In this study, the appearance of folk songs, one of the important and fundamental elements of Turkish culture, in new media tools is examined through the example of the programme ‘Sen Türkülerini Söyle’ broadcast on the Turkish Radio and Television Corporation (TRT 1). In the first season of this programme, one hundred and thirty-six folk songs were performed in eleven episodes; in the second season, one hundred and nine folk songs were performed in nine episodes. When these performances are considered together with the folk songs performed collectively by the jury members and contestants, we come across nearly four hundred folk songs in the two-season broadcast of the programme. Information about the compiler, source person, composer, region and songwriters of these four hundred folk songs is also given. The folk songs that we encounter in the programme broadcasted on TRT 1 also find a place in internet media tools, especially on the site called ‘Youtube’. In this context, the article reveals the role of new media in the transmission of folk songs with data such as the number of views of the performances selected first by the jury in the programme on the site called ‘Youtube’, the comparison of the viewership rates of new performances with old performances. It is tried to explain with examples how folk songs, which have a place in the cultural memory of the Turkish people, have gained a place in primary and secondary oral culture environments and especially in digital culture environments, which are among today's creation and transmission environments.
Bu çalışmada, Türk kültürünün önemli ve temel unsurlarından olan türkülerin yeni medya araçlarındaki görünümü Türkiye Radyo Televizyon Kurumu’nda (TRT 1) yayınlanan “Sen Türkülerini Söyle” adlı program örneği üzerinden incelenmektedir. Bu programın yayınlanan ilk sezonunda on bir bölümde yüz otuz altı; ikinci sezonunda ise dokuz bölümde yüz dokuz türkü icra edilmiştir. Bu icraların yanı sıra jüri üyelerinin ve yarışmacıların toplu olarak seslendirdiği türkülerle beraber düşünüldüğünde programın iki sezonluk yayınında dört yüze yakın türkü karşımıza çıkmaktadır. Söz konusu dört yüz türkünün derleyen, kaynak kişisi, bestecisi, yöresi ve söz yazarlarının bilgisi de verilmektedir. TRT 1’de yayınlanan söz konusu programda karşımıza çıkan türküler başta “Youtube” adlı site olmak üzere internet medya araçlarında da kendilerine yer bulmaktadır. Bu bağlamda makalede programda jüri tarafından birinci seçilen performansların “Youtube” adlı site üzerindeki izlenme sayısı, yeni performansların eski performanslarla izlenme oranlarının karşılaştırılması gibi verilerle türkülerin aktarımında yeni medyanın rolü gözler önüne konulmuştur. Türk halkının kültürel belleğinde yer edinen türkülerin birincil ve ikincil sözlü kültür ortamlarında ve özellikle günümüz yaratım ve aktarım ortamlarından olan dijital kültür çevrelerinde kendine nasıl bir yer edindiği örneklerle açıklanmaya çalışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | New Media |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2024 |
Submission Date | September 29, 2024 |
Acceptance Date | October 16, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: 22 |
International Journal of Humanities and Education (IJHE)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivatives 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0) International License.