In our changing and developing age, the way of thinking is also changing. However, the meaning attributed to thinking is becoming multidimensional. Thinking requires many new skills. Defined as 21st century skills, these new skills require many competencies as well as lower level thinking skills. Higher order thinking skills include creative thinking, critical thinking, reflective thinking, metacognitive thinking, logical thinking, problem solving and decision making. The aim of this research is to reveal the status of higher-order thinking skills in minstrel songs. The other sub-question of the research is “In the presence of higher-order thinking skills, can minstrel quarrels be used as texts in education?”. Document analysis, one of the qualitative research methods, was used in the study. The data of the research document were analyzed by deductive analysis method. The high-level thinking skills within the scope of the research were identified in 238 quatrains in 47 quarrels of Aşık Şeref Taşlıova. There are 59 quatrains with the highest number of problem solving skills. It has been determined that quite a large number of high-level thinking skills are included in minstrel songs. In addition to reflecting folk culture and tradition, it will be appropriate to use it as a tool in education in terms of its rich high-level thinking skills. There are studies in which one or more of the higher-order thinking skills of folk literature tale, joke, riddle, proverb types are investigated. It is thought that our research will contribute to the literature in the sense that there is no study that reveals higher-order thinking skills in minstrel quarrels, which is a live performance product of folk literature, and that our research will contribute to the literature in terms of addressing higher-order thinking skills as a whole.
Değişen ve gelişen çağımızda düşünme biçimi de değişmektedir. Bununla birlikte düşünmeye yüklenen anlam çok boyutlu hâle gelmektedir. Düşünme pek çok yeni beceriler gerektirir. 21. yüzyıl becerileri olarak tanımlanan bu yeni beceriler, alt düzey düşünme becerilerini içermenin yanı sıra pek çok yetkinlik gerektirmektedir. Üst düzey düşünme becerileri yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme, yansıtıcı düşünme, üst bilişsel düşünme, mantıksal düşünme, problem çözme ve karar verme şeklindedir. Üst düzey düşünme becerilerin âşık atışmalarındaki durumunu ortaya koymak bu araştırmada amaçlanmıştır. Araştırmanın diğer alt sorusu “Üst düzey düşünme becerilerinin varlığı durumunda, âşık atışmaları eğitimde metin olarak kullanılabilir mi?” şeklindedir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelenmesi kullanılmıştır. Araştırma dokümanının verileri tümdengelimsel analiz yöntemiyle incelenmiştir. Araştırma kapsamındaki üst düzey düşünme becerileri Âşık Şeref Taşlıova’nın 47 atışmasında yer alan 238 dörtlükte tespit edilmiştir. En fazla problem çözme becerisinin yer aldığı 59 dörtlük mevcuttur. Oldukça fazla sayıda üst düzey düşünme becerilerini âşık atışmalarının içerdiği tespit edilmiştir. Halk kültürünü, geleneğini yansıtmasının yanı sıra zengin üst düzey düşünme becerisini barındırması yönüyle eğitimde araç olarak kullanılması uygun olacaktır. Halk edebiyatı masal, fıkra, bilmece, atasözü türlerinin üst düzey düşünme becerilerinin bir ya da birkaçının araştırıldığı çalışmalar mevcuttur. Halk edebiyatının canlı icra ürünü olan âşık atışmalarındaki üst düzey düşünme becerilerini ortaya koyan bir çalışma bulunmaması ve üst düzey düşünme becerilerini bütün olarak ele alınması yönüyle araştırmamızın literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Literary Studies (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | May 26, 2024 |
Acceptance Date | September 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: 23 |
International Journal of Humanities and Education (IJHE)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivatives 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0) International License.