. (2005). İlköğretim okulu öğrencilerinin yaz tatilindeki öğrenme kayıpları [Yayınlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Arıkan, B., & Kaya, E., (2023). Uzaktan eğitim sürecinde sosyal bilgiler öğretmenlerinin EBA canlı ders uygulamasına ilişkin görüşleri. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 7(1), 97-122. https://doi.org/10.38015/sbyy.1270150
  • Arslan, E. (2022). Nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenilirlik. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (51), 395-407. https://doi.org/10.30794/pausbed.1116878
  • Atalay, A. (2023). Afet sonrası iç göç ve eğitimde zincirleme reaksiyonlar. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (57), 1716-1734. https://doi.org/10.53444/deubefd.1282994
  • Balcı, A. (2020). Covid-19 özelinde salgınların eğitime etkileri. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(3), 75-85.
  • Bayram, E., Bıyık, Z., & Gölbaşı, M. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde ortaokul öğrencilerinin uzaktan eğitimle gerçekleştirilen Türkçe dersine yönelik algıları. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(Özel sayı 1), 28-41. https://doi.org/10.47770/ukmead.966343
  • Baz, B. (2021). COVID-19 salgını sürecinde öğrencilerin olası öğrenme kayıpları üzerine bir değerlendirme. Temel Eğitim, 3(1), 25-35. https://doi.org/10.52105/temelegitim.3.1.3
  • Bettha ̈user, B. A., Bach-Mortensen, A. M., & Engzell, P. A. (2023). Systematic review and meta-analysis of the evidence on learning during the covid-19 pandemic. Nature Human Behaviour, 7(3), 375-385. https://doi.org/10.1038/s41562-022-01506-4
  • Blazer, C. (2011, May). Summer learning loss: Why its effect is strongest among low-income students and how it can be combated: Information capsule. Miami-Dade County Public Schools, Research Services. https://eric.ed.gov/?id=ED536514
  • Can, E. (2021). Covid 19 salgının Türkçe eğitiminde neden olduğu öğrenme kayıplarına ilişkin öğretmen görüşleri. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 9(2), 62-76. https://doi.org/10.29228/ijlet.49737
  • Carlana, M., Eliana L. F., & Lopez, C. (2023). Exacerbated inequalities: The learning loss from covid-19 in Italy. AEA Papers and Proceedings, 113, 489-493. https://doi.org/10.1257/pandp.20231010
  • Çelik, Z. (2020, Ağustos). Covid-19 salgınının gölgesinde eğitim: Riskler ve öneriler. (Odak Analiz No. 5). Eğitim-Bir-Sen Stratejik Araştırmalar Merkezi, https://doi.org/10.13140/RG.2.2.34400.30723
  • Ceran- Aydın, S., & Ergül, E. (2022). Covid-19 pandemi sürecinde ilkokul fen bilimleri dersi kapsamında öğrenme kayıplarının tespiti ve telafi yöntemleri. Educational Academic Research, (45), 35-50. https://doi.org/10.54614/AUJKKEF.2022.1006145
  • Cooper, H. M. (2003). Summer learning loss: The problem and some solutions. ERIC Digest. ERIC Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education Champaign IL. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED475391.pdf
  • Di Pietro, G., Biagi, F., Costa, P., Karpiński, Z., & Mazza, J. (2020, June 24). The likely impact of Covıd-19 on education: Reflections based on the existing literature and recent international datasets. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/126686
  • Doğuş, Y. (2022). Türk eğitim sisteminde ilk ara tatil: Okul paydaşlarına göre güçlü ve zayıf yanlar. Trakya Eğitim Dergisi, 12(3), 1718-1736. https://doi.org/10.24315/tred.1081943
  • Dorn, E., Hancocok, B., Sarakatsannis, J., & Viruleg, E. (2020, June). COVID-19 and student learning in the United States: The hurt could last a lifetime. McKinsey & Company. https://www.mckinsey.com/industries/public-and-social-sector/our-insights/covid-19-and-student-learning-in-the-united-states-the-hurt-could-last-a-lifetime
  • Dündar, R., & Kızık, M. M. (2023). Ortaokul öğretmenlerinin pandemi sonrasında öğrencilerde meydana gelen öğrenme ve davranış kayıpları ile ilgili görüşleri. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 37(3), 670-682. https://doi.org/10.33308/26674874.2023373445
  • Düşkün, Y., & Korlu, Ö. (2021, March 9). Eğitim izleme raporu 2020: Eğitimin çıktıları. Eğitim Reformu Girişimi. https://www.egitimreformugirisimi.org/egitim-izleme-raporu-2020-egitimin-ciktilari/
  • EdGlossary (2013). Learning loss. EdGlossary (The Glossary of Education Reform). https://www.edglossary.org/learning-loss/
  • Education Reform Initiative [ERI] (2022). Öğrenme kaybı. Education Reform Initiative [ERI]. https://www.ogretmenagi.org/duyurular/arka-plan-ogrenme-kaybi
  • Education Reform Initiative [ERI] (2023). Krizler çağında eğitim. Education Reform Initiative [ERI]. https://egitimreformugirisimi.org Ergin, A., & Birol, C. (2005). Eğitimde iletişim (3. baskı). Anı.
  • Filiz, S., & Gökmen, F. (2022). Pandemi sürecinde ortaokul öğretmenlerinin online eğitimden yüz yüze eğitime geçişlerde yaşananlara ilişkin görüşleri. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(2), 297-326. https://doi.org/10.51725/etad.1134572
  • Global Education Monitoring Report (GEM). (2017/18). Accountability in education: Meeting our commitments. Global Education Monitoring Report (GEM). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000259338
  • Gökalp, N. (2005). Öğrenme ve etkin öğrenme. Journal of Istanbul Kültür University, 3(1), 1-8.
  • Güneş, F. (2023). Uzaktan eğitim döneminde Suriyeli sığınmacı çocuklar (Şanlıurfa) [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Harran Üniversitesi.
