Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Milli Eğitim Bakanlığı Çocuk Kı̇taplarının Resı̇mlemelerı̇ne Genel Bakış

Yıl 2017, Cilt: Ek 1 Sayı: Ek 1, 14 - 20, 20.12.2017

Öz

Eğitimi yönlendiren, şekillendiren ve sonuçlarına dair ileriye dönük planlar kuran kurum, şüphesiz eğitim bakanlığıdır. Eğitim, bakanlığın kanun ve yönetmelikleriyle yön bulur ve amacına ulaşır. Eğitim bakanlığı en kötü tahminle otuz yıl sonrasının öngörüsüyle plan ve programını hazırlayıp, kitap ve içeriğini yaşam ve teknolojik gelişime göre güncellemelidir. Bu tür planlamalarda ideolojik ve halkın değerlerine ters düşen yaklaşımlardan uzak olunması önemlidir. Eğitimin her kademesinde okutulan kitapların içeriğinin çok iyi oluşturulması ve kitabın fiziksel özelliklerinin çocukların seviyesine uygun olması gerekir. Özellikle de çocuk kitaplarının başarısız ve kötü resimlemelerle, çalıntı karakterler ve uydurma ideolojilerle, tipografi ve grafiksel özelliklerden uzak haliyle eğitime sunulması, ülkenin geleceği için büyük bir tehdit ve tehlike anlamına gelebilir. Bu nedenle de anne ve babanın iyi bir okuyucu ve iyi bir seçici olması gerekmektedir.
Bu çalışma ile Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde çıkartılan ve önerilen çocuk kitapları incelenmiş, resim ve tasarım olarak çocuklara uygunluğu tartışılmıştır. Makalenin genel yapısı ile, bakanlık onaylı çocuk kitaplarının gözden kaçan hataları tespit edilerek örneklendirilmiştir.

Kaynakça

  • Birinci, Niyazi (1987), Çocuk Edebiyatı ve Çocuk Yayıncılığı, Çocuk Edebiyatı Yıllığı, Gökyüzü Yayınları, İstanbul.
  • Güleç Çakmak, Havise-Hulusi Geçgel (2005), Çocuk Edebiyatı, Kök Yayıncılık, Ankara. Güleryüz, Hasan (2006), Yaratıcı Çocuk Edebiyat, 3. Baskı, Pagem A Yayıncılık, Ankara.
  • M.E.B Resim İş Öğretmen Kılavuzu (1997), M.E.B. Yayınları, Ankara.
  • Nas, Recep (2004), Örneklerle Çocuk Edebiyatı, Ezgi Kitapevi, Bursa.
  • Nas, Recep (2006), Çocuk İnsandır, Ezgi Kitapevi, Bursa.
  • Neydim, Necdet (2004), Popüler Çocuk Kitapları Ve Medyasının Çocuk Kültürüne Etkilerine Sosyolojik Gerçeklikler Açısından Bakış. Eğitim Dergisi, MEB Basım Evi, Yıl 5, Sayı 57, Ankara.
  • Pekmezci, Hasan (2005), Anaokullarımızda Duyarlık Eğitimi, Eğitim Dergisi, MEB Basım Evi, Yıl 6, sayı 62, Ankara.
  • Sever, Sedat (2003), Çocuk ve Edebiyat, Kök Yayıncılık, Ankara.
  • Sınar, Alev (1997), Hikâye ve Romanımızda Çocuk, Alfa Yayınları, İstanbul.
  • Sınar, Alev (2006), Kurşunkalem, Gazi İlköğretim Okulu Kültür ve Sanat Dergisi, Yıl 1, sayı 1, Bursa.
  • Wills, Pauline (?), Yansı Bilim ve Renk Terapisi Çalışma Kitabı, Çev.Kerem Keskiner, Alkım Yayınevi, İstanbul.
  • Yavuzer, Haluk (1992), Resimleriyle Çocuk, Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • Yıldız, Cemal., Okur, Alparslan (2007). İlköğretim Okullarındaki Okuma Etkinliklerinde Göz Ardı Edilen Bir Konu: Sözcük Üretimi. I. Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Sempozyumu. Gazima Tusa, KKTC.

