Sosyo kültürel yapının hızlı değişim gösterdiği günümüz toplumlarında, çocuklarının hayatında anneler kadar, babalar da önemli bir rol oynamaktadır. Babalar çocuklarının gelişimlerini sağlıklı bir şekilde tamamlamalarına yarar sağlarken; babalık rollerini daha iyi benimsemektedirler. Onlar çocuklarıyla daha çok zaman geçirip, sevgi ilgi gibi gereksinimlerini karşılayarak, babalarının babalık rollerinden, kendi babalık rollerini farklı yaşamaktadırlar. Bu değişim süreci içerisinde; 3-6 yaş grubu çocuğa sahip babaların kendilerinin ve babalarının babalık rollerine bakış açısını incelemek amacıyla, yapılmış olan bu nitel araştırma, Ankara ilinde ikamet eden 40 babayı kapsamaktadır. Araştırmada; araştırmacılar tarafından geliştirilmiş, 2 aşamadan oluşan görüşme formu, yüz yüze görüşme yapılarak babalara uygulanmış ve görüşme sonunda elde edilen verilerle içerik analizi yapılmıştır. Babaların cevaplarının sıklıklarına göre benzer kodlar bir araya getirilerek, kategorizelendirilip, tablolaştırılmış ve yorumlanmıştır. Babaların ifadelerine göre; babalar kendi çocuklarının cinsiyetinden etkilenmezken, kendi babaları erkek çocuğuna verilen önemden dolayı çocuklarının cinsiyetinden etkilenmektedirler. Babalar ve büyük babalar, çocukları doğduğunda mutluluk ve heyecan yaşamışlardır. Babalar kendilerini çocuklarına yaşam tecrübesi katan bir kahraman olarak görürken, kendi babalarını geçim sıkıntısı çeken eve ekmek getiren kişi olarak görmektedirler. Babalar sosyo ekonomik ve kültürel yapı değişikliğinin etkisiyle çocuklarıyla daha çok ilgilenip zaman geçirmektedirler. Büyük babaların sorumluluğun az olmasından dolayı, torunlarına daha çok zaman ayırdıklarını belirten babalar, kendi babalarıyla çocukluklarında daha çok zaman geçirme beklentilerinin olduğunu ifade ettikleri sonucuna varılmıştır.
In today's societies where the socio-cultural structure is changing rapidly, fathers as well as mothers play an important role in the lives of their children. The fact that fathers as well as the mothers, start to take part in the lives of their children has the greatest impact and it helpstheir children to complete their development in a healthyway at the same time. With this awareness, fathers adopt their fatherhood roles better, spend more time with their children, meet their needs such as love and interest, and live their own fatherhood roles different from their father's fatherhood roles in their childhood. In this change process; It was aimed to examine the perspectives of fathers of 3-6 age group on themselves and their fathers' father roles. In addition, this study is a qualitative study involving 40 fathers living in Ankara. In the study; The interview form developed by the researchers and consisting of 2 stages was applied to the fathers. The form was applied to the fathers by interviewing face to face. Content analysis was made with the data obtained at the end of the interview. Similar codes were put together, categorized, tabulated and interpreted according to the frequency of the responses of the fathers. According to the fathers' statements; while fathers are not affected by the gender of their own children, their father sare affected by the gender of their children due to the importance given to a male. Fathers and grandfathers experienced happiness and excitement when their children were born. While fathers see themselves as heroes who add a life experience to their children, they see their fathers as someone who struggles with livelihoods and meets the needs of the house. Fathers spend more time with their children due to the change in socio-economic and cultural structure. According to the fathers, grandfathers spend more time on their grandchildren because of their low responsibilities. Inaddition, fathers stated that they expected to spend more time with their fathers in their childhood.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2021 |
Submission Date | March 28, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 7 Issue: 15 |
International Journal of Humanities and Education (IJHE)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivatives 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0) International License.