Eğitimi yönlendiren, şekillendiren ve sonuçlarına dair ileriye dönük planlar kuran kurum, şüphesiz eğitim bakanlığıdır. Eğitim, bakanlığın kanun ve yönetmelikleriyle yön bulur ve amacına ulaşır. Eğitim bakanlığı en kötü tahminle otuz yıl sonrasının öngörüsüyle plan ve programını hazırlayıp, kitap ve içeriğini yaşam ve teknolojik gelişime göre güncellemelidir. Bu tür planlamalarda ideolojik ve halkın değerlerine ters düşen yaklaşımlardan uzak olunması önemlidir. Eğitimin her kademesinde okutulan kitapların içeriğinin çok iyi oluşturulması ve kitabın fiziksel özelliklerinin çocukların seviyesine uygun olması gerekir. Özellikle de çocuk kitaplarının başarısız ve kötü resimlemelerle, çalıntı karakterler ve uydurma ideolojilerle, tipografi ve grafiksel özelliklerden uzak haliyle eğitime sunulması, ülkenin geleceği için büyük bir tehdit ve tehlike anlamına gelebilir. Bu nedenle de anne ve babanın iyi bir okuyucu ve iyi bir seçici olması gerekmektedir.
Bu çalışma ile Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde çıkartılan ve önerilen çocuk kitapları incelenmiş, resim ve tasarım olarak çocuklara uygunluğu tartışılmıştır. Makalenin genel yapısı ile, bakanlık onaylı çocuk kitaplarının gözden kaçan hataları tespit edilerek örneklendirilmiştir.
The institution that directs and shapes education and draws forward plans for its results is undoubtedly the ministry of education. Education finds direction with the laws and regulations of the ministry and achieves its purpose. The Ministry of Education, at the worst, should prepare its plan and program with the foresight of thirty years ahead, and update the book and its content according to life and technological development. In such planning, it is important to stay away from ideological and public values. The content of the books that are taught at all levels of education should be prepared very well and the physical characteristics of the book should be suitable for the level of the children. Especially, the introduction of children's books to education with unsuccessful and bad illustrations, stolen characters, and fabricated ideologies, and without typography and graphic features can mean a great threat and danger to the future of the country. For this reason, parents should be a good reader and a good selector.
With this study, children's books published and recommended by the Ministry of National Education were examined, and their suitability for children in terms of drawing and design was discussed. With the general structure of the article, overlooked errors of Ministry-approved children's books were identified and illustrated.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2017 |
Submission Date | April 10, 2017 |
Acceptance Date | August 22, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: Ek 1 Issue: Ek 1 |
International Journal of Human and Art Studies İJHAR; Licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License.
International Journal of Human and Art Studies IJHAR has been registered with the decision of the Turkish Patent and Trademark Office, numbered 71248886-2020/24446 / E.2020-OE-458377.