  • Hamidi, A., Jumadi, J., Nurohman, S., & Febrian, A. (2023). Teacher and parent perceptions of student’s learning loss in post-pandemic science learning. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 9(8), 6439-6444. https://doi.org/10.29303/jppipa.v9i8.3603
  • Kaffenberger, M. (2021). Modelling the long-run learning impact of the covid-19 learning shock: Actions to (more than) mitigate loss. International Journal of Educational Development, 81(2021) 102326, 1-8. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2020.102326
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Kayır, G., & Özçelik, F. U. (2018). İngilizce dersindeki yaz tatili öğrenme kayıplarına ilişkin öğretmen görüşleri. Turkish Journal of Primary Education, 3(1), 33-45.
  • Kuhfeld, M., Tarasawa, B., Johnson,A., Ruzek, E., & Lewis, K. (2020, November). Learning during covid-19: Initial findings on students’ reading and math achievement and growth. NWEA. https://www.nwea.org/research/publication/learning-during-covid-19-initial-findings-on-students-reading-and-math-achievement-and-growth/
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1982). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. Educational Communication and Technology Journal, 30(4), 233-252. https://doi.org/10.1007/BF02765185
  • Ministry of National Education (MoNE) (EARGED). (2011). MoNE 21st Century Student Profile. MoNE. https://www.meb.gov.tr/earged/earged/21.%20yy_og_pro.pdf
  • Ministry of National Education (MoNE). (2020). Ministry of National Education Guidance and Psychological Counselling Services Regulation. https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_08/14231603_Rehberlik_ve_Psikolojik_DanYYma_Hizmetleri_YonetmeliYi_2.pdf
  • Ministry of National Education (MoNE). (2023a). Ministry of National Education Regulation Amending the Regulation on Preschool Education and Primary Education Institutions. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo:19942&MevzuatTur:7&MevzuatTertip:5
  • Ministry of National Education (MoNE). (2023b). National Education Statistics Formal Education 2022/2023. MoNE. https://sgb.meb.gov.tr/www/icerik_goruntule.php?KNO:508
  • Özenç-Yeşilbaş, Y. (2022). Eğitim araştırmalarında durum çalışması deseni nasıl kullanılır?. Uluslararası Eğitimde Nitel Araştırmalarda Mükemmellik Arayışı Dergisi (UEMAD), 1(2), 57-67.
  • Özgürden, S., & Okur, M. R. (2022). Pandemi dönemi acil uzaktan eğitim uygulamalarında K12 düzeyinde öğrenme kayıplarının incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 8(2), 36-54. https://doi.org/10.51948/auad.1092674
  • Raharjo., & Nurhayati, A. (2024). Pandemic learning loss recovery strategy in the new normal period. European Journal of Education and Pedagogy, 5(1), 15-22. https://doi.org/10.24018/ejedu.2024.5.1.731
  • Rediani, N. N., & Kaize, B. R. (2023). Learning loss. Why is collaboration between educators and parents important?. Indonesian Journal of Educational Development (IJELD), 4(3), 284-294. https://doi.org/10.59672/ijed.v4i3.3202
  • Saygılı, S. (2023). Uzaktan eğitim sürecinde ortaöğretim İngilizce dersine yönelik öğretmen ve öğrenci görüşleri [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Mersin Üniversitesi.
  • Senemoğlu, N. (2010). Gelişim, öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya (16. baskı). Pegem Akademi.
  • Selvi, K. (2020). Felsefe ve eğitim arasındaki ilişki: Bilgi ve öğrenme. G. Ekici ve M. Güven (Eds.), Yeni öğrenme-öğretme yaklaşımları uygulama örnekleri (s.1-34). Pegem Akademi.
  • Sezgin, F., Erdoğan, O., & Dağ, S. (2020). Ortaöğretim öğrencilerinin yaz tatili öğrenme kayıpları: Aile eğitim düzeyine ilişkin bir analiz. Milli Eğitim Dergisi, 49(226), 35-52. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/54184/732689
  • Sulak, S. E., & Çapanoğlu, A. Ş. (2022). Sınıf öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda uzaktan eğitim sürecinde yaşanan öğrenme kayıplarının incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 588-603. https://doi.org/10.36362/gumus.1036653
  • The World Bank, UNESCO, & UNICEF (2021, December 6). The state of the global education crisis: A path to recovery. Washington D.C., Paris, New York: The World Bank, UNESCO, and UNICEF. https://documents1.worldbank.org/curated/en/416991638768297704/pdf/The-State-of-the-Global-Education-Crisis-A-Path-to-Recovery.pdf
  • Ulutaş, Z., & Kuzucu- Aydoğdu, S. (2022). Zorunlu göçten eğitim yoksunluğuna. D. Ustabaşı-Gündüz (Ed.), Göçmen Refahı Disiplinler Arası Bakış (1. baskı, s. 31-54). Eğitim Yayınevi.
  • Yağar, F., & Dökme, S. (2018). Niteliksel araştırmaların planlanması: Araştırma soruları, örneklem seçimi, geçerlik ve güvenirlik. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3), 1-9.
  • Yavuz, Y., & Çetin, E. (2022). Öğretmen ve okul yöneticilerinin gözünden covid-19: Kriz yönetimi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(1), 354-377. https://doi.org/10.51460/baebd.1035514
  • Yeşilyurt, E. (2021). Öğrenme stratejileri. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 18 (Eğitim Bilimler Özel Sayısı), 5116-5139. https://doi.org/10.26466/opus.901943.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. baskı). Seçkin.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. baskı). Seçkin.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. baskı). Seçkin.
  • Yüksel, N. (2023). Matematik dersi öğrenme kayıpları ve nedenleri [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi.

