Alanyazında kaynaştırma
uygulamalarının yer aldığı KKTC’de etkili sınıf yönetimi becerileriyle ilgili
olarak sınıf öğretmenlerinin yaşadıkları güçlükleri ve bu güçlükler
karşısındaki çözüm önerilerini içeren çalışmaların sınırlı olduğu
görülmektedir. Bu araştırma, sınıflarında kaynaştırma uygulamaları yapan sınıf
öğretmenlerinin sınıf yönetimine ilişkin görüşlerinin ortaya koymayı
amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda 1) Kaynaştırma ortamlarında sınıf
öğretmenlerinin etkili sınıf yönetimi becerileriyle ilgili görüşleri nelerdir?
2) Kaynaştırma ortamlarında sınıf öğretmenlerinin etkili sınıf yönetimiyle
ilgili yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri nelerdir? sorularına cevap
aranmaktadır. Çalışma nitel araştırma yönteminde olup betimsel yaklaşımı ile
desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu KKTC/Lefkoşa ilçesinde bulunan
Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı biri özel, diğeri devlet olmak üzere iki
ilköğretim okulunda görev yapan 8 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Yarı
yapılandırılmış görüşme tekniğinin kullanıldığı çalışmanın verileri betimsel
analiz tekniğiyle analiz edilmiştir. Araştırma bulguları öğretmenlerin; (a)
etkili öğretimin yapılabilmesi için sınıf yönetimi ile ilgili görüşler, (b)
öğretim etkinlikleri sırasında sınıf yönetimi sağlayabilme, (c) etkili bir
sınıf yönetiminin içeriği, (d) sınıf yönetiminin sağlanması için özel
gereksinimli öğrencilerle ilgili yapılan ek düzenlemeler, (e) sınıf
kurallarının öğrenci davranışlarına etkisi, (f) Özel Gereksnimli öğrencilerin
uygun olan davranışlarının pekiştirilmesi, (g) sınıf yönetiminde özel
gereksinimli öğrencilerin sergilediği problem davranışlar ve öğretmen
tutumları, (h) öğretim etkinliklerinde geçiş
becerileri, (ı) öğretim sırasında kullanılan yöntem-teknikler ve öğrenci
davranışlarına etkisi, (j) sınıf yönetiminin özel gereksinimli öğrencinin
akranları ile ilişkilerine etkisi, (k) öğretim sırasında sınıf yönetimiyle
ilgili yaşanan güçlükler, (l) öğretim sırasında sınıf yönetimiyle ilgili
yaşanan güçlüklere ilişkin çözüm önerileri ile ilgili konularda farklı görüş
belirttiğini göstermiştir. Araştırma sonuçlarına dayanarak sınıf öğretmenleri
sınıf yönetimi becerilerine ilişkin farklı öneriler getirmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Submission Date | April 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 10 |
International Journal of Humanities and Education (IJHE)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivatives 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0) International License.