Research Article
BibTex RIS Cite

AMBALAJDA ETKİLİ TASARIM

Year 2019, Volume: 2 Issue: 2, 10 - 18, 20.12.2019

Abstract

Günümüzde ambalajla ilgisi olmayan tek bir kişi yok gibidir. Yaşantımızda yeri ve önemi
daha da artan ambalajın, 5000 yıllık tarihinde insan- lığı nasıl kuşattığı belgelenmiş durumdadır. Amba- lajın günlük hayatımızda bu kadar yer edinmesinde, tüketici potansiyelinin artmış olması yadırganamaz ancak, üretici rekabeti aslan payını almaktadır. Ra- flardaki ürünlerin şık ambalajları, çoğu zaman satın almayı tetiklemektedir. Marka değeri, ürünün kali- tesi, türü ve diğer etmenler, tüketicinin göz ardı et- mediği önemli ayrıntılardır. Ancak bu makalede ambalajın albenisi, tek başına satış stratejisi, güven yaratma duygusu gibi tüketici egosunu tetikleyen et- kileri üzerinde durulmaya çalışılmıştır. Bu nedenle ambalajın günlük yaşantımızdaki önemi araştırma konusu olmuştur. Ambalajın formu, tasarımı, rengi gibi psikolojik nedenlerin, ürünün marka ve kalite değerini ikinci plana nasıl düşürdüğü ortaya konma- ya çalışılmıştır.
M.Ö. 3000 yıllarında Mısırlılar, Fenikeliler, İran- lılar ve Türkler camları üfleyerek şişeler yapabiliyor, sıvı gıdalar için küp ve kavanoz gibi kaplar ve am- balajlama için de bir tür papirüs kullanabiliyorlardı. İnsanlığın gelişmesi ve ihtiyaçların artmasıyla bir- likte ambalaj türlerinde ve malzemesinde artmalar, değişmeler olmaya başlamıştır. Özellikle de M.S. 105 yılında kâğıdın bulunuşu ve ilerleyen zamanda, 15. yüzyılda Avrupa’da başlayan yenilikçilik hareketleri, ambalajın gelişmesini hızlandıran en önemli et- kenlerdir. Kâğıt torbalar, teneke ve oluklu mukavva kutular, süt ve diğer sıvı içecek maddeleri için ka- liteli cam şişeler ve diğer ambalaj türleri birbiri ar- dınca insanlığın hizmetine sunulmuştur. Ayrıca bu malzemelerin kalaylanması, kaplanması ve benzeri kimyasal ve fiziksel etkileşimlerle dayanıklılığının arttırılmasıyla daha kullanışlı ve koruyucu ambala- jlar üretilmeye başlanmıştır. Ambalajda malzeme ve üretim tekniklerinin yanında, tasarımcıların çağdaş strüktür bilgileri ile özgün ve gerçekçi ambalajlar tasarlanmıştır.
Gelişen ambalaj teknolojisi ile birlikte daha kul- lanışlı ve daha gösterişli ambalajlar üretilmiştir. Üstün olma egosu, çok daha fonksiyonlu ve gösterişli ambalajları ürettirmiştir. Sadece ambalajını beğen- dikleri için ürün satın alan tüketicilerin sayısı az değildir. Ancak bu kadar çok ambalajın üretilmesi, çevre sorunlarını da beraberinde getirmiş, ambala-
jlar atıklarıyla gündemi meşgul etmeye başlamıştır. Birçok ülkede belediyeler ambalaj atığı toplama yasalarını yürürlüğe koyarak, atıkları tekrar değer- lendirme zorunluluğu hissetmişlerdir. Çünkü bu aşamadan sonra egonun yerini çevre bilinci ve ortak yaşam kaygıları almaya başlamıştır. Çevreye fazla yüklenmeden sürekli gelişen ve refah toplumundan herkesin eşit olarak yararlanabildiği bir toplum ve dünya oluşturmak insanlığın genel amacıdır. Özel- likle de ürün geliştiriciler sonrasında tüketiciler ve hatta ambalaja ilgi duyan herkes çaba göstermel- idir. Artık ambalajın amacı üçüncü kez değişmiştir. İnsanlığın yaratılışından itibaren ilk aşamadaki saklama-koruma, ikinci aşamasında koruma-taşı- ma-tanıtım ve üçüncü aşamasında çevre ve yaşam alanı oluşturma, ambalajda yeni nokta durumun- dadır. Başka bir deyişle ambalaj dünyasında çevre koruma, ürün sorumluluğu ve evrensel tasarımlar gibi yeni anlayışları hüküm sürmeye başlamış ve başlamalıdır.
Bu makale ile başarılı ambalajın özellikleri or- taya konmuştur. Tasarımcının doğru yaklaşımları ile ambalajın üründen önce tanınabileceği gerçeği anlatılmıştır. Ambalajın tüketici üzerinde bıraktığı albeni duygusunun, çoğu zaman ürünün ve mar- ka kimliğinin önüne nasıl geçtiği araştırılmıştır. Başarılı ambalaj formları ve özelliklerinin de araştırıldığı bu çalışma ile ambalajda etkili tasarımın, tüketicide güvenli ve hızlı satın alma an- lamına geldiği anlatılmak istenmiştir.
Bu makale ile ambalajların yaşantımızda yeri, önemi, tanımı ve hangi insani özelliklerimizi nasıl yansıttığı örnekleriyle verilmiştir. Ambalajın yaşayan bir ruh olduğu, bizimle nasıl konuştuğu, baskı kalitesinin ambalajı nasıl etkilediği, bizlere neler söylemeye çalıştığı anlatılmıştır. Ambalajların sadece birer kap olmadığı ve bu değer yargısının giderek yaygınlaştığı günümüzde, insanların sevgilerini, yalnızlıklarını, dostluklarını ve sağlık endişelerini ambalajlara nasıl yansıttıkları ortaya konmuştur. Bir ürünü alırken ambalajıyla nasıl bir ilişki kurulduğu, onun mu yoksa ürünün mü bizleri yönlendirdiği örneklendirilmiştir. Bu çalışmada ambalajlar ile insanlar arasındaki canlı bağ doku- ları tespit edilmiş ve örneklendirilmiştir.