Overview Of The Imagination Of The Ministry Of National Education Children's Books

Yıl 2017, Cilt: Ek 1 Sayı: Ek 1, 14 - 20, 20.12.2017

Öz

The institution that directs and shapes education and draws forward plans for its results is undoubtedly the ministry of education. Education finds direction with the laws and regulations of the ministry and achieves its purpose. The Ministry of Education, at the worst, should prepare its plan and program with the foresight of thirty years ahead, and update the book and its content according to life and technological development. In such planning, it is important to stay away from ideological and public values. The content of the books that are taught at all levels of education should be prepared very well and the physical characteristics of the book should be suitable for the level of the children. Especially, the introduction of children's books to education with unsuccessful and bad illustrations, stolen characters, and fabricated ideologies, and without typography and graphic features can mean a great threat and danger to the future of the country. For this reason, parents should be a good reader and a good selector.
With this study, children's books published and recommended by the Ministry of National Education were examined, and their suitability for children in terms of drawing and design was discussed. With the general structure of the article, overlooked errors of Ministry-approved children's books were identified and illustrated.

Kaynakça

  • Birinci, Niyazi (1987), Çocuk Edebiyatı ve Çocuk Yayıncılığı, Çocuk Edebiyatı Yıllığı, Gökyüzü Yayınları, İstanbul.
  • Güleç Çakmak, Havise-Hulusi Geçgel (2005), Çocuk Edebiyatı, Kök Yayıncılık, Ankara. Güleryüz, Hasan (2006), Yaratıcı Çocuk Edebiyat, 3. Baskı, Pagem A Yayıncılık, Ankara.
  • M.E.B Resim İş Öğretmen Kılavuzu (1997), M.E.B. Yayınları, Ankara.
  • Nas, Recep (2004), Örneklerle Çocuk Edebiyatı, Ezgi Kitapevi, Bursa.
  • Nas, Recep (2006), Çocuk İnsandır, Ezgi Kitapevi, Bursa.
  • Neydim, Necdet (2004), Popüler Çocuk Kitapları Ve Medyasının Çocuk Kültürüne Etkilerine Sosyolojik Gerçeklikler Açısından Bakış. Eğitim Dergisi, MEB Basım Evi, Yıl 5, Sayı 57, Ankara.
  • Pekmezci, Hasan (2005), Anaokullarımızda Duyarlık Eğitimi, Eğitim Dergisi, MEB Basım Evi, Yıl 6, sayı 62, Ankara.
  • Sever, Sedat (2003), Çocuk ve Edebiyat, Kök Yayıncılık, Ankara.
  • Sınar, Alev (1997), Hikâye ve Romanımızda Çocuk, Alfa Yayınları, İstanbul.
  • Sınar, Alev (2006), Kurşunkalem, Gazi İlköğretim Okulu Kültür ve Sanat Dergisi, Yıl 1, sayı 1, Bursa.
  • Wills, Pauline (?), Yansı Bilim ve Renk Terapisi Çalışma Kitabı, Çev.Kerem Keskiner, Alkım Yayınevi, İstanbul.
  • Yavuzer, Haluk (1992), Resimleriyle Çocuk, Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • Yıldız, Cemal., Okur, Alparslan (2007). İlköğretim Okullarındaki Okuma Etkinliklerinde Göz Ardı Edilen Bir Konu: Sözcük Üretimi. I. Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Sempozyumu. Gazima Tusa, KKTC.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gultekin Erdal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 10 Nisan 2017
Kabul Tarihi 22 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: Ek 1 Sayı: Ek 1

Kaynak Göster

APA Erdal, G. (2017). Milli Eğitim Bakanlığı Çocuk Kı̇taplarının Resı̇mlemelerı̇ne Genel Bakış. Uluslararası İnsan Ve Sanat Araştırmaları Dergisi, Ek 1(Ek 1), 14-20.

logo.svg    doi.png    grammarly-0fb692ef.svg  88x31.png    ith-logo.png  a94bbc48292e3b6e54b776e608d10ad5cb_turnitin-login-page-logo-2022.png  akademik_logo.png İjhar.png
Uluslararası İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi IJHAR, Türk Patent ve Marka Kurumu'nun 71248886-2020/24446 / E.2020-OE-458377 sayılı kararı ile tescillenmiştir.