Views of Different School Stakeholders on Middle School Students’ Learning Losses

Year 2025, Volume: 6 Issue: 1, 72 - 89
https://doi.org/10.5281/zenodo.15075340

Abstract

This study examines the perspectives of diverse school stakeholders regarding student learning loss, contextualized through an analysis of policy documents on academic attrition issued by the Ministry of National Education. Employing a qualitative case study design, the research adopts extreme/outlier case sampling—a purposive sampling strategy—to select two contrasting school contexts: one characterized by acute learning loss and another exhibiting mitigated attrition. The participant cohort (n=18) comprised school psychological counsellors, branch teachers (Mathematics, Turkish, Science, English), and administrators from both school tiers, identified in collaboration with the Provincial Directorate of Education. Semi-structured interview protocols, tailored to distinct stakeholder roles, served as the primary data collection instrument. Thematic content analysis of responses revealed pronounced learning loss in Mathematics across both school contexts, with English additionally emerging as a critical domain in high-attrition settings. Stakeholders unanimously emphasized the necessity of early targeted interventions, evidence-based guidance systems, and contextual adaptation of pedagogical environments—integrating school, familial, and community resources—to align with student needs. These findings underscore the imperative of multidimensional strategies to address learning loss, as advocated in Ministry’s policy frameworks, while highlighting subject-specific vulnerabilities requiring prioritized remediation.

