ABSTRACT With the industrial revolution, the concept ''management'' has a place in history of human drastically. Management consulting, on the other hand, appears to have taken place in a scientific process by virtue of increasing importance of expertise in businesses and organizations. In the 21st century, intense competition has reached the highest level among hospitality businesses owing to the development of technology, communication and transportation tools. Consequently, hospitality businesses buy services from the specialist hospitality management consultant well-versed in their field in order monetize more than their opponents, eliminate all deficiencies in a short time, and ensure sustainable competitive advantage. In this study, a list of the subjects to which the hotel management consultants were consulted was created. In the literature review, it is seen that hotel management consultants are not organized enough to become institutionalized in order to become a non-governmental organization. Throughout the study, it has been observed that academic studies on hotel management consulting is very limited, or academic contributions is very insufficient more precisely. Consequently, it has been revealed that more research and studies are needed to understand the hotel management consulting with its all aspects.
ÖZET
Yönetim kavramı, sanayi devrimi ile birlikte insanlık tarihinde kendisine güçlü bir şekilde yer edinmiştir. Yönetim danışmanlığı ise, işletmelerinde ve örgütlerde uzmanlığın öneminin artması ile bilimsel bir süreç içerisinde kendisine yer edindiği görülmektedir. 21. yüzyılda teknolojinin, iletişim ve ulaşım araçlarının gelişmesi ile konaklama işletmeleri arasında yoğun rekabet en üst seviyeye ulaşmıştır. Bu nedenle, konaklama işletmeleri rakiplerinden daha iyi gelir elde etmek, eksikliklerini hızlıca tamamlamak, sürdürülebilir rekabet üstünlüğü sağlamak vb. sebepler ile konusunda uzman ve deneyimli otel yönetim danışmanlarından hizmet almaktadırlar. Çalışmamızda, otel yönetim danışmanlarına danışılan konuların listesi oluşturulmuştur. Literatür taramasında otel yönetim danışmanlarının, sivil toplum kuruluşu olma yolunda kurumsallaşacak kadar örgütlenmedikleri görülmektedir. Çalışmamız boyunca, otel yönetim danışmanlığı ile ilgili akademik çalışmaların çok sınırlı kaldığı daha doğrusu akademik katkıların eksikliği gözlenmiştir. Bu nedenle, otel yönetim danışmanlığının tüm boyutlarıyla anlaşılması için daha fazla araştırma ve çalışmanın yapılması gerektiği ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 26, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 4 Issue: 1 |