References

  • ASD Bülteni (2006). Ambalajın Gücü, ASD Bülteni, Mart / Nisan, s. 48, İstanbul.
  • BAYRAKTAR, F. (2004). Kâğıda Dayalı Am- balaj Malzemeleri Sektör Araştırması, Türkiye Kalkınma Bankası A.Ş., Ankara.
  • BİNGÖL, Ş. (1985). Türkiye’de Gıda Sanay- iinde Cam Ambalaj Semineri, Cam Pazarlama A.Ş. Yayınları, Ankara.
  • ARIKAN, A. (2006). (Derleyen) Küresel Eğilimi Belirleyen: Çin, ASD Ambalaj Bülteni, İs- tanbul.
  • ER, Ö. (2005). Ambalaj Tasarımında Yeniliğin Kaynakları, IV. Uluslararası Ambalaj Kongresi ve Sergisi, TMMOB Kimya Mühendisleri Odası Yayınları, İstanbul.
  • ER, Ö. (2006). Ambalaj Tasarımını Rolü: Tür- kiye’den Örnekler, ASD Ambalaj Bülteni, Temmuz / Ağustos, İstanbul.
  • ERDAL, G. (2009). Etkili Ambalaj Tasarımı, Dora Yayınları, Bursa.
  • ERDAL, G. (2019). Çam ve Cam Ambalaj, Ekin Yayınevi, Bursa.
  • ERDAL, G. (2019). Cam Ve Cam Ambalajda Etkileşim Tasarımı, Uluslararası ASD Ambalaj San- ayi Kongresi, 21-22 Kasım, Cilt 1, s. 2, İstanbul.
  • ERGÜVEN, A. (2006). Zeytinyağı Ambala- jlarında Özgün Tasarımın Önemi, ASD Ambalaj Bülteni, İstanbul.
  • FİSHEL, C. (2003). 50 Real-Life Projects Un- covered, First paperback published in the United States of America by Rockport Publishers, İnc., s. 60, China.
  • MEYERS, M. H. & M. J. Lubnier (2004). Başarılı Ambalaj Başarılı Pazarlama, Rota Yayın- ları, İstanbul.