Ethical Statement

This study was carried out with the approval of Aydın Adnan Menderes University Ethics Commission dated 01/12/2023 and issued 2023/10-XXII.

References

  • Akkaş-Baysal, E., & Ocak, G. (2021). Opinions of the teachers on the compensation of learning loss caused by covid-19 outbreak. Kastamonu Eğitim Dergisi, 29(4), 173-184. https://doi.org/10.24106/kefdergi.811834
  • Alkan, N., & Özdemir, S. M. (2023). Uzaktan eğitim sürecinde ilkokul öğrencilerinin matematik dersi öğrenme kayıplarına ilişkin öğretmen görüşleri. Eğitim Ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 10(2), 196-223. https://doi.org/10.51725/etad.1397515
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı (6. baskı). Sakarya.
  • Arı, A. (2004). Yaz tatili öğrenme kaybı. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 243-258.
  • Arı, A. (2005). İlköğretim okulu öğrencilerinin yaz tatilindeki öğrenme kayıpları [Yayınlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Arıkan, B., & Kaya, E., (2023). Uzaktan eğitim sürecinde sosyal bilgiler öğretmenlerinin EBA canlı ders uygulamasına ilişkin görüşleri. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 7(1), 97-122. https://doi.org/10.38015/sbyy.1270150
  • Arslan, E. (2022). Nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenilirlik. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (51), 395-407. https://doi.org/10.30794/pausbed.1116878
  • Atalay, A. (2023). Afet sonrası iç göç ve eğitimde zincirleme reaksiyonlar. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (57), 1716-1734. https://doi.org/10.53444/deubefd.1282994
  • Balcı, A. (2020). Covid-19 özelinde salgınların eğitime etkileri. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(3), 75-85.
  • Bayram, E., Bıyık, Z., & Gölbaşı, M. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde ortaokul öğrencilerinin uzaktan eğitimle gerçekleştirilen Türkçe dersine yönelik algıları. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(Özel sayı 1), 28-41. https://doi.org/10.47770/ukmead.966343
  • Baz, B. (2021). COVID-19 salgını sürecinde öğrencilerin olası öğrenme kayıpları üzerine bir değerlendirme. Temel Eğitim, 3(1), 25-35. https://doi.org/10.52105/temelegitim.3.1.3
  • Bettha ̈user, B. A., Bach-Mortensen, A. M., & Engzell, P. A. (2023). Systematic review and meta-analysis of the evidence on learning during the covid-19 pandemic. Nature Human Behaviour, 7(3), 375-385. https://doi.org/10.1038/s41562-022-01506-4
  • Blazer, C. (2011, May). Summer learning loss: Why its effect is strongest among low-income students and how it can be combated: Information capsule. Miami-Dade County Public Schools, Research Services. https://eric.ed.gov/?id=ED536514
  • Can, E. (2021). Covid 19 salgının Türkçe eğitiminde neden olduğu öğrenme kayıplarına ilişkin öğretmen görüşleri. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 9(2), 62-76. https://doi.org/10.29228/ijlet.49737
  • Carlana, M., Eliana L. F., & Lopez, C. (2023). Exacerbated inequalities: The learning loss from covid-19 in Italy. AEA Papers and Proceedings, 113, 489-493. https://doi.org/10.1257/pandp.20231010
  • Çelik, Z. (2020, Ağustos). Covid-19 salgınının gölgesinde eğitim: Riskler ve öneriler. (Odak Analiz No. 5). Eğitim-Bir-Sen Stratejik Araştırmalar Merkezi, https://doi.org/10.13140/RG.2.2.34400.30723
  • Ceran- Aydın, S., & Ergül, E. (2022). Covid-19 pandemi sürecinde ilkokul fen bilimleri dersi kapsamında öğrenme kayıplarının tespiti ve telafi yöntemleri. Educational Academic Research, (45), 35-50. https://doi.org/10.54614/AUJKKEF.2022.1006145
  • Cooper, H. M. (2003). Summer learning loss: The problem and some solutions. ERIC Digest. ERIC Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education Champaign IL. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED475391.pdf
  • Di Pietro, G., Biagi, F., Costa, P., Karpiński, Z., & Mazza, J. (2020, June 24). The likely impact of Covıd-19 on education: Reflections based on the existing literature and recent international datasets. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/126686
