“Sindrella
kompleksi”, kadınlarda bağımsızlık korkusunu ifade etmektedir. Çocukluğundan
itibaren aşırı korunan, bağımsız davranmaktan korkan, kararlarını alamayan ve
mücadeleden kaçınan kadınların davranış biçimlerini tanımlayan “Sindrella
Kompleksi”, bazen belirli bir konforu sağladığı için kadınlar tarafından tercih
edilir. Ailelerin çeşitli sebeplerle sınırsız şefkatlerinin bir sonucu olan
bağımsızlık korkusu bireyin içini kemirdikçe kadın, kendine olan sevgisi ve
saygısını yitirmekte, mutlak bir otorite ve sığınak olarak seçtiği bir erkeğin
kendisini sevmesini ve korumasını bekler hale gelmektedir. Babadan başlayarak
bazen ağabeyin de katıldığı, çoğu zaman sevgili ve koca tarafından devam
ettirilen bu sığınma alanı kadın için çoğu zaman itaati ve kendinin dışına
çıkmayı zorunlu kılmaktadır. Bu alan içerisinde hareket eden kadın kendi başına
kaldığında kararlarını alamaz, mücadele edemez ve duygularını kontrol edemez
hale gelerek ciddi bir bocalamaya girmekte, hayati tehlikeler yaşamak durumunda
kalmaktadır.
Bu
bildiride çalışma alanı olarak Halid Ziya’nın ilk iki romanı olan Sefile ve Nemide seçilmiştir. Çalışma sırasında eserler kronolojik sırayla
ele alınıp Colette Dowling’in ‘Sindrella Kompleksi’ esas alınarak okunacaktır.
“Halid
Ziya’nın Sefile ve Nemide Romanlarında ‘Sindrella Kompleksi’” başlıklı bu
bildiri, yazarın kadın kimliklerine yönelik bir araştırma olacaktır. Bildiride
eserlerdeki kadın kahramanların yaşamları, içinde bulundukları psikolojik
durumlar, kararları ve kararsızlıkları ile tercihleri üzerinde durulacak,
bunların sebepleri söz konusu kurama göre değerlendirilecektir. Ayrıca yazarın
kadın kahramanları, dönem kadınının korkuları, bu korkuların farkında oluş ya
da olmayışları açısından da değerlendirilecektir. Romanlardan elde edilen
bulgular, dönem kadınının toplumsal konumuyla birleştirilerek sonuca
ulaşılacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2018 |
Submission Date | June 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 8 |
International Journal of Humanities and Education (IJHE)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivatives 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0) International License.