Effective Design Of Packaging

Year 2019, Volume: 2 Issue: 2, 10 - 18, 20.12.2019

Abstract

Today, there is almost no one person who is not interested in packaging. The packaging
that its place and importance in our lives is increas- ing further, has been documented how to surround of mankind history by its 5000 years history. The in- crease of potential consumers can not be ignored at its acquiring of this much space in our daily lives, but manufacturer competition takes the lion’s share. Pur- chasing is often triggered by the allurement instinct of packaging of the products on the shelves like a fashion charm. Brand value, product quality, type and other factors are important details that consumers do not ignore. However, in this article has been tried to focus on the factors which trigger to customer ego as the allure of the packaging, lonely sales strategy and creating a sense of trust. Therefore, reasons for the importance of packaging in our daily life have been the subject of this research Design of packaging, form of packaging, psychological causes as their impact on ego, power that brings to the second class of product brand and quality value have been tried to demon- strate.
B.C. In 3000, Egyptians, Phoenicians, Iranians and Turks were able to make bottles by blowing glass, us- ing containers such as jars and jars for liquid foods, and papyrus for packaging. With the development of humanity and the increase in needs, increases and changes in packaging types and materials have start- ed to take place. Especially M.S. The discovery of pa- per in 105, and later in the 15th century, the innova- tion movements that began in Europe were the most important factors that accelerated the development of packaging. Paper bags, tin and corrugated card- board boxes, high quality glass bottles for milk and other liquid beverages and other types of packaging have been introduced to humanity one after another. Furthermore, more durable and protective packages have been produced by increasing the resistance of these materials by tinning, coating and similar chem- ical and physical interactions. In addition to materi- als and production techniques, original and realistic packages were designed with the knowledge of con- temporary structure of designers.
Together with the developing packaging tech- nology, more useful and showy packages have been produced. Its superior ego has produced much more
functional and flashy packages. The number of consumers who buy the products is not limited because they like their packaging. However, the production of so many packages brought about environmental problems and the packaging waste started to occupy the agenda. In many countries, municipalities felt the obligation to reuse waste by implementing packaging waste collection laws. Be- cause after this stage, ego has started to be replaced by environmental awareness and common life con- cerns. It is the general aim of humanity to create a society and a world in which people can benefit equally from the welfare society, which constant- ly develops without overloading the environment. Especially after product developers, consumers and even anyone interested in packaging should make efforts. The purpose of the packaging has now changed for the third time. Since the creation of mankind, storage-protection in the first stage, pro- tection-transportation-promotion in the second stage, and environment and living space creation in the third stage are the new points in the packaging. In other words, new concepts such as environmen- tal protection, product responsibility and universal designs have started to prevail in the world of packaging.
This article has been demonstrated the char- acteristics of a successful packaging and has been described the fact that has been able to recognize packaging before the product via the designer’s right approach. It was explained that most of the time, the sense of allure of the consumer that is cre- ated by packaging how comes to forefront of the product and brand identity. With this study, which investigated the successful packaging forms and features, has been wanted to explain the effective design in packaging which means buying fast on the customer side.
In this article gives examples of how packaging reflects the place, the importance, the definition and the human qualities we have in our lives. It is told how packaging is a living soul, how talking with us, how print quality affects packaging, and what try to say us. In today when the packaging is not just a container and this value judgment is be- coming more widespread, it has been revealed how people reflect their love, loneliness, and friendship and health worries to packaging. It was exemplified how we associate with a package when we receive a product, and how the product or its package direct- ed us. In this study, living connective tissues between packages and humans were determined.

References

  • ASD Bülteni (2006). Ambalajın Gücü, ASD Bülteni, Mart / Nisan, s. 48, İstanbul.
  • BAYRAKTAR, F. (2004). Kâğıda Dayalı Am- balaj Malzemeleri Sektör Araştırması, Türkiye Kalkınma Bankası A.Ş., Ankara.
  • BİNGÖL, Ş. (1985). Türkiye’de Gıda Sanay- iinde Cam Ambalaj Semineri, Cam Pazarlama A.Ş. Yayınları, Ankara.
  • ARIKAN, A. (2006). (Derleyen) Küresel Eğilimi Belirleyen: Çin, ASD Ambalaj Bülteni, İs- tanbul.
  • ER, Ö. (2005). Ambalaj Tasarımında Yeniliğin Kaynakları, IV. Uluslararası Ambalaj Kongresi ve Sergisi, TMMOB Kimya Mühendisleri Odası Yayınları, İstanbul.
  • ER, Ö. (2006). Ambalaj Tasarımını Rolü: Tür- kiye’den Örnekler, ASD Ambalaj Bülteni, Temmuz / Ağustos, İstanbul.
  • ERDAL, G. (2009). Etkili Ambalaj Tasarımı, Dora Yayınları, Bursa.
  • ERDAL, G. (2019). Çam ve Cam Ambalaj, Ekin Yayınevi, Bursa.
  • ERDAL, G. (2019). Cam Ve Cam Ambalajda Etkileşim Tasarımı, Uluslararası ASD Ambalaj San- ayi Kongresi, 21-22 Kasım, Cilt 1, s. 2, İstanbul.
  • ERGÜVEN, A. (2006). Zeytinyağı Ambala- jlarında Özgün Tasarımın Önemi, ASD Ambalaj Bülteni, İstanbul.
  • FİSHEL, C. (2003). 50 Real-Life Projects Un- covered, First paperback published in the United States of America by Rockport Publishers, İnc., s. 60, China.
  • MEYERS, M. H. & M. J. Lubnier (2004). Başarılı Ambalaj Başarılı Pazarlama, Rota Yayın- ları, İstanbul.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Gültekin Erdal 0000-0003-0425-6196

Publication Date December 20, 2019
Submission Date November 19, 2019
Acceptance Date December 22, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Erdal, G. (2019). AMBALAJDA ETKİLİ TASARIM. Uluslararası İnsan Ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 2(2), 10-18.

logo.svg     88x31.png    ith-logo.png   doi-min.png.pagespeed.ce.drgOh_5bqH.png

International Journal of Human and Art Studies İJHAR; Licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License.

International Journal of Human and Art Studies IJHAR has been registered with the decision of the Turkish Patent and Trademark Office, numbered 71248886-2020/24446 / E.2020-OE-458377.