  • Doğuş, Y. (2022). Türk eğitim sisteminde ilk ara tatil: Okul paydaşlarına göre güçlü ve zayıf yanlar. Trakya Eğitim Dergisi, 12(3), 1718-1736. https://doi.org/10.24315/tred.1081943
  • Dorn, E., Hancocok, B., Sarakatsannis, J., & Viruleg, E. (2020, June). COVID-19 and student learning in the United States: The hurt could last a lifetime. McKinsey & Company. https://www.mckinsey.com/industries/public-and-social-sector/our-insights/covid-19-and-student-learning-in-the-united-states-the-hurt-could-last-a-lifetime
  • Dündar, R., & Kızık, M. M. (2023). Ortaokul öğretmenlerinin pandemi sonrasında öğrencilerde meydana gelen öğrenme ve davranış kayıpları ile ilgili görüşleri. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 37(3), 670-682. https://doi.org/10.33308/26674874.2023373445
  • Düşkün, Y., & Korlu, Ö. (2021, March 9). Eğitim izleme raporu 2020: Eğitimin çıktıları. Eğitim Reformu Girişimi. https://www.egitimreformugirisimi.org/egitim-izleme-raporu-2020-egitimin-ciktilari/
  • EdGlossary (2013). Learning loss. EdGlossary (The Glossary of Education Reform). https://www.edglossary.org/learning-loss/
  • Education Reform Initiative [ERI] (2022). Öğrenme kaybı. Education Reform Initiative [ERI]. https://www.ogretmenagi.org/duyurular/arka-plan-ogrenme-kaybi
  • Education Reform Initiative [ERI] (2023). Krizler çağında eğitim. Education Reform Initiative [ERI]. https://egitimreformugirisimi.org Ergin, A., & Birol, C. (2005). Eğitimde iletişim (3. baskı). Anı.
  • Filiz, S., & Gökmen, F. (2022). Pandemi sürecinde ortaokul öğretmenlerinin online eğitimden yüz yüze eğitime geçişlerde yaşananlara ilişkin görüşleri. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(2), 297-326. https://doi.org/10.51725/etad.1134572
  • Global Education Monitoring Report (GEM). (2017/18). Accountability in education: Meeting our commitments. Global Education Monitoring Report (GEM). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000259338
  • Gökalp, N. (2005). Öğrenme ve etkin öğrenme. Journal of Istanbul Kültür University, 3(1), 1-8.
  • Güneş, F. (2023). Uzaktan eğitim döneminde Suriyeli sığınmacı çocuklar (Şanlıurfa) [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Harran Üniversitesi.
  • Hamidi, A., Jumadi, J., Nurohman, S., & Febrian, A. (2023). Teacher and parent perceptions of student’s learning loss in post-pandemic science learning. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 9(8), 6439-6444. https://doi.org/10.29303/jppipa.v9i8.3603
  • Kaffenberger, M. (2021). Modelling the long-run learning impact of the covid-19 learning shock: Actions to (more than) mitigate loss. International Journal of Educational Development, 81(2021) 102326, 1-8. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2020.102326
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Kayır, G., & Özçelik, F. U. (2018). İngilizce dersindeki yaz tatili öğrenme kayıplarına ilişkin öğretmen görüşleri. Turkish Journal of Primary Education, 3(1), 33-45.
  • Kuhfeld, M., Tarasawa, B., Johnson,A., Ruzek, E., & Lewis, K. (2020, November). Learning during covid-19: Initial findings on students’ reading and math achievement and growth. NWEA. https://www.nwea.org/research/publication/learning-during-covid-19-initial-findings-on-students-reading-and-math-achievement-and-growth/
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1982). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. Educational Communication and Technology Journal, 30(4), 233-252. https://doi.org/10.1007/BF02765185
  • Ministry of National Education (MoNE) (EARGED). (2011). MoNE 21st Century Student Profile. MoNE. https://www.meb.gov.tr/earged/earged/21.%20yy_og_pro.pdf
  • Ministry of National Education (MoNE). (2020). Ministry of National Education Guidance and Psychological Counselling Services Regulation. https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_08/14231603_Rehberlik_ve_Psikolojik_DanYYma_Hizmetleri_YonetmeliYi_2.pdf
  • Ministry of National Education (MoNE). (2023a). Ministry of National Education Regulation Amending the Regulation on Preschool Education and Primary Education Institutions. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo:19942&MevzuatTur:7&MevzuatTertip:5
