Günümüzde gelişen teknolojiyle birlikte
yaşamımızın her alanında birçok değişiklik meydana gelmektedir. Bu gelişmeler
yaşamı kolaylaştırırken bazen de olumsuz etkilemektedir. Bilgi çağının en hızlı
gelişimlerinden biri de teknoloji araçlarında olmuştur. Tablet, bilgisayar, cep
telefonları yaşamımıza girmiş ve önemli bir yer tutmaktadır. Teknolojiyi doğru
kullanmak çok önemlidir. Bireyler teknolojik araçların (internet-telefon-bilgisayar)
faydalı yönlerini kullanırlarsa kendilerini geliştirebileceklerdir. Ancak
teknoloji doğru kullanılmazsa zarar verir hale gelmektedir. Bu araştırma Kuzey
Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde eğitim gören lise öğrencilerinin teknoloji bağımlılık
düzeylerinin azaltılmasında “İnsani Değerler Yönelimli Psiko-Eğitim Programı’nın”
etkili olup olmadığını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden deneysel
modelde yapılmıştır. Araştırmanın evrenini 2016-2017 öğretim yılında Lefkoşa
Türk Lisesi, Değirmenlik Lisesi, Kurtuluş Lisesi, 20 Temmuz Fen Lisesi
okullarındaki öğrenciler oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemi ise ölçüt
örnekleme yöntemiyle seçilmiş ve bu liselere devam eden 20 öğrenciden
oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan
“Kişisel Bilgi Formu”, Young, tarafından geliştirilen ve Pawlikowski ve arkadaşları
tarafından kısa forma dönüştürülen “Young İnternet Bağımlılığı Testi” ve Dilmaç
tarafından ortaöğrenim düzeyindeki öğrenciler için geliştirilen “İnsani Değerler Ölçeği” uygulanmıştır. Daha sonra
İnsani Değerler Psiko-eğitim Programı uygulanmış ve aynı ölçekler tekrarlanmıştır.
Araştırmanın verilerinden elde edilen sonuçlara göre program uygulanmadan önce
ve sonraki puanlar arasında istatiksel olarak anlamlı farklılık olduğu bulunmuştur. Elde edilen
sonuçlar ilgili literatür dahilinde tartışılmış, ileride yapılacak
araştırmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Journal Section | Research Article |
---|---|
Authors | |
Publication Date | May 7, 2018 |
Submission Date | October 27, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 7 |
International Journal of Humanities and Education (IJHE)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivatives 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0) International License.