The aim of this research is to development of three stage measurement vehicle about the Space, time, speed and mass attraction in the contex of science education. This test examine the awareness of the concept of space - time and the variability of time. A questionnaire comprising of sixteen questions was developed as a data collection tool in the study. The first stage of the three stage survey is structured in the form of three close ended-multiple choice questions, whereas the second stage is structured as four close ended and one open ended questions five multiple choice questions, as to third stage it is structured as the five-point likert type. The first two stages measure the level of knowledge, and the third stage aims to reveal the misconceptions. The cronbach-alpha value of our 15-question questionnaire was calculated to be 0.71. When the items were examined, item difficulty indices were calculated between 0.18 and 0.51, and discriminant indices between 0.15 and 0.70.
Bu araştırmanın amacı; Fen eğitimi bağlamında Uzay,
Zaman, Hız ve Kütle çekimi kavramları hakkında üç aşamalı kavram testi
geliştirmektir. Bu test öğrencilerin bilgi düzeylerini ve Uzay-Zaman kavramının
farkındalığı ile Zamanın değişebilirliğini inceler. Çalışmada 15 soruluk anket geliştirilmiştir.
3 aşamadan oluşan anketin ilk aşaması 3 şıklı çoktan seçmeli olarak, ikinci
aşaması 4 şıklı çoktan seçmeli ve 1 şıkkı açık uçlu olmak üzere 5 şıklı, üçüncü
aşama ise 5’li likert tipi olarak yapılandırılmıştır. İlk iki aşama bilgi
düzeyini ölçerken üçüncü aşama ile kavram yanılgılarının ortaya çıkarılması
amaçlanmaktadır. 15 sorudan oluşan anketimizin cronbach-alpha değeri 0.71
olarak hesaplanmıştır. Maddeler incelendiğinde madde güçlük indekleri 0.18 ile
0.51 arasında, ayırt edicilik indeksleri ise 0.15 ile 0.70 arasında
hesaplanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 7, 2018 |
Submission Date | March 24, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 7 |
International Journal of Humanities and Education (IJHE)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivatives 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0) International License.