  • Ministry of National Education (MoNE). (2023b). National Education Statistics Formal Education 2022/2023. MoNE. https://sgb.meb.gov.tr/www/icerik_goruntule.php?KNO:508
  • Özenç-Yeşilbaş, Y. (2022). Eğitim araştırmalarında durum çalışması deseni nasıl kullanılır?. Uluslararası Eğitimde Nitel Araştırmalarda Mükemmellik Arayışı Dergisi (UEMAD), 1(2), 57-67.
  • Özgürden, S., & Okur, M. R. (2022). Pandemi dönemi acil uzaktan eğitim uygulamalarında K12 düzeyinde öğrenme kayıplarının incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 8(2), 36-54. https://doi.org/10.51948/auad.1092674
  • Raharjo., & Nurhayati, A. (2024). Pandemic learning loss recovery strategy in the new normal period. European Journal of Education and Pedagogy, 5(1), 15-22. https://doi.org/10.24018/ejedu.2024.5.1.731
  • Rediani, N. N., & Kaize, B. R. (2023). Learning loss. Why is collaboration between educators and parents important?. Indonesian Journal of Educational Development (IJELD), 4(3), 284-294. https://doi.org/10.59672/ijed.v4i3.3202
  • Saygılı, S. (2023). Uzaktan eğitim sürecinde ortaöğretim İngilizce dersine yönelik öğretmen ve öğrenci görüşleri [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Mersin Üniversitesi.
  • Senemoğlu, N. (2010). Gelişim, öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya (16. baskı). Pegem Akademi.
  • Selvi, K. (2020). Felsefe ve eğitim arasındaki ilişki: Bilgi ve öğrenme. G. Ekici ve M. Güven (Eds.), Yeni öğrenme-öğretme yaklaşımları uygulama örnekleri (s.1-34). Pegem Akademi.
  • Sezgin, F., Erdoğan, O., & Dağ, S. (2020). Ortaöğretim öğrencilerinin yaz tatili öğrenme kayıpları: Aile eğitim düzeyine ilişkin bir analiz. Milli Eğitim Dergisi, 49(226), 35-52. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/54184/732689
  • Sulak, S. E., & Çapanoğlu, A. Ş. (2022). Sınıf öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda uzaktan eğitim sürecinde yaşanan öğrenme kayıplarının incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 588-603. https://doi.org/10.36362/gumus.1036653
  • The World Bank, UNESCO, & UNICEF (2021, December 6). The state of the global education crisis: A path to recovery. Washington D.C., Paris, New York: The World Bank, UNESCO, and UNICEF. https://documents1.worldbank.org/curated/en/416991638768297704/pdf/The-State-of-the-Global-Education-Crisis-A-Path-to-Recovery.pdf
  • Ulutaş, Z., & Kuzucu- Aydoğdu, S. (2022). Zorunlu göçten eğitim yoksunluğuna. D. Ustabaşı-Gündüz (Ed.), Göçmen Refahı Disiplinler Arası Bakış (1. baskı, s. 31-54). Eğitim Yayınevi.
  • Yağar, F., & Dökme, S. (2018). Niteliksel araştırmaların planlanması: Araştırma soruları, örneklem seçimi, geçerlik ve güvenirlik. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3), 1-9.
  • Yavuz, Y., & Çetin, E. (2022). Öğretmen ve okul yöneticilerinin gözünden covid-19: Kriz yönetimi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(1), 354-377. https://doi.org/10.51460/baebd.1035514
  • Yeşilyurt, E. (2021). Öğrenme stratejileri. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 18 (Eğitim Bilimler Özel Sayısı), 5116-5139. https://doi.org/10.26466/opus.901943.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. baskı). Seçkin.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. baskı). Seçkin.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. baskı). Seçkin.
  • Yüksel, N. (2023). Matematik dersi öğrenme kayıpları ve nedenleri [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi.
There are 58 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Curriculum and Instration (Other)
Journal Section Articles
Authors

Demet Duman 0000-0003-1196-6612

Kerim Gündoğdu 0000-0003-4809-3405

Early Pub Date March 25, 2025
Publication Date
Submission Date December 3, 2024
Acceptance Date March 20, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Duman, D., & Gündoğdu, K. (2025). Views of Different School Stakeholders on Middle School Students’ Learning Losses. International Journal of Educational Studies and Policy, 6(1), 72-89. https://doi.org/10.5281/zenodo.15075340