This study aims to compare the self-efficacy perception scores of preservice teachers, studying at various departments in the faculty of education, according to certain variables. The study surveyed 385 preservice teachers studying at Uludağ University Faculty of Education, Department of Primary Education Foreign Languages, Turkish, Music, Physical Education and Sports departments in the 2018-2019academic year.The “Teacher Self-Efficacy Scale”, which was developed by Tschannen-Moran & Hoy (2001) and adapted to Turkish by Aydın et al. (2004) through a validity and reliability study, was asayfalied to determine the self-efficacy perceptions of the preservice teachers. For the evaluation of the data obtained, Mann-Whitney U-test was used for analyzing the differences between the two groups, and Kruskal-Wallis test was used for analyzing the differences among more than two groups depending on the variables in the SPSS 10.0 statistical program. P<.05 was accepted as the level of significance for all tests.In the study, preservice teachers’ self-efficacy perception scores were found to be higher, and significant differences were found in terms of the year in university, employment status, and department.
Bu araştırmanın amacı Eğitim Fakültesinin farklı bölümlerinde öğrenim gören öğretmen adaylarının özyeterlik algı puanlarının incelenmesi bazı değişkenlere göre karşılaştırılmasıdır. Araştırmaya, 2018-2019 eğitim öğretim döneminde Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim bölümü, Yabancı Dil, Türkçe, Müzik, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümünde okuyan 385 öğretmen adayı katılmıştır.
Öğretmen adaylarının özyeterlik algılarını belirlemek amacıyla Tschannen-Moran ve Hoy (2001) tarafından ve Aydın ve arkadaşlarınca (2004) geçerlik ve güvenilirlik çalışması ile ülkemiz koşullarına uyarlanmış Öğretmen Özyeterlik Ölçeği uygulanmıştır. Elde edilen verilerin değerlendirilmesinde SPSS “10.0” istatistik programında iki grup arasındaki farklılıkları incelemek amacıyla Mann-Whitney U testi, ikiden fazla gruplar arasındaki farklılığı değişkenlere göre incelemek için Kruskal Wallis, testi kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda, öğretmen adaylarının özyeterlik algı puanlarının yüksek düzeyde olduğu tespit edilirken, sınıf düzeyi, bir işte çalışma durumu ve bölüm türüne göre anlamlı düzeyde farklılaşma belirlenmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2017 |
Submission Date | September 8, 2017 |
Acceptance Date | December 10, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: Ek 1 Issue: Ek 1 |
International Journal of Human and Art Studies İJHAR; Licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License.
International Journal of Human and Art Studies IJHAR has been registered with the decision of the Turkish Patent and Trademark Office, numbered 71248886-2020/24446 / E.2020-OE-458377.